Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

technische ondersteuning a.u.b....

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 mei 2004 12:40 | Aangepast door: Moderator 
hoi,
ik heb mij lagen verleiden tot een gl500d uit 82. Met velorex zijspan.
Heerlijk toermachientje met hoog pret-gehalte. maar dat wisten jullie allemaal al lang, natuurlijk.
Er zijn echter een paar technische onvolkomenheiden waar ik helemaal geen ervaring mee heb, want ik heb uberhaupt nog geen gl/cx ervaring.
ten eerste:
voorvork zo lek als een mandje. heb al nieuwe keerringen aangeschaft, maar ze moeten er nog in...
als 2e: motor klappert eigenlijk alitjd als een gek. Op zich wel een heerlijk om te horen dat je motor "werkt" maar kan nooit goed zijn/blijven gaan.
tot slot: bij zware belasting (snelweggebruik en een zijspanbakkie) gaat op de afrit/bij gas terug de rode lamp voor oil branden. is dit oliedruk, olietemp of oliehoeveelheid?
en zo ja wat doe ik er aan. motor gaat dan ernstig ploffen en houdt in.
na een poosje doormodderen komt het allemaal wel weer goed, maar met een zoontje van vier in de zijspan is het niet prettig om langs de kant te komen staan. Overigens doet mijn olietemparatuurmeter niets meer, en ik vraag me dan ook sterk af of de ventilator wel draait (of is die niet via de temp-meter geschakeld?) En hoe repareer ik dat ding resp. controleer ik of het de meter, de voeler of de bedrading is?

kortom: hebben jullie technische mensen in de klub (liefst niet al te ver van Ede) waar ik eens aan kan kloppen voor hulp?

Alvast dank voor jullie reakties!

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 21 mei 2004 17:10 
Beste anoniem, het rode lampje dat gaat branden geeft aan dat er iets mis is met de oliedruk. Het kan zijn dat je te weinig olie in het carter hebt zitten. Het oliepeil moet je regelmatig checken. Je moet dan het peilstokje los draaien, de olie die eropzit afvegen, het peilstokje terug steken, maar niet vastschroeven. Het oliepeil moet dan op het vlakke stukje liggen.
Wat betreft je temperatuurmeter, (van de koelvloeistof, niet de olie).Je zou kunnen beginnen om de stroomdraden die naar de meter lopen te controleren. Het kan een kwestie van slechte massa zijn, of een stekkertje dat losgetrild is.
Kijk anders eens op het prikbord, zoek daar onder het kopje techniek naar "temperatuursensor"
Daar kom je ook het e.e.a tegen over koelingsproblemen.
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 mei 2004 15:33 
dank voor je suggestie over de olielamp. als ik die echter check (motor staat netjes recht, da's het voordeel van zo'n zijspan..., dan staati het peil heel netjes tussen min en max....
voor de overige info zoek ik dus even verder op jullie site.
dank!
jasper

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 mei 2004 22:08 | Aangepast door: Hans 
Dat met dat oliedruklampje is natuurlijk helemaal niet goed.
Is de oliedrukschakelaar/-sensor nog goed? Een nieuwe kost bijna niets en geeft gelijk uitsluitsel.
Het kan ook zijn dat de oliepomp te weinig druk opbouwt doordat de krukaslagerschalen aan het verslijten zijn. Bij een van mijn CX'en ging bij het afremmen ook eens het oliedruklampje branden en daarna sloeg het blok ogenblikkelijk muurvast (gelukkig niet net daarvoor toen reed ik snelweg en zo'n 110 km/uur; dan wordt je dus gelanceerd!). Oorzaak, na demontage van het blok, een gebroken bigend-lagerschaal. Dat was ontstaan door te weinig oliedruk, de lagerschaal was al voor de helft dunner geworden / weggesleten, gebroken en onder het andere deel geschoven. De lagerschalen van de ander kruktap waren nog in perfecte conditie. De krukas was dus ook gelijk naar de verdoemenis.
Mijn advies, niet meer mee rijden; oliedruksensor checken en in het meest extreme geval het blok uit elkaar en alles nameten en/of reviseren.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jasper
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 juni 2004 10:37 
Hans. Ook dank ovor je bezorgdheid. Ik ben echter zo eigenwijs om ermee door te rijden. Ik moet voorlopig wel, omdat dit even mijn enige vervoer is. Overigens denk ik dat je gelijk kunt hebben. Volgens mij heeft de motor een zwaar leven achter haar rug, en moet ze wel ernstig blij zijn, dat ze door een liefhebber is geadopteerd. Een liefhebber met vooralsnog een beperkte kennis en beperkt budget. Als eerste heb ik dan ook de volledig lekgeslagen voorvorkpootjes onder handen genomen. De GL was even koersvast als een lekke roeiboot op de grote oceaan. Bij windkracht 10. Ook het remmen werd puur theoretisch, met zoveel lekkende olie op de schijfjes. Het ontmantelen ging voorspoedig, maar de oude keerringen zijn er niet uit te krijgen. Wie heeft een tipje om dat voro mekaar te krijgen. Ik had de onderpoot al warm gestookt (heel vorozichtig...) maar zelfs dan geeft de ring geen krimp. Wegbrengen kan, maar kost 45 euro per uur. ex btw...

suggesties zijn meer dan welkom.
dank.

jasper

Schrijver jasper
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 juni 2004 10:39 
zo te zien heb ik een konsekwente afwijking. overal waar 'voro' staat, moet natuurlijk 'voor' staan...

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 juni 2004 10:53 
Maybe this helps.

Je kunt typfouten e.d. herstellen door boven je tekst op 'Bewerk' te klikken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 2 juni 2004 12:21 
Hallo Jasper,met de tip van Floris moet je een eind kunnen komen. Maar er zijn een paar zaken waar je goed op moet letten, bij het demonteren van de keerringen moet je niet vergeten om de inbusbouten die onderin de poot zitten los te draaien. Bovendien zitten er bovenop de keerringen zgn seegerringen (ook wel circlips genaamd)die je met een speciale tang los kunt krijgen. Als die los zijn, kan je de chromen binnenpoot uit de aluminium buitenpoot trekken, en komt de keerring mee. Kijk dan gelijk naar de teflon glijlagers die onderaan de binnenpoot zitten. Als je alleen nog koper ziet, moeten die glijlagers ook vervangen worden.
Succes ermee. Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jasper
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 juni 2004 13:38 
alweer dank aan allen voor jullie reaktie. helaas geldt voor alles: been there, done that. niks werkt. de binnenpoot komt echt niet uit de beuitenpoot. op een of andere manier zit de keerring er tussen zo verschrikkelijk vastgevreten in de buitenpoot, dat ook het "hamereffect" geen soulaas biedt. Uiteraard is de imbusbout aan de onderkant volledig los, en zijn alle daardoor vrijgeraake onderdelen netjes (door de binnenpoor heen) opgevangen. volgens mijn moet 'ie dus vrij zijn...

ik weet het anders echt niet meer....

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 2 juni 2004 15:29 
Jasper, en de seegerring, is die verwijderd? Soms zit er een losse kunststof bescherm ring bovenop die seegerring.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jasper
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 juni 2004 10:08 
Yep, die rinc is verwijderd...
ik heb inmiddels de poten maar weggebracht. in de hoop dat ze daar een oplossing weten.
kun je overigens ook een beetje zonder de binnen/buitenpoten te beschadigen de oude keerringen er met grof geweld uitpeuteren? Des noods verniel ik ze, maakt me niet uit.
Maar dan natuurijk met gegarandeerd succes, anders maak je het volgens mij alleen nog maar weer erger...

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 3 juni 2004 10:59 
Jasper, als je de buitenpoot vastzet in de bankschroef, moet je de binnenpoot indrukken en dan met een flinke ruk de binnenpoot uit de buitenpoot zien te trekken. (je gebruikt de binnenpoot als een soort slagtrekker)
Ik zou niet met veel geweld de keerring eruit gaan peuteren, de kans is dan groot dat je het chroom van de binnenpoot beschadigd en dan ben je verder van huis.
Succes.
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jasper
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 juni 2004 13:04 
ja, dat dacht ik al....
helaas werkt de door jou beschreven "hamermethode" niet.
ik krijg de kerrring er niet uit en dus de poten never nooit gescheiden.
kijken of Safe in Veenendaal het wel voormekaar krijgt, dan maar...

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 technische ondersteuning a.u.b....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven