Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie bijvullen

 
Schrijver gea visser
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2004 21:30 
Laatst ging mijn olie-controle lampje even knipperen. Thuis gekomen heb ik het oliepeil gecontroleerd. Dat was dus erg laag. In mijn (engelstalige) handboek staat dat ik eerst moet starten, een paar minuten laten lopen, even wachten, oliepeil controleren. Dus ik deed er 250 ml bij (weet ik veel wat gewoon is?) Even wachten,starten, even lopen, even wachten, weer controleren, weer 250 ml erbij, even wachten,etc. tot er een liter bijgevuld was. Ik vond deze methode erg omslachtig. De avond was wel snel om. Nu staat in het boek dat het peil binnen het geribbelde stukje moet staan, maar op de site vond ik ergens dat 'ie in het onderste gladde stukje moet staan. Wat is nu het beste? Ik heb een cx500a van'82.

Groetjes Gea

Schrijver bonkie
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2004 21:51 
hallo gea
ik heb eergister ook voor het eerst olie ververst.ook mijn lampje ging even branden als ik flink remde. ik heb gelijk mijn oliefilter ook vervangen. op mijn pijlstoke zat helemaal geen olie. maar er zat toch nog meer dan een liter oude olie in. bij de motor speciaalzaak hebben ze nagekeken hoeveel olie erin moest en dat was 2,5 liter

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2004 23:19 
Gea ik heb geen engels woordenboek maar wat jij vertelt wordt aanbevolen als je je olie gaat verversen.
Als je alleen maar bij moet vullen ligt het aan je ervaring met oliepeilen hoeveel er bij gaat en dan hoef je de motor helemaal niet te starten.Maar een advies controleer je oliepeil minstens 1x per week.
De oliepeilstok heeft een glad en een geribbeld gedeelte, bij oliepeilen moet de olie tot in het geribbelde gedeelte staan en de motor op de middenbok. de oliepeilstok moet met oliepeilen dan gewoon in het peilgat gestoken worden(niet er in schroeven)

Schrijver anton.r
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 dec. 2004 22:34 
Ik heb geen idee waar jullie het gelezen hebben hoe je olie moet verversen, maar mijn manier is, peilstok er uit, aftapplug eruit, oliefilter losmaken,ik laat de olie een paar uur uit lopen en dan alles schoonmaken nieuwe O-ringen er in en in omgekeerde volgorde weer monteren dan met 2,6 liter olie vullen, motor enkele minuten laten lopen en dan weer controleren, peilstok er niet indraaien, de olie moet in het geribbelde gedeelte staan. Deze link is van Kroon-oil

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php?cat=Motor+Cycl es&makeid=50139&rangeid=501391100&modelid=4739

Schrijver Pluis
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 dec. 2004 12:57 | Aangepast door: Pluis 
Heerlijk toch, zo'n indicator? Even hard remmen, dan kan je zien hoeveel olie erin zit (en hoe hard je kan remmen.) Ik had eens een Toyota Starlet, als ik daarmee hard een bocht naar rechts nam, ging het lampje ook aan als hij nét onder z'n peil zat.

Allemaal lollig en leuk, maar niet zo goed. Hoewel een motor een paar minuten zonder oliedruk kan lopen zonder écht kapot te gaan* is het natuurlijk niet goed. Regelmatig peilen dus. Maar één keer per week (anton R.?) is wel erg vaak.

* bij Top Gear hebben ze eens alle olie van een Astra 1.6 weg laten lopen en hebben ze ermee 50 km (rustig) kunnen rijden voor hij vastliep. Geeft aan dat 'het lampje even aan' geen paniekprobleem is.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie bijvullen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ hupypupy ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven