Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olielampje gaat soms aan

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Guy
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 aug. 2004 09:19 
Weet er iemand raad ?

Het lampje van de olie gaat soms aan als de motor stationair draait (cx650e '84)
Ik hoef maar een klein beetje gas te geven en het lampje gaat terug uit.
Dit valt aleen voor als de motor op bedrijfstemperatuur is
Het oliepeil heb ik natuurlijk nagezien en is Ok.
Misschien is het een elektrisch probleem ?

Mvg, Guy

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 aug. 2004 10:45 | Aangepast door: Floris 
Zit er wel olie met de juiste viscositeit in? Als je te dunne olie gebruikt, dan valt de druk lager uit. En is je oliefilter niet verstopt?

Als de oliesoort en filter goed zijn, dan zou ik de oliedruk door een garage laten opmeten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Guy
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 aug. 2004 13:32 
Floris,

Welk is de ideale viscositeit ? ik heb nu 15W40 gebruikt.

Filter vervangen lijkt me een goed idee, zal ik zeker doen !

Guy

Schrijver Silver
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 aug. 2004 16:51 
Guy,

Peter's Handboek zegt: 10W40.

Groeten,
Silver

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 aug. 2004 21:49 
gebruik met deze warme dagen een hogere viscositijdhoe hoger het eerste getal des te dikker blijft hij bij een hogere motor temperatuur
dus 15 is dikker als 10 en ga zo maar door
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 aug. 2004 09:38 
Ik zou in de zomer 15W40 gebruiken en 's winters 10W40. Geen synthetische olie: minerale of halfsynthetische. Met volledig synthetische gaat het ontkoppelen/schakelen niet zo lekker.

Je zit goed, dus.

Schrijver Pluis
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 aug. 2004 09:39 
Oeps, sorry Ouwe Jan, ik had je antwoord nog niet gelezen.

Schrijver Pluis
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 aug. 2004 09:41 
Over het lampje: zou het kunnen dat het zeefje voor je oliepomp verstopt is?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 aug. 2004 15:42 
controlleer eerst de pulsgever van de olie druk of vervang deze en ga dan verder zoeken of sluit een manometer aan en controlleer daar de druk mee .drukmeter van plusminus twintig bar is voldoende,kan een mechanisse zijn of een electronische

groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Guy
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 aug. 2004 16:36 | Aangepast door: Guy 
Bedankt allemaal voor de raad, als mijn vrije tijd het even toelaat zal ik jullie raad opvolgen.

En wanneer ik de oorzaak gevonden heb, zal ik hierover nog feedback geven

Alvast bedankt,
Guy.

Schrijver Ray
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 aug. 2004 23:01 
Nog even ter completie, en wellicht ten overvloede: olielampjes in auto's en motoren meten nooit het oliepeil, maar de olieDRUK! dat ie uitgaat bij meer dan stationare loop zegt genoeg. Stationair heeft ie net niet genoeg DRUK. Ik hoop dat je peilt met de peilstok OP de schroefdraad gelegd, en niet ingedraaid. Dat scheelt nogal een slok! Gooi er anders nog een 250 cc extra bij, en kijk of het probleem aanhoudt. Maar het kan ook zijn dat je stationaire toerental te laag is, zodat de pomp niet voldoende druk op kan bouwen!
Affijn, stof tot nadenk Guy!
Groeten
Ray (die zelf nog niet in de olie is..)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 aug. 2004 08:36 
Guy hoe pijl jij je motorfiets op de bok of op het jiffie,ook pijl je de olie stand met de schroef dop ingedraaid,nooit meer olie er in doen dan deze aangeeft daar als er teveel olie er in zit deze te wam wordt en ook minder toeren gaat draaijen,als je het indraaien te veel werk vindt dan de scroef dop er op en dan mag er niet olie boven de helft zijn[ dus de kruisjes mag de olie niet raken ]dat was het dan zijn er anderen meethoden dan horen wij die graag.
ouwe-jan

een oude olie boer van de Gulf
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ray
Gast 
#13 | Geplaatst: 13 aug. 2004 00:49 
OuweJan, we gaan het eens over olie hebben op SJK, net zolang tot we in de olie zijn....
Groeten
Ray ( die er liever een Gulfje teveel indoet dan je weinig, ook als het over bier gaat)

Schrijver Silver
Gast 
#14 | Geplaatst: 14 aug. 2004 22:10 
Ouwe_jan,

Weet je zeker dat je olie moet peilen met de dop ingedraaid? Ik ben net als Ray van mening dat je moet peilen met de dop er los op. Dit staat ook in diverse documentatie.

Groeten,
Silver

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 14 aug. 2004 23:57 | Aangepast door: Roelof 
Hallo allemaal,

Olie peilen doe je op een vlakke ondergrond,motor op de bok, met de peilstok los op de schroefdraad liggend.
Zelf peil ik altijd wanneer de motor koud is, maar naar een paar minuten wachten, kan het ook warm.
Check ook eens je bandenspanning, maakt een wereld van verschil! Voor 2,3 achter 2,6 bar.
Groeten, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olielampje gaat soms aan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven