Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remmen blijven hangen !!

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 sept. 2004 13:52 
Bij mijn cx500c blijven de voorremmen hangen waardoor ze tijdens het rijden zeer heet worden. Beide remklauwen heb ik reeds helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt. Zowel de linker als de rechterkant loopt sterk aan. Als ik de remklauwen eraf haal en probeer de remcilinder terug te duwen lukt dit niet, is dit normaal? Of kun je ze alleen terugduwen door de ontluchtingsnippel open te draaien? Waar kan het probleem liggen?

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 sept. 2004 14:17 
Aanvulling op bovenstaande:
Na het open draaien van het ontluchtingsventiel zijn de remzuigers wel met de duim terug te duwen (uiteraard loopt de remolie dan uit het ontluchtingsventiel). Wat voor conclusie is hier te trekken? De remzuigers lopen immers vrij soepel, het lijkt wel of de remolie niet terug wil lopen. Mijn vraag is nu moet de remolie onbeperkt terug in het reservoir kunnen lopen?

Schrijver Pluis
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 sept. 2004 15:31 
Volgens mij is je hoofdremcylinder niet meer goed. De remvloeistof moet namelijk daardoor teruglopen het reservoir in, waardoor de remblokken de schijf loslaten.

Ik zou je hoofdremcylinder dus eens goed onderzoeken, en bij twijfel reviseren of vervangen.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 6 sept. 2004 16:34 
Maar hoe zit dat dan met het handmatig terugduwen van de remzuiger. Moet dit zonder meer kunnen of moet dan eerst de ontluchtingsnippel worden opengedraaid???

Schrijver fiering
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 sept. 2004 17:23 | Aangepast door: fiering 
Hoi,

Lijkt mij logisch, als je hoofdremcilinder niet goed is, blijf je alleen maar druk opbouwen, vandaar dat de remschijven heet worden.
In de hoofdremcilinder zit een klep, als je die loslaat, dan stroomt de remvloeistof terug naar je reservoir, zodat je weer ruimte krijgt op de remblokken.
Als je dan weer gaat remmen, dan bouw je weer druk op, met het gevolg, dat de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden, met als gevolg dat je gaat remmen.
Als er dus een defect in de hoofdremcilinder zit, dan kan de opgebouwde druk niet weg, met het gevolg, dat de remblokken blijven aanlopen.
Er zijn revisiesetjes verkrijgbaar, waarmee je het probleem kan oplossen.
Het is trouwens normaal, dat je je remcilinder niet terug kunt duwen met de hand, simpel omdat er een aantal bar op komt te staan, die je met de hand niet kan opwekken.Het functioneerd als een soort terugslagklep.
Probeer het maar eens voorzichtig met een tang, dan lukt het meestal wel, doe dit alleen een klein stukje, want je duwt heel snel de remcilinder scheef in het huis, met alle gevolgen van dien.
Als je de remcilinder handmatig wil terugduwen, kan je dit beter met het ontluchtingsnippel open doen.
Zo gauw je hem teruggeduwt hebt, gelijk ontluchtingsnippel sluiten, anders krijg je valse lucht in je remsysteem

Groetjes,

Ron

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 sept. 2004 18:41 | Aangepast door: dikkezeug 
In het remolie reservoir zit een heel klein gaatje waar de remolie in terugloopt. In meeste gevallen is dit verstopt. Haal de olie uit het remsysteem en maak het olie reservoir goed schoon. Bedenk hier ook bij dat als de remleidingen oud zijn kan er daar ook troep in zitten dat het terugloop gaatje verstopt. Spoel het hele systeem goed met remolie door voordat je weer alles gaat ontluchten.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#7 | Geplaatst: 6 sept. 2004 20:16 
denk er om veel soorten en merken remolie lossen je lak op.maar er zijn ook remolie soorten die niet samen kunnen.denk er om bij het terug drukken van de rem cilinder word er veel olie terug gedrukt naar het vloeistof reservoir je reservoir kan dan overlopen en dan de lak van de motorfiets aantasten alleen wegwrijven is dan niet voldoende,reinigen is dan aanbevolen.
wanneer je de hoofdrem cilinder gaat reinigen maak deze leeg en spoel hem dan schoon met een niet achressief reinigings middel b.v. wasbenzine maak het compensatie gaatje schoon met een messing draadje GEEN GEEN GEEN ijzerdraad dit beschadigd het gaatje + cilinder blaas daarna de remcilinder met perslucht droog en schoon.als je de rem cilinder weer hebt gemonteerd deze vullen met olie en ontluchten pomp net zo lang door tot je schone olie uit het ontluchtings nippel krijgt doe hier op een klein door zichtig slangetje (lucht slang aquarium pomp b.v.)om de olie in een flesje op te vangen zo kunje ook zien wanneer de olie schoon is.controleer ook of de remblokken niet klemmen dit wil nog wel eens met immitatie.

veel succes.
groeten rob draaisma
draaisma@hondacx500.com

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 sept. 2004 21:15 
Allemaal bedankt voor de informatie. 1 ding begrijp ik nog niet helemaal, wat zorgt ervoor dat de remzuiger terug gaat? Is dat het afdichtingsrubber of wordt bv ook de olie door de hoofdremcilinder teruggezogen?

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 sept. 2004 21:35 
bij het los laten word de rem druk vrij ge geven dan kan de remschijf weer vrijkomen moijn advies is alleremolie door spoelen enweer vullen met niewe rem olie na verloop van tijd komt er vocht in en dat geeft problemen

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 sept. 2004 21:36 
het afdichtings rubber beweegt iets mee naar buiten het kanteld zo gezegt iets als dan de olie druk wegvalt wordt de remzuiger teruggetrokken door dat het rubber terugkantelt

groeten rob

Schrijver Pluis
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 sept. 2004 09:24 
Ik ga voor deze club eens een nieuwe uitdaging verzinnen: een probleem waar niemand raad mee weet. Want zover ik nu kan zien, weet deze club echt óveral een antwoord op.

Ben ik ff blij dat ik geen VX800 ben gaan rijden.

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 sept. 2004 10:10 
als je dat wel had gedaan een vx800 had je nog altijd op bikenet terecht ge kunnen met je problemen

Schrijver Anoniem
Gast 
#13 | Geplaatst: 7 sept. 2004 10:31 
Weet iemand het bestelnummer voor het afdichtingsrubber van de remzuiger? Waar kan ik trouwens de bestelnummers vinden?

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 9 sept. 2004 09:34 
Het probleem was inderdaad troep in de hoofdremcilinder. Het kleine gaatje zat verstopt, doorprikken met een messingdraadje ging niet, met een stalen draadje uit een staalborstel wel (was exact de juiste dikte).
Bedankt voor de tip !!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remmen blijven hangen !!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven