Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kloppend geluid..

 
Schrijver Osiris
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 aug. 2004 20:17 
Na verschillende keren kleppen stellen (van een onbekend motorblok , die van mijn was niet meer te redden) via de 'merktekens' hield ik en ratelende motor ;(
Toen zag ik op dit forum een andere manier om je kleppen te stellen...je zorgt dat de inlaatkleppen van bv de linkercilinder helemaal in gedrukt staan en dan stel je de uitlaatkleppen als je die gedaan hebt dat zorg je dat de uitlaatkleppen helemaal openstaan en dan stel je de inlaatkleppen.. en dat doe je ook met de rechtercilinder... en wat denk je... geen geratel meer..
Maar.. nu hoor ik een kloppend geluid en dat hoor ik het sterkst als ik 'voor' de motor sta. Het lijkt wel achter de koelvin vandaan te komen. dus ik heb de radiator en koelvin verwijderd. en zag dat de keerring van de nokkenas wat lekte, heb het huis eraf gehaald en gelijk de diameter gemeten van de schacht waar de nokkenas invalt. en die was ruimer dan een andere die ik nog had liggen. zo nu zal het kloppen ook wel over zijn dacht ik. dus dat andere huis erop. de koelvin. en maar ff gestart... nee hoor het geluid was er nog steeds ;( heeft iemand een idee wat dat kan zijn ? Als je carburateur niet synchroon of op een of andere rede is er een cilinder die minder vermogen heeft is het dan mogelijk dat je een kloppend geluid hoort ?? of is dit geluid mischien wel normaal ( tis nm mijn 1ste CX ) nou ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Grtz Osiris :) P.s ik ben nog op zoek naar een voor bandje 3.50- 19

Schrijver fiering
Gast 
#2 | Geplaatst: 26 aug. 2004 20:46 
Hoi,

Zit er geen ruimte op je koelvin van de radiator??
In je koelvin (die van plastic is) zit een metalen bus geperst.
Als je ruimte op deze conische bus hebt, krijg je inderdaad een raar kloppend geluid,lijkt een beetje te klinken, alsof je nokvolgers versleten zijn.
Probeer nogeens de motor te laten lopen met een andere gemonteerde koelvin, en luister dan eens of het geluid nog steeds aanwezig is.
Als het geluid nog steeds aanwezig is, dan zou het je nokvolgers kunnen zijn.

Groetjes en succes,

Ron

Schrijver Osiris
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 aug. 2004 21:26 
Hoi Ron

Ik heb vandaag dat blok ff laten draaien zonder koelvin. en nog steeds dat 'kloppende'geluid ;-( dus ga ik ff verder kijken naar oa de nokvolgers.. en hopen dat dat het is :) Gtrz Osiris

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 aug. 2004 21:28 
Je kunt gerust de motor even/kort laten lopen zonder koelvin (en dus ook zonder koelvloeistof en radiateur).
Maar hoe klinkt het kloppend geluid, is het diep, zwaar bonkend of is het een wat lichter geratel. Heb je na het kleppenstellen ook de kettingspanner gesteld?
Een CX blok klopt en ratelt altijd een beetje. Is voor zover dat bij mijn CX'en optreedt voor mij geen reden tot ongerustheid. Heb 1 keer een gigantische vastloper gehad zonder dat is van tevoren een raar geluid heb gehoord.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Osiris
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 aug. 2004 21:42 
Hoi Hans

Het geluid is echt 'kloppend' maar het is geen zwaar kloppend geluid bv een krukaslager geluid. ik weet hoe dat klinkt ( ben zelf automonteur) en dat hoor je meestal door het hele blok heen , dit geluid hoor je echt van voren ..mischien dat het wel normaal is hoor . ik heb geen ervaring met CX motoren..mischien dat er een monteur/CX rijder bij me in de buurt woont :)

Schrijver Osiris
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 aug. 2004 21:45 
Ojaa ik woon nabij Hoorn (NH) :)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 aug. 2004 21:55 
Lijkt mij een combinatie van enige slijtage aan nokvolgers en nokkenas. Zolang je geen metaalsplinters in de olie hebt (zelf gebruik ik in mijn CX'en een magnetische olieaptafplug) lijkt mij dat er niet zoveel aan de hand is. Althans zelf maak ik mij er niet zoveel zorgen (meer) over.

Het is best veel werk om de nokkenas te demonteren (daarvoor moet het blok open). Als je een cylinderkop demonteert dan heb je zicht (maar beperkt hoor) op de nokvolgers en nokkenas.

Ik kan je niet ter plaatse helpen, want ik woon in Heerlen, en de kop van Noord Holland da's en beetje ver.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:01 
Ouwe_jan wilt wel kijken en hoorn maar gaat morgen om 7 uur weg voor vijf weken dus kan niet,er wonen in Hoorn vijf CX rijders kijk maar bij aanmelding dan vindt je ze wel

groeten van Ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Osiris
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:16 
Hoi Hans

Ik zal morgen ff de mijn aftapplug eruit draaien en kijken of er toevallig een magnetische inzit.ja ik heb ff in het handwerkboek gekeken naar die reparatie en het is inderdaad een hele klus :( en dat niet alleen. als ik bv een nokkenas en pakkingen moet kopen ben ik goedkoper uit met een ander goed blok .. maar bedankt voor het reageren..


Oke Ouwe-Jan voor jou een paar lekkere weken toegwenst . en wie weet heb ik mijn probleem over 5 weken nog . tis niet te hopen *smile*

maar heeft er nog niemand een goed voorbandje liggen ?? 3.50-19 ben nu toch nog aan het typen :)

Schrijver fiering
Gast 
#10 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:20 | Aangepast door: fiering 
Je kan snel genoeg zien, of er met je nokvolgers, en nokkenas iets niet goed is.
Er zit namelijk plasticoat op, en middels een vergelijkingsstrip kan je constateren of je nokkenassen aan vervanging toe zijn.
Je had het erover, dat je je kleppen niet goed gesteld kreeg middels de merktekens van het motorblok.
Dan zou je toch haast denken aan ruimte op je nokvolgers.
Een CX heeft ook stoterstangen, die zouden misschien ook het kloppende geluid kunnen veroorzaken.
Als hier ruimte opzit, krijg je een soort kloppend geluid, kan in principe niet zo`n kwaad.
Je zou dit kunnen opmeten met een voelermaat, maar je kan er niet echt gemakkelijk bij.
Volgens Honda richtlijnen kan je dan zien of je binnen de tolerantie zit.
Anders als je buiten de tolerantie zit, moet je aan vervanging gaan denken van je stoterstangen.
Maar voor dat je dit doet, zou ik eens met een schroevedraaier op het blok luisteren, of je zo het geluid precies kan lokaliseren.
Meestal als je op diverse plekken luister, kan je meestal wel de plek vinden, waar het geluid het hardst is.
Heb je tenminste ongeveer een idee waar het geluid het hardst is, en kan je dan in dat gebied op zoek gaan, naar het eventuele euvel.

Groetjes,

Ron

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#11 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:23 
Heb ooit zelf een hard kloppend geluid gehad in mijn eerste cx bleek later een gebroken nokkenas ketteing spanner te zijn heb hier nog enkele weken mee door gereden (stom) deze vervangen en het harde tikken kloppen was weg.

groeten rob draaisma

Schrijver JosvanR
Gast 
#12 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:44 
Probeer het eerst eens simpel te houden: is het misschien de koppelingskorf? Wordt het minder als je de koppeling intrekt?

Schrijver Osiris
Gast 
#13 | Geplaatst: 9 nov. 2004 21:07 
ook dit blok heeft teveel werk :( kloppend geluid . waarschijnlijk stator defect..dus weer op zoek naar een ander blok *zucht*

Schrijver Pluis
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 nov. 2004 11:03 
Ik heb zelf ook een tik in m'n blok. Lijkt van dezelfde plek te komen, achter de vin vandaan. Klinkt precies als een klep, maar die zijn het niet, zijn echt al 10 x gecontroleerd en die staan prima. Nokkenasketting en spanner zijn gloedjenieuw.

Dus heb ik besloten dat het 'erbij hoort'. Ik zoek nog wel een keer een ander blokje als het me uitkomt.

Trouwens, nu ik die ene demper ben verloren hoor die tik toch neit meer. :-)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kloppend geluid..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven