Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

functie luchtafsluitmembraam in carburateur

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 mei 2004 08:12 
Hallo allemaal,

Weet iemand wat de exacte fuctie is van de luchtafsluitmembraam in de carburateur ?
Wat gebeurd er precies tijdens het gas geven en gas los laten met deze membraam ?

Groetjes,
Eddy.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 mei 2004 09:24 | Aangepast door: Floris 
Als je het gas dichtdraait dan daalt de gasschuif en wordt de brandstoftoevoer afgeknepen. Zonder tegenmaatregelen krijg je dan een arm brandstofmengsel d.w.z. het bevat zoveel lucht (zuurstof) dat het zonder vonk (spontaan) kan gaan ontbranden. Je hoort dan een typisch ploffend geluid.

De functie van het luchtafsluitmembraam is het verrijken van het brandstofmengsel. Als je het gas dichtdraait ontstaat er een vacuum achter het membraam, waardoor het naar buiten wordt gezogen. Hierdoor wordt de luchttoevoer naar de sproeier afgesloten en ontstaat een rijker mengsel (minder lucht = rijker) dat niet spontaan zal ontbranden.

Als het membraam oud is, dan komen er gaatjes in en dan werkt het vacuum zuigen niet meer. Je kunt het membraam controleren door het tegen het licht te houden en een klein beetje (voorzichtig) uit te rekken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 mei 2004 10:58 
Floris schrijft dat er bij een te arm brandstofmengsel een ploffend geluid te horen is. Mijn vraag is of af en toe een harde knal uit de uitlaat ook de oorzaak van een te arm mengsel kan zijn ?
Of is er dan juist sprake van een te rijk mengsel ?

Schrijver tmoons
Gast 
#4 | Geplaatst: 18 juli 2004 15:40 
hallo,
ik heb nog een vraag, wat is de invloed van slechte membramen op rijden bij normaal gas en starten!?

groeten

theo

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 juli 2004 20:22 | Aangepast door: Hans 
Ploffen in de uitlaat wordt veroorzaakt door een niet of onvoldoende verbrand mengsel dan wel/ in combinatie met een veel te late of zeer zwakke onsteking dan wel een zeer rijk mengsel. Vergelijk dat laatste maar met een schoteltje benzine waarin je zondermeer een brandend lucifer kunt doven (maar dan moet je die er snel induwen; anders ontsteek je de makkelijk brandbare gassen net boven het schoteltje).
Ook een lekkende klep kan oorzaak zijn. Dan slaat het front van de verbranding vanuit de cylinder terug in de uitlaat (en bij een slechte inlaatklep in de carburateur).
Immers het mengsel moet de (reeds geopende) uitlaatklep zijn gepasseerd en pas daarna tot ontbranding komen.
Oplossingen:
- check je vonksterkte (op de bougies)
- check de kleptiming/-speling
- check het luchtfilter
- check het ontstekingstijdstip
- check de compressie
- check dichtheid uitlaatsysteem
- check carburateurs (m.n. vlotternivo, gasschuifmembranen en luchtafsluitmembranen) en synchroniseer ze

Ik geloof je bent dus wel even bezig. Succes.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 functie luchtafsluitmembraam in carburateur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven