Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olieverbruik

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Anoniem
Gast 
#16 | Geplaatst: 23 sept. 2004 17:35 
Ik weet niet precies hoe het komt, maar om de één of de andere reden heb ik met minerale olie minder verbruik dan met synthetische. Misschien is het alleen een kwestie van viscositeit, hoewel ze allebei 10W40 zijn.

Verder heb ik gemerkt dat de CX met minerale olie als het spreekwoordelijke mes door de boter schakelt. Met synthetische olie heb ik meer schakelgeluiden, van één naar twee gaat zwaarder en van twee naar vrij ronduit moeilijk. Met minerale olie erin gaat het echt makkelijker.

Op het gebied van mijn koppeling heb ik nog geen verschil kunnen merken, dat gaat altijd licht en precies.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 23 sept. 2004 22:29 
OK bedankt. Ik ga de volgende keer minerale olie gebruiken en ik ben benieuwd of het verbruik dan terugloopt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 24 sept. 2004 09:31 
Ten tijde van het ontwerpen van de CX was volledige synthetische olie voor de normale consument niet beschikbaar; daarom heeft de CX voldoende aan gewone minerale olie.
Zelf gebruik ik al jaren in al mijn motoren half-synthetische olie. Die heeft de betere smeereigenschappen van synthetische en de andere voordelen van minerale olie. En bijvullen kan met beide soorten olie.
Mijn CX'en doen het daar allemaal geweldig op.
Wat wel frappant is is dat inderdaad indien de olie tegen het minimum van de oliepeilstok aanstaat het olieverbruik vaak verdwijnt. Vul ik bij tot max dan ie die olie vaak binnen de 1.000 km verdwenen.
Zal ongetwijfeld te maken hebben met slijtage; meer druk in het carter door verminderde compressie / compressieverlies langs de zuigerveren en pompwerking van de olieschraapveren en natuurlijk ook minder goed afdichtende klepseals.
Maar mij is gebleken dat een CX maae zeer zelden ( ja na bijv. 300.000 km is het geen luxe) een revisie nodig heeft om te blijven rijden.
En rammeltjes en rateltjes horen nu eenmaal bij de CX (komt ook door de constructie) en daar moet je aan wennen en niet moeilijk over doen. Alleen bij een zwaar kloppend geluid uit het binnenste van het blok stoppen en niet verder rijden; dan zijn de lagerschalen van de krukas aan het vreten en is de motor bezig vast te lopen.

Hans
(die nog nooit heeft bezuinigd op onderhoud en daar heel betrouwbare motorfietsen voor terugkrijgt)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver bvanmaat
Gast 
#19 | Geplaatst: 20 nov. 2004 21:56 
Ik heb even een leen blokje onder mijn cx.
Maar deze gebruikt een halve liter op een tank benzine.
Dus hoe heet deze reiniger die je door de benzine gooit
Verder zie ik ook reinigers die je door de olie kan gooien, is dit beter en niet slecht voor je dynamo?
verder moet je dan dus na even rijden de olie verversen

Bert

Schrijver Hans

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 21 nov. 2004 12:29 
Ik denk dat je het best kunt beginnen met het vervangen van de klepseals; die zijn na meer dan 20 jaar en m.n. als de motor een tijdje stil heeft gestaan geheid uitgehard. De kosten daarvan zijn laag.
Het makkelijkste is om daarvoor de koppen te demonteren (het schijnt ook te kunnen door druk op de cylinder te zetten met de kleppen dicht, maar dat heb ikzelf nog nooit geprobeerd).
Als je het juiste gereedschap hebt (momentsleutel, klepverentang en klepsealinbrenghuls) dan is het een fluitje van een cent. Per cylinderkop (demonteren, seals vervangen en weer monteren) niet meer dan 1,5 - 2 uur.
Kun je gelijk ook even de kleppen opnieuw inschuren en alle koolresten verwijderen.

Elk goedje dat wonderen belooft door mengen met benzine en olie helpt niet tegen uitgeharde klepseals (en keerringen). Met een carburateurreiniger door de benzine heb ik overigens wel goede ervaringen.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver krukel
Gast 
#21 | Geplaatst: 25 nov. 2004 11:43 
Stand van zaken:
Er is een reinigings middel toegepast, maar omdat ik nog niet veel gereden heb is het resultaat onbekend.
Deze week de koppen getrokken en laat dezen nakijken/reviseren.Het olieringetje van de injectiepuntjes tuimelaars/klepsmering was ook hard.
Dit is voorlopig wat ik eraan doe. Volgend jaar maar kijken of het wilde olieverbruik is afgenomen. Dat laat ik dan wel weten.
groeten jaap

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven