Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ontstekings problemen CX500C

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver thijs
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 dec. 2002 17:42 | Aangepast door: Moderator 
mijn cx500c uit 1981 is er onderweg naar huis mee opgehouden. conclusie:onsteking defect. ik heb cx naar hondadealer gebracht en deze kwam tot conclusie dat de ontsteking in mijn motorblok defect is. Wie kan mij iets simpeler uitleggen wat dat zou moeten zijn en of dat te maken is. Dealer had het over een nieuwe spoel. Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 dec. 2002 19:50 
Hoi Thijs,

De dealer zal hebben gesproken over een nieuwe stator. Officieel Honda alleen te koop met bijbehorende rotor en vervroegingsspoelen. Kosten (materiaal) ca. Euro 750,--. Reken voor een totale reparatie van deze onderdelen (incl. arbeidsloon) gerust op Euro 1.500,--. Zelf doen met een opnieuw gewikkelde stator en het gelijktijdig vervangen (is aan te bevelen) van distributieketing/-spanners ca. Euro 500,--. Lees mijnartikel onder de rubriek "techniek" de nokkenaskettingspanner.
Hoe is jouw CX er mee opgehouden? Wat gebeurde er precies ? Inhouden, stotteren of plotsklaps hartstikke dood ?
Dat laatste is m.i. het minst kostbaar; een kwestie van deduceren.
- is er een vonk op beide bougies ?
- hebben de bougiedoppen wel een weerstand van 5 KOhm?
- zijn alle stekkerverbindingen onder het zadel wel schoon (en niet gecorrodeerd)? Laadt de accu wel bij ?
- is er een defect in de kill-schakelaar (rechts op het stuur); controleren door afkoppelen toevoerdraad (onder zadel; ik geloof blauw-wit)
- zijn de stekkerverbindingen van de bobines wel schoon
- functioneert de CDI-box nog wel (controle dmv omwisselen tegen een goede)
- zijn de vervroegingsspoelen (achter deksel achterop de motor) nog goed?
De meeste controles kun je uitvoeren dmv een multimeter. De waarden van de metingen over de diverse draden staan in elk CX werkplaatshandboek,

Inhouden is meer tricky.
M.n. als het inhouden gebeurt bij een toerental tussen de 5.000 en 7.000 t/min. Dan is het onherroepelijk de stator.

Stotteren kan betekenen een vervuiling in het brandstofsysteem. Kijk eerst eens of er wel benzine naar de carburateurs stroomt en/of de benzine wel de cylinders bereikt.

Ik wil je best verder helpen maar dan moet ik wel precies weten wat ewr gebeurde onmiddellijk voorafgaande aan het uitvallen en of je al eerder problemen hebt gehad.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 dec. 2002 20:31 
Hallo hans, bedankt voor je snelle reactie.
Om te beginnen is mijn motor opgehouden bij het invoegen op de snelweg. Hij had de hele dag in de regen gestaan en op dat moment was het ook nat buiten. Tijdens het optrekken viel de motor uit. De cilinders draaiden nog wel, maar kregen geen vonken meer. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het niet duidde op een vastloper. Op de vluchtstrook proberen te starten maar geen respons van mijn motor. Beide bougies vonken niet meer. Ook mijn CDI kastjes (onder zadel) is nog goed, deze is door dealer bekeken. De kabels bij zekering naast accu slaan bij de stekkers wel wat wit uit. Verder ben ik zelf niet gekomen dan ik hierboven beschreven heb.
( ps ik heb vorig jaar de nokkenas kettingspanner vervangen. Ketting zag er nog als nieuw uit)
Ik hoop nu even voldoende te hebben gemeld. Verder moet ik tot donderdag wachten om mijn motor weer met aanhanger op te halen om verder te kunnen kijken naar het euvel.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 dec. 2002 22:18 
Hallo Thijs,

ik tip in eerste in stantie op een defect in de kill-schakelaar.
Daar kan vocht in gekomen zijn en op zijn beurt sluiting in die schakelaar veroorzaakt. Je moet die schakelaar (kabel onder het zadel) maar eens afkoppelen en kijken of er dan wel een vonk is.
Het kan ook zijn dat die kabel ergens tegen metaal is doorgeschuurd. Maar dat merk je na afkoppelen wel.

Je kunt ook een slecht contact hebben in het contactslot. Eens flink inspuiten met contactspray en de sleutel een aantal keren draaien.

Een 'mort subite' heeft vaak een beperkte oorzaak.

Succes en ik hoor het wel,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 dec. 2002 17:42 
Ik ga er morgen gelijk naar kijken!

Schrijver thijs
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 dec. 2002 12:02 
Hallo Hans,

Ik heb inmiddels de kill-schakelaar en het contactslot bekeken maar ook hier zit helaas niet het probleem.
Misschien heb je nog een paar tips die ik kan uitproberen. Nou hoop ik maar niet dat uiteindelijk het motorblok eruit moet want daar begin ik niet meer aan. Hopelijk ligt de oorzaak nog buiten het blok. Ik hoor het wel. Gr Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 dec. 2002 20:36 
Thijs,

het spontaan uitvallen van de gehele ontstekingsinstallatie is niet echt normaal.
Het defect ligt dan vaak aan breuk in de bedrading. Je zou alle draden eens op breuk/massa moeten doormeten. Op de stekkers onder de buddyseat moet je maar eens een (bvk digitale) multimeter zetten en de zaak op weerstand (waarden van de te overbrugen draden in het CX werkplaatsboek).
Je moet gewoon heel sytematisch zoeken. Uiteindelijk kom je dan pas terecht bij de vervroegingsspoelen en op het laatst pas bij de stator. Weet je zeker dat de CDI box nog oed is ('bekijken' is iets heel anders dan doormeten/testen)? Misschien dat de dealer nog een andere (gebruikte) heeft liggen om te kijken of dat inderdaad zo is. Meet ook eens de weerstanden van de bougiedoppen door (moeten zo rond de 5 KOhm liggen) want die willen heel graag intern corroderen (de origineel Honda zijn overigens demontabel; imitatie niet). Je zou eventueel de doppen van de kabel kunnen afdraaien en kijken of bij ingeschekelde ontsteking bij het starten en het kabeluiteinde vlak bij de massa houden een vonk naar de massa vloeit (zo ja dan zijn de bougiedoppen de boosdoener).

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 dec. 2002 00:04 
Hallo hans,

Ik ga zeker van het weekend dan de bedrading op mijn gemak doormeten. Een multimeter heb ik wel, maar kan jij me dan uitleggen hoe ik kan meten, moet ik dan bijv. mijn contact aan hebben?... (ik ben met electra niet zo thuis, vandaar)
Mijn motor is ook doorgemeten met een andere CDI box. Die van mij moet nog goed zijn.
Het werkplaats handboek heb ik wel in mijn bezit. Dus als jij me kan vertellen hoe ik de bedrading kan doormeten ben ik weer een stukje verder geholpen! Ik zal ook naar de bougiedoppen kijken.

Alvast bedankt! Gr. thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 dec. 2002 19:47 
Thijs,

Meten met contact uit en accu afgekopeld.
De blokstekker onder de buddy met de 3 gele draden dat is de dynamo; zet de meter op weerstand (Ohm) en meet paarsgewijs tussen de draden, die moeten onderling allen doorgang hebben. Meet ook elke draad afzonderlijk naar de massa, daar mag geen doorgang zijn.
Zit hier ergens al een fout dan moet je de stator zowiezo al vernieuwen, Aangezien jij een CX met CDI uitvoering hebt zitten op de stator ook 2 ontstekingsspoelen; die worden dan gelijk meegewikkeld.
De grote blokstekker en de kleine 2 draden stekker meet je paarsgewijs (en dan tussen draden met bepaalde kleur) met de multimeter in Ohm stand door. De gemeten weerstand moet dan liggen tussen de waarden als genoemd in het Peters werkplaatshandboek (pag 140).Daar staat ook hoe de vervroegingsspoelen kunt testen.
Je moet de afzonderlijke draden even van tevoren schoonmaken om de kleur te kunnen onderscheiden.

Hoe weet je overigens dat jouw contactslot nog goed is? Ik blijf vermoeden dat de plotselinge uitval te wijten is aan iets vrij simpels. Ergens heb je kortsluiting of lekt spanning weg naar de massa of wordt domweg de stroom ergens niet doorgegeven..

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 dec. 2002 22:48 
hans,

ik ga dit weekeinde weer aan de slag.
Het contactslot heb ik overigens alleen even ingespoten met contactspray. Ik heb hem nog niet los gehaald maar ga dat ook zeker even doen. naar mijn inzien moet het ook eenvoudiger zijn dan de dealer mij voorschreef, hij wilde gelijk een vrijwaringsbewijs schrijven! ;)
Maar goed, ik ga aan de slag en je hoort wat de resultaten zijn.

Gr. Thijs

Schrijver thijs
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 dec. 2002 17:35 
Hans,

Ik heb vandaag de volgende punten nagelopen, maar heb nog geen vonken.

- Blokstekker dynamo, paarsgewijs gemeten en hebben allen doorgang. Elk draad afzonderlijk naar de massa geeft geen doorgang aan.

- Grote blokstekker geeft ook allen doorgang.

- De kleine stekker (van vervroegingsspoel) kwam de waarde tussen 185-225 ohm eruit. Deze waarde staat ook in het werkplaatsboek.

- Beide bobines kwam 3 ohm eruit. Ook aangegeven waarde in werkplaatsboek.

- Contactslot los gehaald, beetje corrosie, verder bedrading was goed, contactspray erop gespoten, verder niets mee gedaan.

Dit heb ik dus getest in volgens mij zijn deze onderdelen in orde. Ik ben nu bezig de deksel van de vervroegingsspoel los te halen, maar ik vraag me af of dat nodig is omdat de stekker die eruit komt de goede waarde aangeeft zoals hierboven beschreven. Ik hoop dat je wat met deze info kan. Ik hoor wel of ik nog meer kan doormeten of testen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 dec. 2002 22:50 
Thijs,

Hoe zit het met de bougiedoppen? Heb je al gekeken of zonder de bougiedoppen bij contact aan en starten wel een vonk vanuit de bobinekabels overspringt naar de massa?
Zo nee, dan denk ik toch echt dat jouw CDI box is doorgebrand (je kunt dat ding alleen met speciale apparatuur doormeten en er schijnt bijna niets in te zitten; de elektronische componten, m.n. de condensatoren, gaan op den duur door veroudering lekken; een vent in de USA schijnt ze na te bouwen). Je zou via een clublid bij jou uit de buurt een bewezen goede CDI box even moeten monteren. Ik wil je ook wel met deze test helpen maar ik woon in Heerlen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#13 | Geplaatst: 9 dec. 2002 18:28 
hans,

Ik heb net mijn bougie kabels los getrokken uit de bougie doppen. Ik zag bij alle twee een paar hele kleine vonkjes. Toen ik de kabels ook uit de bobine trok zag ik dat bij het linker kabeltje geen ijzeren binnenwerk meer zat + corrosie en bij het rechterkabeltje was geheel gecorrodeerd. Ik ga dus morgen nieuwe doppen + kabels halen en dan maar hopen! Het is toch een goed teken dat ik een paar hele kleine vonkjes zag? Ik hoor het wel, Groeten Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 dec. 2002 23:09 
Thijs,

Je hebt best wel geluk; bij de eerste types CX waren de kabels in de bobines gegoten en dus niet demontabel (dan moest je gelijk de hele bobine vervangen en da's duuuur). Bij latere CX'en soms wel en klaarblijkelijk heb jij zo'n CX.
Dat er nu wel 'vonk' is is inderdaad hoopvol. Maak de zaak goed schoon, monteer de nieuwe bougiekabels en desnoods de 'oude' schoongemaakte bougiedoppen. Volgens mij moet ie dan gewoon (misschien onregelmatig maar toch) lopen.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Jan
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 dec. 2002 19:14 
September vorig jaar een boubine laten vervangen, toen f 120,00, montagekosten f 30,00.
Jan

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ontstekings problemen CX500C

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven