Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

accu word niet geladen

 
Schrijver bvanmaat
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2004 22:42 
Ik heb een nieuwe accu in mijn cx gezet
2keer een ritje van 50km gereden en 1 keer van 100 alle met licht op
toen zette ik de motor stil, en hierna niet meer starten
van een sloop cx een andere regelaar erin gezet accu opgeladen geeft 12volt als ik gas geef word dit niks meer
zou deze regelaar toevallig ook stuk zijn? of is het toch de dynamo wat ik niet hoop omdat dan het blok eronder uit moet en dan vraag ik me nog af wat de kosten zijn
wat kan ik meten om een en ander uit te sluiten?

Bert

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2004 22:48 
Als het een CDI ontsteking is dan kan je de witte en blauwe draad meten van de dynamo. Deze vindt je onder de buddyseat. Multimeter op de blauwe draad zetten en starter motor ronddraaien. Beide drademn moeten meer dan 90 volt aangeven. Alles daaronder geeft aan dat je dynamo aan zijn einde is. Dit is ook vaak te herkennen aan knallen en sputteren van de motor tussen de 4000 & 5000 rpm.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2004 23:19 
Het testen van de laadstroom doe je met een multimeter. Je moet meten op de ‘mannetjes’. Onder je zadel zitten drie stekkers; haal de voorste stekker los.
1. Start de motor. Meet de wisselspanning (AC) op ieder van de drie gele draden. Bij 5000 tpm moet de spanning op ieder van de gele draden boven de 80 Volt uitkomen.
2. Stop de motor. Meet nu de weerstand tussen de drie gele draden. Onderling moeten ze alle drie volledige continuïteit hebben (=weerstand 0 Ohm). Meet vervolgens de weerstand tussen ieder van de drie met de massa (=de minpool van de accu of het frame). Alle drie mogen ze dan geen enkele continuïteit hebben (=oneindige weerstand, de multimeter mag niet uitslaan).
Krijg je bij 1) of 2) sterk afwijkende waardes dan heb je draadbreuken in je stator. Hij moet dan uit het blok worden gehaald en opnieuw gewikkeld door een revisie bedrijf.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver bvanmaat
Gast 
#4 | Geplaatst: 23 sept. 2004 18:46 
ik heb de drie gele draden gemeten en die geven alle een klein beetje weerstand
maar die witte en die blauwe draad geven maar iets van 20volt dus ik zal wel een beetje moeten sleutelen en een ingewikkeld bedrijf moeten zoeken
of als iemand daar nog een antwoord op heeft graag
in ieder geval bedankt voor de adviezen

Bert

Schrijver rupert
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 sept. 2004 21:03 
De witte/blauwe draden hebben enkel invloed op de CDI ontsteking en niet op het laden van de batterij. Op het forum vind je nog verschillende topics ivm statorproblemen en de testen die je kan doen.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 accu word niet geladen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven