Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

oliefilterbout los maken

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2004 13:41 
Beste allemaal,
Wie heeft een suggestie voor het losmaken van de oliefilterbout?
Nu zit er nog enigszins vorm in de 6-kante moer ervan. Dat wil ik graag zo houden om hem er weer in te kunnen draaien.
Ik heb al een ringsleutel geprobeerd met maar 6 hoeken erin (niet de gebruikelijke 12 waar je moeren makkelijk mee rond van vorm draait.)
Met de waterpomptang krijg ik niet echt grip op het schotelgedeelte van de bout..
Wie heeft er ervaringssuggesties?
Bvd Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Guernica
Gast 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2004 14:26 
Hey Kaspar,

Kijk eens onder 'Alle over CX & GL" "Techniek" "Sleutelen" "Verhaal van de olieaftapvijs" . Rupert geeft er een oplossing voor 'dolgedraaide' bouten. Losmaken moet lukken met een zelfklemmende tang.

Daniël

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2004 19:47 | Aangepast door: Arno Luierweert 
je kunt proberen om het hele oliefilter los te draaien

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 aug. 2004 22:03 
dit laatste doe je met een olifilter klemband.
maar hier de oplossing,geef een goede harde tik met een hamer op de kop van de bout daarna met een dop sleutel of een ring sleutel los draaijen,denk er om naar links is los en naar rechts is vast .
sucses er mee.
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 aug. 2004 23:27 
Warmstoken, WD40, kruipolie!! Eerst de zachte hand, de harde kan altijd nog! En ouwe jan heeft gelijk, op z'n engels klopt ie ook:
lefty loosy, righty tighty!!
Succes!
Ray ( links is waar je duim rechts zit...)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 aug. 2004 11:15 
Bedankt jongens, ik ga nog eens proberen!
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 aug. 2004 16:06 
zorg voor het monteren dat er wel weer een sleutel op pas of de bout vervangen anders heb je de volgede keer weer dit probleem en dat wordt dan alleen maar erger.
zo wel ouwe jan als guernica hebben het bij het verlossende eind.

succes en groeten rob draaisma.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 aug. 2004 17:17 
Als de bout goed vast zit is het ook een idee om een momentsleutel te gebruiken. Doe ik altijd omdat je hier meer kracht mee kan zetten om de bout los te draaien.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Pluis
Gast 
#9 | Geplaatst: 16 aug. 2004 10:51 
Ik draai eigenlijk nooit de bout alleen, ik zet altijd een oliefilterband op het filterhuis. Die bout is zo kwetsbaar, hij was op mijn tweedehandsje al bijna rond toen ik hem kocht!

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 aug. 2004 21:42 | Aangepast door: Floris 
Er zijn filterbouten met 17mm kop in de handel (niet origineel, wel betere grip).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 aug. 2004 13:37 
Beste allemaal,
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een filterbout losgekregen!Niet degene die ik wilde, maar van een ander blok. Dat heb ik gedaan door met een breed stuk staal (als drevel) en een hamer tegen de ribben van het filterhuis te tikken. En de bout draaide vanzelf mee. Ik denk dat ik het andere filter zo ook wel los zal krijgen.
Een klemtang op de flens van de andere filterbout had overigens geen resultaat; nog steeds te weinig grip.
Het is wel jammer van de zwarte (650) lak van het filterhuis, maar goed, mij is het dat offer waard.

Ik blijft het wel een kleine onderschatting vinden van de Japanners (hoezo generaliseren...?) dat ze dachten dat een 12mm profiel op de filterbout toereikend zou zijn.

Groet, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 18 aug. 2004 21:38 | Aangepast door: MAST 
Hallo Kaspar, volgens mij heb je geluk gehad dat er geen rib van het huis is afgebroken. Met de methode van Pluis moet het beter lukken. Ik ben het wel met je eens dat de 12 mm aan de kleine kant is.
Via deze
link zou je een plaatje moeten kunnen zien van zo'n tang, bij de topic van ene "moturist".
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 19 aug. 2004 09:20 
hallo allemaal bij vernieuwing van een olie filter vernieuwen we toch zeker wel de o-ringen het zijn er twee de kleine is voor de filterhuis bout af te dichten en de grote voor het filter huis, maar ja men vergeet wel eens om deze o-ringen met olie in te smeeren ,de bout hoeft niet zo zwaar aangedraaid te worden vast is vast,als je in bezit bent van een moment sleutel dan niet meer dan 2,0 - 2,5 kgm . vaster hoeft niet daar de grote o-ring als deze de druk van de olie heeft gehad deze opzijn plek zit engeen olie meer doorlaat.
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver janreb
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 aug. 2004 11:55 
De bout van het oliefilterhuis raak ik eigenlijk nooit meer met een sleutel aan. Ik gebruik een blok(je) hardhout dat de lengte van een koelrib heeft en een vuist om het huis los te tikken. Dat gaat uitstekend, zonder beschadiging.
Groeten,
Reyer.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 oliefilterbout los maken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven