Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie again

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver gea visser
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juni 2004 22:48 
In mijn werkplaats handboek (engelse versie) staat dat ik olie 10W40 moet gebruiken. Maar 15W40 is veeeeel goedkoper. Bovendie ook nog eens in de aanbieding bij de Aldi. Wat is het verschil en van hoeveel belang is dat? (Sorry hoor, maar als beginnende motormuis weet ik vrijwel niets!)
Gea

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 juni 2004 23:26 
Gea,

Andere oliegraad kan problemen veroorzaken met je koppeling. Ik raad je ook aan om niet te bezuinigen op olie. Goede olie is belangrijk voor de levensduur van je blok. Ik gebruik zelf Castrol GP mineraal 10W40. Is iets duurder maar wel verschrikkelijk goed. Meningen over merken olie verschillen nogal en je moet zelf zien wat het beste is voor je blok.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juni 2004 00:37 
Gea, die olie van de Aldi is voor auto's en dus niet geschikt voor motoren. De technische argumentatie zal ik je besparen. Koop je olie bij de motorboer dan weet je zeker dat je goed zit.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 juni 2004 00:47 
Gea, ook je oliefilter vervangen

Schrijver frans
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juni 2004 09:54 
Floris,
Toch ben ik wel benieuwd naar de verschillen. In mijn boek staat nl.SAE 10W/40, 15W/40, 20W/50.
Weet jij waar de waardes voor staan?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 juni 2004 09:57 | Aangepast door: Floris 
Ziehier alles wat je wilt weten over olie. Kijk maar even onder SAE.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 juni 2004 19:32 
Das vreemd, ik gebruik Duckams 15/40 olie en ondervind geen verschil in de koppeling. Enkel als hij nog koud staat wel, dan durft die wel een wat slippen maar das meer omdat ze dringend aan vervanging toe is. Is een groenachtige olie en is bedoeld voor automotoren. Ook heb ik gemerkt dat hij zuiniger is geworden maar dat zal wel toeval zijn. Vroeger deed ik 155 km en dan reserve, nu doe ik er ongeveer 170 en dan overschakelen op reserve. vreemd, zeer vreemd.
Groetjes

Schrijver rupert
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 juni 2004 21:31 
Gea,

Ik gebruik al enkele jaren Aldi olie voor zowel mijn auto als voor mijn 2 motoren (CB250 '73 en CX C '82) en dit zonder enig nadelig effect. Zoals ook op andere plaatsen op dit forum al vermeld : toen onze geliefde CXen gemaakt werden bestonden er nog niet zo'n goede olies ! Volgens de specs op de verpakking is het zelfs een heel goeie olie (API SJ index).
Zelfs zonder dat ze in reclame staat is ze interessant !
Rupert

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 juni 2004 21:41 
Dames en heren, er wordt over geen enkel onderwerp zoveel gediscussieerd als over 'olie'. Waarschijnlijk zullen we het er nooit over eens worden. Ik stel voor dat ieder een olie naar eigen smaak/soort kiest en de keuze van een ander respecteert.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 juni 2004 22:01 
Prima idee Floris.
Toch nog even een aandachtspunt/reminder. De grootste slijtage bij een verbrandingsmotor treedt op bij de ' koude start'. Dan moet je dus olie hebben die op dat moment de beste berscherming biedt. Is de motor warm dan zullen ongetwijfeld alle oliesoorten voldoende bescherming bieden. De waarden ..W.. duiden op de vloeibaarheid (dus in wezen de smeereigenschappen) van de olie bij bepaalde omgevingstemperaturen. Het gebied tussen deze beide uitersten wordt door de betreffende olie afgedekt. Daarnaast worden nog allerlei additiven aan de olie toegevoegd; kijk dus welke je daarvan belangrijk vindt.
Met dat in het achterhoofd kieze een ieder de olie die bij hem/haar past.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#11 | Geplaatst: 9 juni 2004 00:54 
Hans heeft gelijk. Rij je alleen korte ritjes en veel in de kou: dunnere olie, Rij je wat lange ritten waar je 'm rustig kan opwarmen: dikkere olie. Verschil tussen auto- en motor-motoren is natuurlijk het feit dat motorfietsen een veel hoger toerental gebruiken dat een automotor. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de olie en de koppeling, waar auto-olie niet voor is gemaakt. Dus koop gewoon wat Honda voorschrijft, afgestemd op jouw gebruik...kost je wat maar dan heb je ook wat (zekerheid dat het geod is)
Ray ( die graag Oil of Ulaz gebruikt)

Schrijver Ray
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 juni 2004 00:56 
Ohja...ik heb een keer het blok van mijn eerste CX met auto-olie aan gort gereden.....
Ray (massageolie is ook fijn...)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 juni 2004 14:44 
Hee Ray, over olie gesproken ;-)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juni 2004 18:17 
En zelf gebruik ik al jarenlang de BelRay EXP (10W40) halfsynthetische olie. Prima spul voor zomer + winter met voor mijn gebruik alle noodzakelijke additiven. Elke 7500 km olieverversen + -filter. Gebruik wel een magnetische olieaftapplug. Rij zelf zo'n 18.000 km/jaar.
Wel prijzig, 4 liter voor ca. Euro 25,-- (maar dan wel niet bij de motordealer).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver gea visser
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 juni 2004 22:08 
Lieve mensen,
13 reacties op mijn brandende (figuurlijk)vraag!! Wat leuk dat zo veel mensen mijn 'domme' vraag willen beantwoorden. Bedankt voor jullie moeite!
Gea

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie again

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven