Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

benzine start probleem.

 
Schrijver kees43
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 aug. 2004 15:59 
beste forumleden
een rit gereden.volgende dag starten geen probleem. een week later starten tot de accu leeg is niet lopen. eerst de vlotterkamers leeg laten lopen opnieuw vullen starten lopen. weet iemand de oorzaak van het niet starten van de motor?
groeten kees

Schrijver Pluis
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 aug. 2004 16:14 
Je bedoelt dat na het aftappen van de vlotterkamers hij direct start? Da's een bekend probleem bij zo'n beetje alle oude motoren.

Als er benzine in de vlotterkamer blijft staan, dan verdampt die langzaam. Maar omdat benzine een mengsel is van verschillende stoffen, verdampt de meest vluchtige eerst. De "zwaardere" bestanddelen blijven achter en die zijn het minst brandbaar. Tap deze af en de carburateur vult zich met verse benzine. En hoppa... Starten, lopen, wegwezen.

Het is dus een heel normaal verschijnsel, zeker voor een CX.

Schrijver Pluis
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 aug. 2004 16:18 | Aangepast door: Pluis 
Oh ja, er is een makkelijke oplossing.

Als je weet dat je CX een weekje stil gaat staan, kan je bij terugkeer naar huis aan het begin van de straat de benzinekraan dichtdraaien.

Als je dan na een week de benzinekraan weer opendraait, is de vlotterkamer niet helemaal vol, en wordt hij bijgevuld met verse benzine.

En dus: Heng heng heng... plopperdeplopperdeplop... pruttel pruttel, vroemmm... Hoppa.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Schrijver kees43
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 aug. 2004 16:19 
beste pluis

bedankt voor je antwoord, echter ik hoor hiervan nooit van andere cx rijders.

groeten kees

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 aug. 2004 18:55 
Kees,

Dit is heel normaal. Als mijn Silverwing een tijdje heeft stil gestaan wilt ie ook niet zo makkelijk aanslaan. Kan je verder weinig aan doen. Al de motor normaal wel goed loopt gewoon aan wennen en verder nik aan doen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver ben bons

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 aug. 2004 19:18 
Nou Kees ik heb er ook last van als hij twee weken of meer stil gestaan heeft. ik zorg er voor dat de accu goed is opgeladen 10x het start knopje indrukken en hij gromt weer als van ouds (wat hij ook is)

Ben

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 aug. 2004 20:29 
Zelfde probleem hier bij een week niet gebruiken (b.v. vakantie). Stukje voordat je thuis bent de benzinekraan dicht, en een kwartiertje voordat je weggaat de benzinekraan open.

Schrijver gerard1962
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 aug. 2004 22:40 
heel bekend probleem hoort er bij.
Is een van de charmes van de cx/gl

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 aug. 2004 22:54 
Maar jongens, dat benzine "vergumt" is een bekend feit, maar niet binnen een week hoor! Een CX is gewoon een slechte starter dat klopt, maar de accu leegstarten? Toch iets ander aan de hand. Probeer eens: choke vol open, een GEEN gas geven, tot ie een beetje loopt, dan voorzichtig een beetje bijgassen op gevoel. Anders heb een ander probleem danwel van electrische/-onische danwel van carburatie -aard.
Groeten
Ray ( die wel eens beter zinnen qua opbouw schreef dan de laatste...)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 aug. 2004 00:35 
Als de motor al een tijdje heeft stilgestaan dan is de accu ook niet meer helemaal 100% geladen. Dan is het ook makkelijk om hem snel leeg te starten. Is mij al eens overkomen. ALs de motor toch start na een tigtal proberen dan is er volgens mij niets aan de hand.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 aug. 2004 10:53 
Quote:
Maar jongens, dat benzine "vergumt" is een bekend feit, maar niet binnen een week hoor!
______________

Vergummen, nee natuurlijk niet, dat duurt veel langer. Maar de vluchtige bestanddelen gaan er echt wel uit en dus ontsteekt het mengsel net wat moeilijker! Dus om de startomstandigheden optimaal te krijgen is verse peut uit de tank wel lekker.

Schrijver jasper
Gast 
#12 | Geplaatst: 19 aug. 2004 23:12 
ehhh...

Ik laat de startmotor gewoon een paar slagen ronddraaien met de dodemansknop op "uit", choke aan.
Een slag of tien. dodemansknop op "aan" en PRUTTEL!

zelfs als de motor 6 weke heeft stilgestaan (gebeurt anders nooit, hoor, maar was nu lekker lang op vakantie. shhh... zonder mootor. da's dan weer jammer....)

Schrijver Pruik
Gast 
#13 | Geplaatst: 19 sept. 2004 17:34 
Beste CX CLub,
Ben zelf ook nieuw (site, motorrijden en knutselen aan CX-en die het niet doen).
Ik heb een soortgelijk probleem (althans dat denk ik). Laatst hield mijn CX er tijdens het rijden mee op. Na lang starten reed ie dan weer een paar honderd meter. uiteindelijk na een paar keer afslaan en starten was de accu op. Heb hem toen twee dagen later wel weer aan kunnen rennen, maar toen had ik geen helm bij me. De volgende dag lukte het niet meer, dus accu eruit en opladen. Toen volle accu erin, hij startte en liep weer honderd meter, toen weer niks.
Je voelt hem moeite hebben als er echt gereden worden, stationair wil die ook afslaan maar daar helpt een beetje gas voor. Voortal bij afremmen en de motor laten dalen in toeren, dan daalt ie helemaal tot nu en slaat ie af.
Ik heb met mijn beperkte kennis geconcludeerd dat hij zichzelf verzuipt.
Klopt dit of weet iemand anders wat er aan de hand is?

Groet Joppe
(die graag wat mobieler was)

Schrijver cx500 1982
Gast 
#14 | Geplaatst: 19 sept. 2004 18:53 
dat is raar al staat hij een maand sil ,choke helemaal uit starten en lopen zomer of winter maakt niet uit [ harry die mischien wel wat geluk heeft]

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 benzine start probleem.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven