Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Trillende cx650c

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2004 09:05 
Ik ben in het bezit van een cx650c.
Hij loopt prima en is in uitstekende staat van onderhoud. Ik heb alleen een paar vragen aan iemaand die ook zo'n motor heeft. Tussen de 4500 en 6000 toeren trilt ie.
Het moet de motor zijn omdat hij dit in alle versnellingen doet. Is dit normaal voor een cx650c of is het te verhelpen? Bovendien lijkt de startmotor het maar net aan te kunnen bij het starten terwijl er net een nieuwe accu in zit (deze is bovendien helemaal vol). Tot slot klinkt het schakelen niet erg soepel, je kunt het wisselen van de versnellingen duidelijk horen, is dit normaal?
Verder ben ik zeer tevreden over deze motor. Alvast bedankt voor je reactie.

Schrijver mkersten
Gast 
#2 | Geplaatst: 30 aug. 2004 13:54 
Over het schakelen, draai de stelschroef van je koppelingskabel eens zo dat je helemaal geen speling meer hebt, als dat verbetering brengt zou je eens aan olieverversen met een goede olie kunnen denken. (naar 1e klikt meestal wel aardig hoor, maar verder is niet gewoon).
Startmotor eraf is 5 minuten werk(Motor op middenbok, de + van de accu los) maak even de collector (serie koperen "plaatjes" waar de koolborstels over draaien) met een droge doek schoon (vooral geen schuurpapier, geen olie of vet), Als koolborstels af zijn natuurlijk vervangen. Maak ook de contacten van en naar accu, startrelais en frame schoon. inbouwen en grote kans dat het weer klaar is.
Over vibraties weet ik niks, iemand anders?

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 30 aug. 2004 16:59 
Voor vibraties, kijk eens naar dit verhaal uit een eerdere posting op het prikbord.
Volgens mij hoort het "trillen" wel een beetje bij de CX, een V twin trilt nou eenmaal meer dan bv een 4 in lijn.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver fiering
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 aug. 2004 17:25 
Hoi,

Ik heb sinds een tijd ook een CX650C.
Na veel zoeken 1 kunnen vinden, rijd super, lekkerder dan een "gewone CX'.
Ik heb al verschillende CX`en gehad, een A, en een E.
Maar er rijd er geen 1 zo lekker als de 650C.
Het schakelen gaat bij mij super soepel, alleen de 1e versnelling geeft een beetje een tik, je hoort hem in de versnelling schieten.
Maar dit had ik bij al mijn vorige CX`en ook.
Wat betreft het trillen, ik heb hier geen last van, wel last van gehad, ik heb het opgelost door andere banden te laten monteren, ik had eerst Continental, en sinds kort Bridgestone.
Ik heb ook mijn wielen opnieuw laten balanceren.
En ik heb ook de olie in de voorschokbrekers vervangen, en de juiste luchtdruk toegepast.
Voordat ik dit allemaal gedaan had, trilde de motor bij 4500 toeren, en dit werd minder boven de 5000 toeren.
Ik weet niet wat voor banden jij hebt, en wanneer het laatst de olie van de voorpoten ververst is??
Misschien dat deze oplossingen bij jou ook werkt.
Ik zou mijn luchtdruk van de schokbrekers eens controleren, als er weinig druk in zit gaat de motor trillen en in het uiterste geval zelfs zwabberen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, zoniet dan hoor ik het wel, en misschien kan ik dan helpen om een oplossing te vinden.
We hebben tenslotte het zelfde type motor,dus dat moet lukken.

Groetjes,

Ron

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 aug. 2004 17:50 
Laat je carburateurs 'ns synchroniseren, wellicht help dat.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Silver
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2004 20:06 
Bij mijn GL 650 zat de voornamelijk in het stuur. Zoals je in het artikel kunt lezen hielp afstellen niet. Misschien zou je eens kunnen kijken of de trillingdempers in het stuur niet zijn uitgesleten. Bij mij hielp dit niet maar ....... Ondertussen rijd ik weer CX 500.

Groeten,
Silver

Schrijver Luc
Gast 
#7 | Geplaatst: 31 aug. 2004 18:58 
Starter kan het maar moeilijk aan? Dan is er iets anders aan de hand. Tap de olie af en kijk na of er geen metaaldeeltjes in de olie zitten. Controleer ook het oliefilter op metaaldeeltjes. Ik ga er van uit dat de motor ook moeilijk start?

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 sept. 2004 08:44 
Ron,

Jij beschrijft een oplossing om het trillen te verhelpen. Trilde de cx650c bij jou dan ook in alle versnellingen bij 4500-6000 toeren? Als je de wielen balanceerd en de banden vervangt dan heeft het trillen toch meer met de snelheid te maken en niet zozeer met het toerental?

Floris,

De carburateurs zijn net gesynchroniseerd.


Silver,

Waar zitten die trillingsdempers in het stuur?


Luc,

Hij start meteen, echter lijkt het bij het starten alsof de startmotor te ligt is voor de motor (hij trekt het bijna niet). Er zit net nieuwe accu en olie en filter op.


Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties.

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 sept. 2004 10:39 
Oh ja,

Ik heb nog even geprobeerd of de cx650c ook trilt bij 4500-6000 toeren als ie vrij staat (stil staat dus) en ja hoor ook dan trilt ie. Dus lijkt me zo goed als zeker een motorprobleem of motorophangprobleem, De vraag is alleen nog steeds, wat is er aan te doen en is het wel echt een probleem of ben ik gewoon te kritisch.
Ik bedoel het is nou niet zo dat ik van de motor aftril, het is meer dat ie bij een ander toerental helemaal niet trilt.

Schrijver fiering
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 sept. 2004 18:20 
Hoi,

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal, ik dacht dat jij last had van trillingen, als je aan het rijden was.
Dit probleem had ik dus wel, vandaar dat ik dacht aan de balancering.
Maar bij jou is er dus iets anders aan de hand, want als jij niet rijd, dan is het probleem nog steeds aanwezig.
Ik heb het even geprobeerd met mijn CX, maar welke toeren ik hem ook laat maken, ik heb er geen last van.
Alleen bij 4500 toeren hoor je even een trilling, maar dit klinkt als het kritisch toerental, en dat is normaal.
Zo gauw als ik 4600 toeren maak, is de trilling weg.
Ik denk dat je het inderdaad in de motorophanging moet zoeken.
Zitten alle bouten goed vast??
Controleer ook even of ze met het juiste aanhaalmoment vast zitten.
Als de bouten te vast zitten krijg je trillingen, dus misschien is dat het wel.
Anders kan ik nog maar 1 ding bedenken, en dat is dat de krukas niet goed uitgebalanceerd is, maar hier kan je niet veel aandoen, is een fabrikage slordigheid.
Wat betreft je startmotor, mijn CX650C start in 1 keer, en de startmotor draait als een zonnetje.
De startmotor heeft er echt geen moeite mee om de motor op gang te brengen.
Zit er bij jou wel de originele startmotor op??
Zo ja, heb je de startmotor al eens gedemonteerd, en schoongemaakt??
Kijk gelijk even naar de koolborstels, misschien zijn die aan vervanging toe, is je rotor schoon??
Ik zou dit eens proberen.
O ja, als de motor loopt, maakt hij dan herrie???
Ik bedoel, komt er een gek geluid uit het motorblok??
Luister anders eens met een schroevedraaier tegen het motorblok, of je geen geratel hoor.

Succes,

Ron

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 sept. 2004 08:23 
Bedankt Ron, ik zal de ophanging eens even bestuderen. De startmotor is wel orgineel maar ik heb hem er nog niet afgehad. Ik kijk het nog even aan en anders zal ik hem eens schoonmaken. De motor maakt maar weinig herrie als ie loopt, de kleppen kun je wel iets horen trouwens.

Schrijver Silver
Gast 
#12 | Geplaatst: 3 sept. 2004 20:21 
Anoniem,

De trillingsdempers in je stuur zitten gelijk aan het begin. Als je de handvatten er af haalt zie je ze meteen zitten. Het zijn metalen stukken met een ruuber aan weerskanten. Bij mijn GL650 lag er een te rammelen door een uitgesleten rubber. In het stuur van mijn CX500 zitten ze ook dus ik neem maar aan ..... Verder kun je de koppeling eens nakijken.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Trillende cx650c

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven