Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wat is de functie van de balanspot

 
Schrijver Pluis
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 aug. 2004 16:35 
Luitjes,

Wat is nou precies de functie van de balanspot? Volume van de uitlaatknal drukken? Uitlaatstroom bevorderen? Dispensatiehoek afvlakken? Kapodastercoefficient vergroten? Opofferingsmetaal?

Heeft iemand al eens geprobeerd om die balanspot weg te laten en dus de demper direct te verbinden met de uitlaatbocht, met een stuk pijp?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 aug. 2004 19:31 
ja en het lijkt net een race motor,je moet er van houden maar hoe minder lawaai des te beter is het,je mag toch niet meer db produceren als dat voorgeschreven is ,dit is in Belgie weer anders dan in Nederland
ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver hobbelduif
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 aug. 2004 23:54 
Het nut van een balanspot is een moeilijk technisch verhaal over expansie en negatieve en positieve stromingen in de uitlaat.
Simpel gezegd komt het neer op een hoger koppel bij lage toeren = meer trekkracht.
Het heeft in ieder geval niets te maken met de geluidssterkte zoals ouwe jan suggereert.

Met vr. gr. Dre.

Schrijver cx1982
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 aug. 2004 13:26 
daar b en ik het helemaal mee eens dre, de balans pot heeft als funktie de druk in bijde cilinders gelijk te houden ik heb het ge probeerd om de balanspot er af te laten nu dan lopen bijde cilinders niet gelijk wat dus compiceerd dat je uit de ene cilinder meer comp heeft ,dan de andere,bij twee in een uitlaat word dit gedeltelijk ge compozeerd heb dat siteem nu zelf ge instaleerd ik had namelijk reacties ge vragen maar tot nu toe geen reactie op ge had ben toen maar op eigen houdje aan het prutsen ge gaan reactie hier op van harte welkom wil altijt wel wat leren groeten, harry

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 aug. 2004 08:04 
waarom kan twee in een wel daar zit ook geen balanspot tussen,endat ongelijk lopen [Honda wou H-D nadoen
kijk maar eens op de graden boog hoeveel verschil dat is daarom ook dat trillen bij een bepaald toeren tal,Honda had voor dat euvel beter een balans as in moeten bouwen maar ja prijs bewust zijn en een korte levens loop,dan kan je meer motoren verkopen.ouwe-jan
p/s en wil zijn gl nog niet kwijt om dat deze lekker trilt bij een bepaalde snelheid [viese oude man ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 23 aug. 2004 09:36 
Druk in beide cylinders gelijkhouden? Lijkt me niet, we hebben het hier niet over een tweetakt, toch? Daar kan je de uitlaten gewoon afhalen en dan moet hij op beide cylinders even goed lopen. Zo niet, is er iets niet in orde.

En dat ongelijk lopen, da's de roffel van een V-twin. Zoiets als "pedom pedom pedom pedom", inderdaad à la Harley, maar dan mooier. :-)

Het kan zijn dat de balanspot is afgestemd om op een bepaalde pulsatiefrequentie te werken zodat hij wat vermogenspieken afvlakt. Maar met een goed ontworpen 2-in-1 kan dat ook. Of een 2-in-2, zoals op de Triumph Bonneville en zo..

Als ik eens tegen een paar leuke knalpijpen aanloop, zal ik eens kijken of ik een mooi twee-in-tweetje in elkaar kan plakken.

Enneh... Ouwe Jan, pas op dat je gebit niet lostrilt. (GEINTJE!!!)

Schrijver hobbelduif
Gast 
#7 | Geplaatst: 23 aug. 2004 20:36 
Pluis, je hebt gedeeltelijk gelijk.
Het heeft niet zozeer met gelijke druk te maken maar je moet het meer zien dat de ene uitlaatstroom de andere helpt.
Hierdoor krijg je een hoger koppel bij een lager toerental.
Die "vieze oude man" geeft zelf al het antwoord want met een twee in een bereik je ongeveer hetzelfde.
De totale uitlaatdruk is van belang voor het piekvermogen. (bij viertakten is dit ook belangrijk, hoewel van minder belang dan bij tweetakten!!!)
Haal de uitlaten eraf en bij een goede afstelling van de carburateurs loopt hij inderdaad ook rond, maar het piekvermogen ben je kwijt.
Laat je de balanspot weg dan mis je trekkracht onderin maar ik betwijfel of je dat bij het "lage" vermogen dat onze fietsen produceren duidelijk zult merken.

Met vr. gr. Dre (die het trillen stiekum ook wel lekker vind)

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 aug. 2004 11:32 
twee in twee? is geen 4 cil een moto zonder tegen druk maakt veel herry ge briukt meer en verliest vermogen een jaguar met twee uit laten heeft ook een balans pot , groeten . beter weter

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat is de functie van de balanspot

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven