Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

middenbok

 
Schrijver justjoan
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 juni 2004 10:08 
Nu ben ik niet zo heel sterk, maar zelfs mijn vader lukt het amper om mijn cx500c op de middenbok te zetten. Is hier een truukje voor, ligt het aan de middenbok, zijn er meer mensen die er last van hebben, kan ik er iets aan doen of wordt het toch krachttraining......suggesties welkom!! gr joan

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 juni 2004 10:15 
Zie het verhaal van Ray.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jasper
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 juni 2004 13:48 
hoi,
mijn ervaring is dat je helemaal niet hoeft te sjorren. gewoon de G-force zijn werk laten doen. Niet sjorren aan zadel of stuur: er naast gaan staan. bokkie laten zakken, en je eigen gewicht op je voet(die het bokkie op de grond duwt) verplaatsen.
Ik weeg nog geen 70 kilo, en krijg zelf mijn silverwing met zijspan zo eenvoudig op de bok.
vraag je je natuurlijk af waarom je een motor die toch al niet kan omvallen op de middenbok wil hebben?
kan je makkelijk de voorvork demonteren (Arrrrghhhh!!!! - zie elders op deze pagina...)

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 juni 2004 15:05 
Opbokken lukt inderdaad niet altijd zo makkelijk. Ik heb 2 CX'en en de ene lukt ook beter dan de andere. Reden hiervoor is de lengte van de poten. 1 is eens hersteld geweest en is nu net iets langer. Misschien zit er bij jou ook zo'n net iets langere bok op waardoor dit redelijk moeilijk gaat.

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 juni 2004 23:14 
Nou vooruit voor de luierikken nog een keer dan:

Bij mijn motorrijschool hebben we een keer bijna een hele les besteedt aan het opbokken, zeker daar veel mensen problemen mee hebben, vooral als je een zware machine hebt. Echter, het is meer een kwestie van techniek en balans , dan van kracht en een grotere hefboom aan je fiets lassen.
Pak met je linkerhand het stuur, en met je rechterhand de beugel van je buddy of iets anders met houvast, zodat je de motor in balans kan houden. Dan he bok met je rechtervoet tegen de straat aan duwen en wiebel de motor lichtjes naar je toe en van je af tot je voelt dat beide punten van de bok de straat raken. Dan strek je je rechterbeen uit zodat je gewicht langzaam vol op de bok komt en tegelijkertijd trek je met je bovenlichaam de fiets rustig achterwaarts en dan rolt de motor vanzelf zonder lompe kracht op de bok. Meer een kwestie van timing van bovenstaande bewegingen dus. En toen kon tijdens die les een dame van 1.60 lang en 52 kg een Pan European ( met geladen zij- en topkoffer) op de bok krijgen!
Nog een tip voor de jiffy ofwel zijstandaard die ik heb geleerd op de VRO-training in Lelystad: Zoek in elk geval een punt op waar de motor niet TE schuin staat en draai het stuur dan naar links. Staat de motor dan op een beetje hellend vlak of krijgt ķe een tikje/duwtje van achter dan kan ie nooit van de jiffy 'afrollen'.
Dus, vergeet het laswerk en ga niet zitten bokken. Ga als een bok van een haverkist de techniek oefenen onder het motto; niet mokken maar bokken!
Groeten
Ray (die trouwens ook heeft gemerkt dat je CX minder rookt bij het starten als je hem langer stilzet op de bok. De olie loopt dan niet naar een kant van het blok.)

Groeten,
Ray (die in dit geval wel graag in herhaling valt...)

Schrijver justjoan
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 juni 2004 12:47 
Bedankt voor jullie wijze raad. Ik heb tijdens de motorles inderdaad op geleerd dat het een kwestie van techniek is. Het lukte me toen ook met de les-Kawasaki ER500. Ook lukt het me met de nighthawk 450 van een vriendin. Maar m'n cx....misschien zijn de pootjes inderdaad wat te lang....of kan het zijn dat de veren 'stug' zijn??
gr Joan

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 3 juni 2004 14:25 
Joan , als je de motor op de jiffy zet, kan je de middenbok dan makkelijk met de hand tot aan de grond draaien? Als dat niet het geval is, zou het kunnen dat de middenbok vastgeroest is. Kijk anders even bij deze verhalen over de middenbok.
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 middenbok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven