Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

accu en spanningen..

Schrijver Hansv

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2026 14:15 
Voor mijn Deauville 650 (nee, geen CX ) kreeg ik na problemen vorig jaar in Duitsland een AGM LTX9 accu ingebouwd. Dat heeft een tijdje goed gedraaid, maar na een maand begonnen de problemen weer. Slecht starten, accu snel leeg etc. Een rustkuurtje voor de accu aan de Optimate4 hielp ook niet echt.
Afgelopen dinsdag werd de Deau uit de winter-opslag gehaald... en startte niet... twee maanden druppellader was ook niet in staat om voldoende te laden.
Ik was het zat, en kocht een nieuwe accu. Het werd een Yuasa YTZ14s. En nu doet íe het....

MAAR !!

In de Deau zit een klein digitaal voltmetertje ingebouwd. En die geeft tussen 13,2 en 13,5 volt laadspanning aan. Dat klinkt erg weinig, want rond de 14,5-14,7 is meen ik veel beter.
Spannings regelaar defect ? Heeft iemand een regelaar die ik zou kunnen proberen ? Of is zo'n ding te meten ?

Harmony,
Hans.
( wil wel weer plezier aan het motorrijden beleven... en minder stress... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2026 19:52 
Laadspanning van een 650 Deauville zou tussen de 13.5 en 14.5V bij 3000rpm liggen. (Deauville forum)
Ik heb een spanningsregelaar van een CX liggen. Die mag je wel ff lenen. Geen idee of die past op jouw Deauville.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 maart 2026 20:22 
VAN INTERNET

een spanningsregelaardoormeten van een deauville 650
Je kunt de spanningsregelaar van een Honda NT650V Deauville het beste doormeten met een multimeter door de laadspanning op de accupolen te controleren terwijl de motor draait. Een gezonde regelaar houdt de spanning constant tussen de 13,5V en 14,5V bij een verhoogd toerental.

Stap-voor-stap meting (Dynamische test)
Volg deze stappen om de werking van de spanningsregelaar te controleren:
Rustspanning meten: Zet de multimeter op DC (gelijkspanning) en meet de accu bij een uitgeschakelde motor. Een volle accu geeft ongeveer 12,6V aan.
Starten: Start de motor. De spanning mag bij stationair draaien iets stijgen, maar moet boven de 13V blijven.
Toerental verhogen: Draai het gas open tot ongeveer 5.000 toeren. De multimeter moet nu een waarde aangeven tussen 13,5V en 14,5V.
Te hoog (>15V): De regelaar is defect en "kookt" de accu kapot.
Te laag (<13V): De regelaar (of de dynamo) laadt niet genoeg bij, waardoor de accu leegloopt.

Diode-test (Statische test)
Als de dynamische test afwijkt, kun je de regelaar zelf doormeten (met de stekker los):
Diodes controleren: Gebruik de diodestand op je multimeter om de weerstand tussen de ingangen (meestal drie gele draden van de dynamo) en de uitgangen (rood/plus en groen/massa) te meten.
Resultaat: Je moet in de ene richting een waarde meten (vaak rond de 0.500) en in de andere richting "OL" (oneindig). Meet je in beide richtingen stroom of nergens stroom, dan zijn de diodes in de regelaar doorgebrand
donateur 2026

Schrijver Hansv

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 4 maart 2026 17:05 
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

't Punt is dat de spanning ( accu >> relais >> voltmeter ) niet boven de 14 volt komt, en ook niet onder de 13 volt. Het blijft zo tussen de 13,2 en 13,5 (als ik geluk heb) zweven.

'k Zal eens kijken of ik bij de regelaar kan komen. Er zit een regelaar van (meen ik) Ducati in....

Harmony,
Hans
( met de belasting-aangifte bezig, ook spannend... )

Schrijver Hansv

Bestuur 
#5 | Geplaatst: 4 maart 2026 17:48 
Net gemeten...

Separate voltmeter, verschil met (chinees) metertje in de Deau, ong. 0.1 - 0.2 volt , waarbij Multimeter hoger aangeeft dan kuip-metertje.
Meetwaarden van de multimeter:

Inschakelen : 12,2 Volt
Valt terug bij starten (ja, logisch)
Waarde bij stationair +/- 2000 rpm (net gestart, choke open) 12,7 - 13,2 volt
Waarde bij 4500-5000 rpm 13,4 - 13,5 soms zelfs wel 13,6 volt

Hierboven beschreven diode test niet uitgevoerd wegens niet snel bereikbaar zijn van de gelijkrichter

Harmony
Hans
( de ene meter is de andere niet )

Schrijver Hansv

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 13 maart 2026 15:01 | Aangepast door: Hansv 
Na alle gedoe met spanning en accu en toestanden besloten om de Spanningsregelaar te vervangen. Was het echt nodig? geen idee...
Nieuwe spanningsregelaar aangeschaft en ingebouwd. En dat kon ZONDER al het plastic van de Deauville te verwijderen.

De oude spanningsregelaar werd losgehaald en als eerste werden de ohmse waarden van de drie gele draden gemeten. Misschien wat hoog, maar wel alle drie rond de 1,0 / 1,2 ohm. Rood naar accu, en ook de waarde van de extra massa daad gemeten, ook ongeveer die waarden. Lijkt niet echt iets mis mee, geen 'oneindig' of honderden ohm's. Geeft vertrouwen in de toestand van de dynamo.

Spanningsregelaar geplaatst, en proef rondje.

Spanning op het ingebouwde metertje (wat, uit eerdere testen blijkt ongeveer 0,1 tot 0,2 volt te weinig aangeeft ) geeft nu een waarde van 13,7 volt, stabiel. Het is nog geen 14 volt, maar al wel goed genoeg binnen de specs (13,5 - 14,5) van een Deauville om met meer vertrouwen de motor te pakken....

Harmony,
Hans.
( die hoopt dat het nu eindelijk eens klaar is met de volten )

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 accu en spanningen..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven