Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Laadprobleem

Schrijver Andy Dekkers
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 aug. 2025 10:47 
Hallo allemaal,

Ik ben sindskort eigenaar van een CX500 en wat een mooie machine!
helaas loop ik nu tegen een start / laadprobleem aan. na ongeveer 4dagen naar werk heen en weer wilt de motorfiets niet meer starten omdat de accu leeg is, mijn vermoeden lag direct bij de laadstroom.

ik heb inmiddels een aantal metingen gedaan en vermoed dat de stator helaas is overleden, maar voordat ik het hele motorblok eruit ga vissen graag jullie expertise of er nog een andere oorzaak kan zijn en/of tips als ik toch de stator moet vervangen.

ik heb de stekker met de 3 gele draden gemeten die naar de stator toe gaat.

tussen de gele draden
1-2: 1Ω
2-1: 0.9Ω
3-1: 1,1Ω

Wisselspanning 1500rpm:
1: 7,9V
2: 16V
3: 3,8V

Gele draad naar massa:
1: 0,5Ω
2: 0,7Ω
3: 0,4Ω

ik hoor graag jullie visie hierop

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2025 14:07 | Aangepast door: Erik1 
Hoi Andy,

Bij de onderste gemeten Ohmse waarden gaat het mis. Ergens zit een sluiting naar massa. De spoelen staan in ster geschakeld dus alle gele draden moeten onderling ongeveer de zelfde waarde hebben maar mogen nooit aan massa liggen. In jouw geval zal het blok open moeten en de dynamo vervangen worden.

Hier nog een mooie uitleg van Marco Becker:

https://hondacx500.nl/html/dynamo.html

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Laadprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 7
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven