Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dichtpurren

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 juli 2004 10:34 
Waarschijnlijk roep ik iets heeeeel doms, maar niet gevraagd is niet geweten.

Om de holle delen van het frame nog eens extra te beschermen, zou het dan niet helpen om die delen met PUR dicht te spuiten?

Enneh, niet schieten allemaal, het is maar een vraag!

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juli 2004 10:41 
Da's helemaal geen domme opmerking want die methode wordt in de scheepvaart ook gebruikt. Maar alvorens de holle ruimtes vol te spuiten moet je ze wel eerst ontroesten. Hoe wou je dat doen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juli 2004 10:43 | Aangepast door: Jan van Wilma 
Kruipolie er inspuiten zodat in ieder geval de roestvorming stopt???

Is dat iets?

groeten Jan
Stoker

Schrijver Pluis
Gast 
#4 | Geplaatst: 14 juli 2004 11:19 
Da's inderdaad een lastige.

Ik denk dat olie de hechting van PUR tegengaat.

Misschien eerst uitspoelen met roestoplosser er dan een aantal laagjes sterk verdunde Hammerite eringieten. Dat zou in de roest moeten doordringen, en als het droog is geeft het een mooi oppervlak waar de PUR op kan hechten.

Ik heb nog een achterbrug liggen waar ik wel een proefproject van kan maken. En anders wil ik m'n schoonmoeder wel volpurren. :-)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juli 2004 17:51 
In de hedendaagse carrosseriebouw (auto's m.n.) wordt gewerkt met het systeem van 'open ruimten'. Dat houdt in dat er best water in holle ruimten mag komen/lopen (regenwater, condenswater etc), maar dat de ruimten zodanig geconstrueerd worden en open zijn dat het water op de meest snelle wijze weer kan weglopen en verdampen. Daarom holle ruimten nooit opvullen; er wel voor zorgen dat het water/condens geen aanleiding kan geven tot roesten en blijvend snel kan wegelopen en geventileerd kan verdampen. Dat is ook de gedachte achter bijv. tectyl (is waterverdrijvend en voorkomt dat het ijzer in aanraking komt met water(condens)) en dus niet volpurren omdat dan m.n. condenswater (en dat komt overal waar lucht kan komen) niet meer snel genoeg of zelfs helemaal niet meer weg kan. Maw purren bevordert volgens mij nog meer het roestproces dan helemaal niets doen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 juli 2004 09:15 
Bedankt Hans,

Ik ben met wat mensen in conclaaf gegaan. Bij mij zit er in de achterbrug "op dat ene plekje" een slecht stukkie, en ik denk dat dat inderdaad komt door water dat langs de poten erinloopt.

Ik denk dus (gezien jouw advies) dat het 't beste is om een flink stuk eruit te snijden en er een stuk dikker staal in te lassen. Dat stuk zal ik dan hol persen en er komt een mooie gleuf in. En dan toch maar weer gewoon tectyleren.

Bedankt voor de hulp!

Schrijver cx5001982
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 juli 2004 10:20 
een hele adeqate manier is de ontluchting slang van het carter aan te sluiten op het frame en terug te voeren naar de luchtfilter dan krijg je altijd wat olie houdende lucht door de holle ruimte,wel wat bewerkelijk maar werkt wel goed dit kun je als volgd doen tweegaatjes op zoeken draat in tappen voor de nippels verbinden met de af voer slang van de ontluchting dan naar de lucht filterdit word reeds toegepast in zeer vochtige landen gr harry

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 juli 2004 19:32 
vol gieten met poliester kan ook

Schrijver jasper
Gast 
#9 | Geplaatst: 19 aug. 2004 23:18 
in de wereld van oldtimer-auto's wordt veel gewerkt met owatrol en dinitrol producten. Koop eens een AMK (Auto-Motor-Klassiek) en je vindt er meerder advertenties. Ze kunnen dan ook een scopie toepassen op je holle delen, om te zien(inwendig, dus!) hoe het er voor staat.
Een maal owatrollen/dinitrollen (wat het verschil is weet ik nog niet precies) schijnt levenslang effenct te hebben.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 aug. 2004 00:33 
Ik heb een busje owatrol: dit is een zeer dunne olieachtige substantie die, middels cappilaire werking, overal tussen kruipt. Eventueel al aanwezige roestvorming wordt gestopt. Het goedje is transparant, en kan dus ook in het zicht worden gebruikt. Ik weet helaas niet waar het te koop is ( mijn blikje heb ik gekregen ).
Dinitrol is bij mijn weten een dikker product.
MvG, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 aug. 2004 18:59 | Aangepast door: Floris 
Ik weet bijna zeker dat het bij watersportzaken verkrijgbaar is. Zie ook www.owachem.nl.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 aug. 2004 22:17 
Het is beter voor je motor zet hem op een droge plek ,laat veel lucht er over heen kan gaan de motoren hadden vanaf de fabriek al moeten behandeld moeten worden,en de inspectie daar hat beter geregeld moeten worden,kan daar over meepraten met twee finaal verotten motor op hang beugel omdat de gaatjes voor de afvoer van de condens en regen water waren dicht gelast,bij een volgende meeting zal ik er een meenemen,eenmaal roest in de pijp het is net alsKK het is niet uitteroeien maar je kan het wel een beetje verzachten door zuurvrije olie er in te vernevelen,het beste is geweer olie is duur maar wel goed ook horloge olie is nog beter maar 100 cc kost 300 euro dus geweer of pistool olie is goed koper ,niet veel geld dan blanke tectiel er in en draaij het frame alle kanten op zodat het ook overal uitloopt
Werk ze allemaal de mijne is al gedaan met blanke Tectiel
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Pluis
Gast 
#13 | Geplaatst: 23 aug. 2004 09:23 
Top jongens,

Ouwe Jan, Jasper en Roelof, ik ga een combinatie van alledrie doen. Gaatjes boren in de motorophangoren en andere lage delen en dan het hele frame volnevelen met Owatrol Olie.

M'n achterbrug heb ik ook met tectyl gedaan.

Trouwens, Ouwe Jan, wapenolie kan je soms verrassend goedkoop vinden bij de Army Dump. Ik heb in dienst eens een hele doos halfvolle blikken geritseld, maar die heb'k aan m'n broer gegeven voor het kleiduiven schieten.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 feb. 2005 14:20 
Ik heb een mooie achterbrug gekocht en de holle ruimte via de open spleetjes m.b.v. een injectiespuit gevuld met 30 cc Owatrol olie. Daarna het zaakje dichtgekit met zwarte Sikaflex 291. Deze achterbrug gaat mij overleven!

Owatrol olie is verkrijgbaar bij watersportwinkels en verfwinkels. Sikaflex 291 (tube) eveneens bij watersportwinkels of bij de betere gereedschapswinkel (bij Gamma en Praxis zul je dit niet vinden).

www.owachem.nl
www.sika.nl
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 feb. 2005 16:12 
Hoi Floris,

Je hebt goed werk verricht; de CX zal je daar lang dankbaar voor zijn.
Wat mij wel al is opgevallen bij goed ogende niet door roest aangetaste achtervorkbruggen is dat er binnenin vaak toch roestdeeltjes en vooral massa's fijn zand is te vinden. Ik boor dan bovenin de 'doos' een gaatje van 6 mm en rammel net zo lang tot alles wat los zit dan wel door mij via dat gaatje los kon worden gestoken, er uit is. Na het afvullen met gebruikte motorolie - die is zuur en vreet de roest lekker op - een rubber dopje erin (bijv die vroeger worden geeleverd bij een spuitbus tectyl). Natuurlijk eerst de openingen langs de beide vorkbenen dichtkitten (want na de beschreven operatie lukt dat niet meer omdat kit niet hecht op oliefilm).

De eerste achtervork die ik zo onder handen heb genomen is nog steeds (na 7 jaar in weer/wind/regen/pekel) perfect. Wel laat ik er om de 2 jaar een beetje nieuwe olie inlopen - want na verloop van tijd gaat ook de viscociteit van de olie achteruit en 'verhard' die - en dat gaat heel gemakkelijk door het dopje bovenop te verwijderen en met een slangetje de olie erin te persen/laten lopen. Daarvoor hoeft zelfs het achterwiel er niet uit. Mooi systeem al zeg ik het zelf.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dichtpurren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven