Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Valt startrelais te repareren

 
Schrijver marcel gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 aug. 2004 15:28 
Af en toe heb ik startproblemen: na het indrukken van de startknop klinkt er wel een luide tik vanuit het startrelais bij de accu. Maar de startmotor draait niet. Wacht ik even dan lukt het na een paar keer proberen wel weer. Schakelaar schoongemaakt, evenals accuklemmen etc. Is dit het startrelais en zo ja is dat te repareren?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 aug. 2004 17:50 | Aangepast door: Floris 
Als je het relais hoort klikken maar de startmotor draait niet rond dan kan het zijn dat
- de koolborstels versleten of vuil zijn
- de massakabel van de startmotor slecht contact maakt
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Harings Ronald
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 aug. 2004 20:16 
Ik had het zelfde probleem ,maar na een paar keren starten bleef de startrelais plakken en als ik het kontact afzette bleef de startmotor gewoon verder draaien tot de batterei leeg was ik heb geprobeerd de stekker vande startrelais af te halen maar deze bleef gewoon doorstarten de relais bleef gewoon plakken ,de startrelais zal dus wel aan vervanging toe zijn .

Schrijver dirkdeboer

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 aug. 2004 22:41 
Vuile startmotor met versleten koolborsteltjes, bendix zat ook klem. Ik had dus hetzelfde verschijnsel. Behalve het bovenstaande was er ook nog een lagertje uitgelopen.
e.e.a. heb ik laten reviseren.
Hij start en loopt nu als nieuw!
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#5 | Geplaatst: 18 aug. 2004 11:45 
Startmotor zelf kan het niet zijn; heb ik niet al te lang geleden al eens door een gereveviseerde vervangen. Suggestie van Floris "massakabel van de startmotor maakt slecht contact" ga ik maar eens proberen. Vervelende van de storing is dat het soms een hele poos goed gaat.
Ik houd jullie op de hoogte!

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 19 aug. 2004 09:12 
Houd eens een multimeter bij de hand. Mocht je het probleem weer hebben, meet dan de spanning op de aansluiting van de startmotor. Spanning nul: startrelais naar de knoppen.
Spanning erg laag: startrelais vuil of slecht massacontact startmotor
Spanning goed: startmotor niet in orde (koolborstels?)

Schrijver Harings Ronald
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 aug. 2004 22:28 
Ik heb de startrelais open gedaan en daar bleek dat de kontaktpunten ingebrand waren.
Ik heb deze terug glad geschuurd en bij elke druk op de startknop doet hij het nu perfect,dus schuren die relais.
Heb ook opzoek geweest naar nieuwe of gebruikte relais prijs tussen 50 en 90 euro

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 sept. 2004 16:36 
Ik heb het startrelais voor de zekerheid toch maar vervangen. Een zo goed als nieuw exemplaar voor 15 euro bij sloperij Woesthof in Brummen. Zo'n 25 keer gestart; geen probleem meer. Hopen dat het zo blijft!
Bedankt voor de tips boys!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Valt startrelais te repareren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven