Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olieverbruik

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver krukel
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 sept. 2004 17:05 
Sinds een paar maanden heb ik een CX650 sports km stand 83000.Hij start goed--trekt goed--hoge topsnelheid--hoge compressie (_+ 11.5 bar), echter het olieverbruik is veel te hoog. Bij 280 km dan is de olie van de peilstok af.
Wie zou mij kunnen zeggen waar het probleem ligt? Heeft iemand hier ervaring mee?
jaap

Schrijver fomoco38
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 sept. 2004 21:18 
verschillende mogelijkheden hier. Kijk eerst of dat bij draaiende motor er veel druk in het blok komt door middels te zien via de carterontluchting. Als er langs daar "veel" lucht ontsnapt zijn je zuigerringen er aan. Bekijk ook je bougies, als die er "vettig" uitzien kunnen eveneens je zuigerveren of je klepsteeldichtingen versleten zijn. Daarvoor moet je eens je handboek kijken voor de verkleuringen van de bougies. Lekken zou ook kunnen maar dat is makkelijker te zien hé. Mischien nog iemand ideetjes??
Groetjes

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 sept. 2004 23:17 | Aangepast door: Hans 
Inderdaad zijn er voor een dergelijk hoog olieverbruik maar een paar 'normale' oorzaken aan te wijzen:
1. ergens een lekkage van/intern (koppakking/scheur ?) het blok
2. te hoger carterdruk zodat de olie er uit wordt geperst (naar het luchtfilter), kan liggen aan de zuigerveren (maar vanwaar die goede compressie?)
3. bij een goede compressie de klepseals die zijn uitgehard.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mkersten
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 sept. 2004 12:05 
Ik heb hetzelfde gehad, maar de oorzaak was duidelijk, de motor had 5 jaar stilgestaan. Je weet waarschijnlijk niet of dat bij de jouwe ook zo is maar als je luchtfiter zeiknat is, gooi voor je begint met sleutelen eerst eens een reiniger door je benzine, te verkrijgen bij iedere goede automaterialenzaak voor een tientje o.i.d. rijd daar eens 2000 km mee.
Kans is erg groot dat je olieverbruik een stuk minder is. Bij mij van 1 op 200 naar 1 op 5000. Trouwens ik heb ook een CX gehad die alle olie 2mm boven het onderste streepje van de peilstok er gewoon weer uitmieterde, en zodra die daaronder zat verbruikte hij nagenoeg niks. De motorzaak zei dat dat wel vaker voorkomt, alsof er een verkeerde peilstok in zat (wat niet het geval was) Vergeet niet daarna je luchtfilter ook te vervangen.
Marcel Kersten

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 sept. 2004 15:43 
Het eerste kan absoluut geen kwaad, is zelfs heel goed voor de motor. De reiniger reinigt carbs + kleppen. Daarna wel de carbs synchroniseren en kleppen stellen.
Het tweede klopt ook; ook mijn woon-werk CX verbruikt weinig olie als het oliepeil is gezakt tot bijna aan het minimumsteepje. Als ik bijvul tot max is dat na 1000 km wel verdwenen.
Hij zal het wel verbranden, want het luchtfilter blijft gewoon droog en heb geen sludge. De compressie ligt in beide cylinders boven de 11 en de klepseals heb ik al eens vervangen.
Nadeel van minder olie is wel dat de motortemperatuur iets hoger komt te liggen en dat is weer minder voor de dynamostator.
Zo heeft de CX er toch weer een mysterie bij.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 sept. 2004 16:09 
Hoi

Mijn CX650E zit ook met een hoog olieverbruik. Een makker raadt me aan on bij de volgende oliewissel het produkt 'Leak Lock' toe te voegen. Niet goedkoop (27 euro voor een piepklein flesje) zou het de klepsteeldichting (die mogelijk door het jarenlange stilstaan verhard zijn) weer soepel maken.

Iemand ervaring met zo'n spul?

Groeten
Dirk, Antwerpen

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 sept. 2004 17:27 
Ik geloof daar niet in (want juist door het uitharden treedt slijtage op aan de seals en die tover je niet weg met iets uit een flesje) dus heb daar ook geen ervaring mee.

Ik vervang ze liever gelijk; de kosten per seal (in de CX zitten er 8) zijn laag. Ja de kop moet er af, dus een nieuwe koppakking (x 2) is nodig.
En je hebt wat speciaal gereedschap nodig, momentsleutel, klepverentang en klepsealhuls. Maar het is heel goed zelf te doen op een achternamiddag. Kun je gelijk het slijtagebeeld van de kleppen controleren en ze zonodig opnieuw (laten) inslijpen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver krukel
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 sept. 2004 23:32 
Heren bedankt vooe de tips en tricks.
Nog even: hij lekt geen olie naar buiten en het luchtfilter is kurkdroog.
De motor heeft zover ik weet nooit lang stil gestaan.De tip van mkersten ga ik eerst uitproberen,gemakkelijk en kost niet veel-- wel een wonderbaarlijk verhaal van een verbruik van 1 op 200 naar 5000.Maar hopelijk helpt het bij mij ook. Helpt het niet dan wordt het koppen trekken.Weet iemand ook of je de zuigers er uit kan krijgen door het big-end aan de onderkant los te halen?Heeft iemand hier ervaring mee?
de groeten jaap

Schrijver mkersten
Gast 
#9 | Geplaatst: 21 sept. 2004 09:04 
Na vijf jaar stilstaan is 1 op 200 nog netjes, de zuigerveren zitten dan namelijk vastgekoekt aan de zuiger (da's makkelijk, kan je olie bijvullen door het bougiegat haha)
De reiniger lost roetdelen, sludge en aangekoekte olie op. Dus inderdaad carbs, membraan, zuigerveren, klepstelen en zittingen worden gereinigd. Helmaal droog luchtfilter heb ik bij geen van m'n CX-en ooit meegemaakt. Als je eens je groene kaart test in Duitsland en je rijdt een uur 170, worden dan je uitlaten en bougies wel beige/wit?

Marcel Kersten

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 sept. 2004 17:39 
Jaap,

Als je de zuigers wilt demonteren moet je inderdaad de big-enden losschroeven, dan kan de zuiger er naar boven uit. Daarvoor moet het blok HELEMAAL uit elkaar. Dat (= slopen) is op zich nog niet zo'n tour; je moet dan naar de Hondadealer om de slijtageonderdelen (ik noem alleen maar de lagerschalen en de big-end trekbouten, maar ook de nokkenasketting + -spanners, neem dan ook gelijk de stator mee en natuurlijk alle pakkingen, keer- en O-ringen) te bestellen.

Het lijkt mij met de door jou opgegeven compressie absoluut niet nodig die operatie uit te voeren. Pas als de compressie naar ongeveer 8 tot 9 bar is gedaald kun je beginnen voorbereidingen te treffen. Maar met jouw compressie zitten de zuigerveren an sich niet vastgekoekt; hooguit dat de olieschraapveer een reiniger zou kunnen gebruiken.
Ik denk echt dat indien de truc met de reiniger niet lukt toch echt de klepseals voor het overgrote deel de daders zijn.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver krukel
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 sept. 2004 00:13 
Het hele blok demonteren of slopen zoals hans het noemt is denk ik nog een brug te ver. ik ga eerst de aanbeveling van mkersten uitproberen en helpt dat niet wordt het koppen trekken en dan maar zien.
Ook na een hele poos snel rijden (160 km) zijn de uitlaten zwart en niet mooi grijs --de bougies zijn dan ook vet en niet beige/wit
Vooralsnog heb ik zelden zo lekker op een motor gereden als op deze cx.
Heren nogmaals bedankt en ik ga aan de slag.Laat de resultaten wel weten.

Schrijver JosvanR
Gast 
#12 | Geplaatst: 22 sept. 2004 08:56 
Ik denk dat je een heel eind zal moeten rijden voordat de uitlaat grijs wordt. Naar een land waar nog loodhoudende benzine wordt geschonken om precies te zijn. Helaas voor ons allen kun je aan je uitlaat niet veel meer aflezen, want het mooie grijze tintje kwam van de loodhoudende benzine

Schrijver Anoniem
Gast 
#13 | Geplaatst: 22 sept. 2004 09:34 
Qua uitlaten ben ik het met Jos eens. De vette zwarte bougies zijn echter wel een teken dat er olie in de verbrandingskamer komt.

Maar goed, 1+1=2, en volgens mijn rekensom is het dit:
Olie in de verbrandingskamer is óf zuigerveren óf klepseals.
Als het de zuigerveren zijn, zou dat in de compressie te zien zijn.
DUS 1: het zijn niet de zuigerveren.
DUS 2: het zijn de klepseals.
Da's dus mazzel: is een relatief makkelijke revisie.

Heb je trouwens wel de goeie olie in je blok? In mijn ervaring heb je met synthetische olie meer verbruik. Met gewone, minerale olie is het minder en schakelt hij ook nog eens lekkerder.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 22 sept. 2004 10:16 
Beste anoniem, dat verhaal over synthetisch/mineraal vind ik interessant. Kun je daar iets meer over vertellen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#15 | Geplaatst: 23 sept. 2004 14:10 
Dag Marcel

Over welk soort (merknaam of productnaam) reiniger heb je het? Ik volg niet helemaal: kan een product dat je bij de benzine gooit een effect hebben op de zuigerveren? Of gaat het om een produkt dat je aan de olie toevoegt?

Hieronder het citaat uit je tekst:"De reiniger lost roetdelen, sludge en aangekoekte olie op. Dus inderdaad carbs, membraan, zuigerveren, klepstelen en zittingen worden gereinigd."

Dank je voor je antwoord; ik zou zo snel mogelijk met een 'reiniger' aan de slag willen.

Dirk, antwerpen [b][/b]

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven