Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slecht oppakken op gas

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 mei 2004 21:13 | Aangepast door: kaspar 
Sinds kort pakt mijn cx500c (w.s. met cdi ontsteking) niet zo goed meer op op een klein beetje gas. Het is niet dat hij op dan niet op 1 poot loopt; het gaat echt om beide cylinders. Ietsje gas bij en het gaat weer.
Wat kan het zijn? Is dit het zo gevreesd eind van de statorspoelen?
mvg Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver cx5001981
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 mei 2004 23:28 
waar schijnlijk verslikt hij zich dan krijgt hij even te veel benziene,carps eraf en kijken of de rubbers naar de cilinders niet klijne scheurtjes vertoont scoon maken en afstellen zal waar schijnlijk voldoende zijn succes er mee groeten cx 5001981

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 mei 2004 23:29 
Laat eerst eens de carbs synchroniseren. Dan kan de kwaal best al verdwenen zijn

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver tmoons
Gast 
#4 | Geplaatst: 27 mei 2004 08:51 
kleppen stellen VOOR je gaat synchroniseren!! en dan wel op de manier die hier al vaker vertelt is. (die manier van stellen werkt extreem rust gevend!!)

theo

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 mei 2004 11:54 
en dat betekent dus niet op basis van de merktekens op de dynamorotor maar op maximaal lichten van de (niet te stellen) klep. Dus als de inlaatklep maximaal licht stel je de tegenoverliggende uitlaatklep op de voorgeschreven waarde. En dat doe je vervolgens op dezelfde wijze bij elke klep.

Werkt inderdaad rustgevend en beperkt klepgeluiden tot een minimum.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 mei 2004 11:30 | Aangepast door: kaspar 
Dames en heren,

En het was... de cdi unit.

Eergisteren deed de linker cylinder het helemaal niet meer. Het lag niet aan de bougies, niet aan de bougiedoppen, niet aan de bobines, (steeds l-r gewisseld) de weerstandswaarden van alle ontstekingsdraden uit het blok waren min of meer ok in vergelijking met het boekje.
De uitgaande (wissel)spanning uit de cdi bleek aan de nog werkende cylinder kant 140v, en aan de defecte kant 100v tijdens starten. (Niet verbinden met bobines, want dan meet je niets = 0v)

Een andere cdi unit leverde beiderzijds ongeveer 180v. En ja hoor: starten -> lopen.

Ik ga nu de defecte cdi eens uit elkaar pulken. Als het me lukt de print heel te houden bij het weghalen van al het rubber dan ga ik eens proberen de condensatoren te vervangen. Wie weet wat dat oplevert!

Achteraf gezien deed de linker cylinder nooit direct mee bij een koude start: eerste symptoom van een gaandeweg falende cdi?
Omdat ik aanvakelijk vreesde dat de stator het misschien begeven had was ik erg blij toen het de cdi bleek. Het proberen van een andere cdi unit is misschien sowieso een aanrader voor cx-en die onttsekingsproblemen hebben?

Groet, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 mei 2004 15:41 | Aangepast door: Floris 
Kaspar, ik neem aan dat je dit verhaal van Rupert gelezen hebt? Er staan een paar interessante testen beschreven.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver rupert
Gast 
#8 | Geplaatst: 31 mei 2004 19:34 | Aangepast door: rupert 
Kaspar,
Veel plezier ermee, maar de condensatoren vervangen zal niet eenvoudig zijn. De ovale axiale types die erin zitten zijn niet meer te vinden. Zelfs de moderne printversies van 2.2 µF op 400 Vdc zijn nauwelijks te koop. Ik heb er aardig wat electronica speciaalzaken voor afgebeld.
Als je wat kan wachten zal je een reeks fotos zien die ik gemaakt heb. Frans heeft beloofd ze op het web te plaatsen. Dan zie je wat je kan verwachten.
Rupert

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 31 mei 2004 20:08 | Aangepast door: kaspar 
Aan Floris:
oeps nee, ik had Ruperts verhaal niet gelezen... oeps nee, ik had zijn print layout ook niet gezien...

Aan Rupert: ik had al heel wat zitten pulken aan de mijne.. maar heb al door wat lompheid door een aantal componenten heen gestoken.

Trouwens Rupert, aan de waarde van 2,2 microF mag niet gebeund worden maar wellicht zijn er wél condensatoren met een hogere max (doorslag)spanning te vinden? >400v?Of door de totale waarde van 2,2 microF samen te stellen door twee condensatoren parallel met bij elkaar 2,2?

Ik ben benieuwd naar je antwoord. Groet, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slecht oppakken op gas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven