Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI-unit

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 juli 2004 08:00 
Dag CX liefhebbers,

Ik denk dat mijn CDI-unit kapot is, ik heb deze nagemeten met een multimeter en vergeleken met het schema van het Haynes boek. Hier klopt helemaal niks van. Zijn er misschien ook andere manieren om deze te controleren. Heeft er anders misschien iemand een goed werkende welke ik kan lenen en eventueel overnemen.

Een hopeloze CX500c eigenaar.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 juli 2004 09:35 
Waarom denk je dat de CDI kapot is? Loopt je motor slecht of helemaal niet? Een CDI kan niet worden doorgemeten met een gewone multimeter. Daarvoor is een speciale meter nodig (SANWA of KOWA).

De beste manier om te testen is wat je zelf al aangeeft: een goede CDI scoren en die omruilen.

Overigens: ik heb altijd gedacht dat alle Customs met een transistor ontsteking zijn uitgevoerd.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Pluis
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 juli 2004 09:39 
Da's gek, ik kan me wel herinneren dat er in de Haynes Manual een methode staat om de CDI door te meten. Ader die-en-die aan elkaar, zoveel ohm tussen ader zus-en-zo, zoveel volt op die andere enzovoort.

Bedoel je dat dat eigenlijk gewoon niet klopt?

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 juli 2004 09:58 
Het uitmeten van een CDI is afhankelijk van de kwaliteit van de multimeter,net zoals het doormeten van de stator kan je een variatie krijgen in Ohmse waarden. Een mailtje naar onze vriend Rupert (zie alles over CDI) zou hulp kunnen bieden.
Tav. Floris : heb twee customs en zijn beiden met CDI,vanaf 1982 Customs met transistor.
Groeten
Terry

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 juli 2004 10:04 | Aangepast door: Floris 
OK dus de Customs van 79/80/81 hebben wel CDI. Dank Terry.

Pluis: in hoofdstuk 4-6 van Haynes lees ik: For accurate testing of the CDI unit, special electronic testing equipment is required. If the performance of the unit is suspect, it should be returned to a Honda Service Agent who will have the necessary equipment.

Op de website staat een artikel van Rupert over het doormeten van de CDI.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 juli 2004 10:27 
Mijn motor loopt niet, hij geeft een hele zwakke vonk. Ik heb de cdi nagemeten met een gewone multimeter en zoals in het haynes boek staat kun je bijv. groen tegen bijv. blauw en dat geeft dan zoveel Ohm. En hier geeft de multimeter geen van de goede waardes. Maar het beste is natuurlijk een goede cdi proberen op mijn motor. Als iemand er een ter beschikking heeft, graag.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 juli 2004 10:42 
Terry, ik heb de stator nagemeten volgens http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/stator/ , deze was wel goed met mijn multimeter. Dus ik dacht dat ik de cdi ook wel kon nameten.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 juli 2004 10:45 | Aangepast door: Floris 
Het spijt me maar dat heb je dan verkeerd gedacht. Een CDI kun je niet doormeten met een gewone multimeter.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 juli 2004 14:24 
Inderdaad, dat klopt helemaal. En dat je 1 of 2 afwijkende Ohmse waarden meet, kan ook nog kloppen.
Remedie is dus alles doormeten wat je met een multimeter wel kan meten (stator, bobines), en dan daarna je CDI omruilen voor een goede. Blijkt je CDI stuk te zijn, neem dan contact op met Rupert ( zie CDI verhaal) want die kan je eigen CDI tegen zeer billijk tarief "reworken". Geen paniek dus, en succs ermee!
Groeten
Ray

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 juli 2004 14:25 
Sorry, niet ingelogd...dat was ik dus...
Groeten maar weer
Ray

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI-unit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven