Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ontstekings problemen CX500C

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver thijs
Gast 
#16 | Geplaatst: 11 dec. 2002 14:16 
Ik heb de bobines bekeken en ik zag tot mijn schrik aan de binnen kant geen contact punten meer, helemaal verrot. Ik ben bang dat ik alle twee de bobines moet vervangen om mijn motor weer aan de praat te krijgen. Zou je ze ook 2e hands kunnen kopen?
Ik denk dat dit mijn enige oplossing is.

Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 11 dec. 2002 21:02 
Thijs,

Jammer, je hebt dan toch de 'verleerde' bobines; naar de bobinespoel gaat een heeeeel dun draadje naar de bougiekabel; trek je dat kapot dan kun je de bobine weggooien.
Natuurlijk zijn CX bobines 2e hands bij de motorsloop te koop. Er liggen daar inmiddels massa's CX'en.
Van de 330.000 CX'en die wereldwijd van 1978 - 1984 zijn verkocht zullen er niet al te veel meer over zijn.
Je moet bij 2e hands wel altijd checken of de bobines goed zijn (daar zijn speciale apparaatjes voor) of dat de bobines worden gemerkt en dat garantie kan worden gegeven.
Je moet m.i. voor max euro 25,-- per stuk klaar kunnen zijn.
Je kunt het proberen bij Roukema motorsloop of op bijv. Marktplaats een advertentie zetten..

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#18 | Geplaatst: 11 dec. 2002 22:46 
Ik heb inmiddels bij roukema geinformeerd, en zij hadden voor 70 euro twee bobines liggen, ik ga ze maar kopen van de week en hopen dat dat het is, ik merk het wel.

Schrijver thijs
Gast 
#19 | Geplaatst: 12 dec. 2002 16:45 
Hans,

Ik heb andere bobines gemonteerd (met kabel en bougiedop eraan) maar geen vonk. Nu zou ik nog een andere CDI box kunnen monteren, maar ik vindt het zo gek dat ik wel genoeg waardes meet in mijn CDI box. Dit is mijn laatste hoop denk ik, daarna is het over. Misschien kan ik inderdaad iemand vinden in de buurt van Haarlem die een bewezen goede CDI box heeft zodat ik hem even kan overzetten. Ik hoor het wel.

Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 12 dec. 2002 19:43 
Thijs,

Da's nu jammer. Maar jouw eigen bobines waren toch op hun eind dus vervanging is niet voor niets geweest. Krijgen de bobines via hun aansluitdraadjes wel stuurstroom. Je kunt dat eenvoudig meten met een 12V lampje (bij ingeschakeld contact) en de motor met de hand (onder de plug onder de radiateur) doordraaien.

Ik weet niet welke waarden jij meet op de blokstekker van de CDI. Het is mij nl. niet gelukt om een CDI box goed door te meten. Daar had indertijd e Hondadealer een speciaal apparaat voor. Je zou dus een bewezen goede CDI box even moeten kunnen lenen.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders was ik wel even komen kijken en had tevens de CDI box en ook andere goede bobines meegenomen.

Trouwens met een CX is het niet gauw 'over'. Het ergste wat je kan overkomen is inderdaad de stator. De meeste CX rijders hebben die reparatie inmiddels al wel gehad.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#21 | Geplaatst: 12 dec. 2002 23:09 
Hans,

Heerlen is een eind weg, dan maar op deze manier blijven proberen! Ik zal er hoe dan ook uit komen! ;)

Maar goed, even terzake.. Ik heb net even bij mij motor gekeken en bedoel je met de hand de motor draaien, dat ik de plug uit het blok moet draaien? Olie hoeft er toch niet uit?
Ik neem aan dat ik stuurstroom moet meten vanuit de draadjes van de CDI box. Kan het ook met een meter ipv een lampje? Het zijn weer een aantal vragen, maar met jou kennis kom ik toch elke keer een heel eind!
Ik hoor het wel.

Gr. Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 13 dec. 2002 20:45 
Thijs,

Nee je moet nattuurlijk niet de olieaftapplug er uit draaien, maar de grote dop vlak onder de radiator (eenzelfde zit op het achterste motordeksel voor de merktekens op de rotor om bijv. de kleppen te kunnen stellen). Daarachter zit een grote bout rechtstreeks op de krukas waarmee je (rechtsom) de krukas kunt draaien.
Elk van de bobines heeft een stroomdraadje. Dat moet je afkoppelen en kijken of het draadje dat uit de kabelboom komt wel spanning (= 12V)levert. Dat is geen continue spanning maar een pulsspanning vanaf de rotor dus je moet de krukas wel draaien. Je moet dan het contact wel aan zetten.

Zijn trouwens de bougiedoppen van jouw 'nieuwe' bobines nog wel goed; maw laten ze de bougievonk vanuit de bobines wel door? Je zou ze er even af moeten draaien en doormeten (weerstand moet 5 KOhm zijn).

De laatste test zou die met een geleende CDI box kunnen zijn. Is dat ook niet de doorzaak dan of de pulsspoelen dan wel de stator. Maar beiden lijken mij heel vreemd.
M.i. is het een vrij simpele oorzaak.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#23 | Geplaatst: 14 dec. 2002 19:49 
Hans,

Ik heb de pulsspanning gemeten met contact aan en deze kwam bij alle drie de draadjes net boven de 3V uit.

Verder is het me nog niet gelukt de bougiedoppen te meten, omdat ik niet precies weet waar ik nu conact moet maken.

Zou ik ook nog wat kunnen doormeten bij de bedrading en zekeringen naast mijn accu? Ik hoop er maar snel achter te komen, want, wat jij zegt, moet het bijna wel een vrij simpele oorzaak zijn. Dit vanwege het feit van de plotselinge stilval en erg veel vocht, terwijl mijn motor liep als een zonnetje.

Gr. Thijs

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 14 dec. 2002 23:17 
Voor de bougiedoppen meet je het uiteinde van de bougiekabel, welke eigenlijk in de bobine steekt, en het andere uiteinde, welke tegen de bougie aanzit.
5 KΩ is ongeveer de waarde.

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 15 dec. 2002 14:02 
Thijs,

Ik weet niet aan welke 3 draadjes je hebt gemeten, maar elke bobine is met 1 draad aan de kabelboom verbonden. Dus aan die (2) draad(jes) moet je meten of er spanning op komt te staan voor het maken van de vonk door de bobine.
Wat Vzes aangeeft klopt; je moet de doppen er af draaien en aan beide kanten van de dop meten; dat moet 5Kohm zijn.
Meet je veel Ohm dan is de weerstand in de dop kapot. Meet je geen Ohm dan is er geen contact tussen invoer bobinekabel en aansluiting op de bougie. Dan heb je waarschijnlijk last van corrosie en is het demonteren van de dop (de aansluiting op de bougie kun je bij een originele dop er uit draaien) de remedie. Je moet wel zorgen dat dan de wwerstand met waarschijnlijk een aluminium ringetje en een veer (maar dat hoeft niet, doppen verschillen nogal eens) er ook uit komt en dat kan best lastig zijn bij vel corrosie.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#26 | Geplaatst: 15 dec. 2002 15:41 
Hans,

Van de drie zijn er twee van de bobines die ik heb gemeten, daar kwamen de genoemde waarde van net iets meer dan 3V uit (1 maal de krukas een draai geven.)

Kabels vanuit bobines geven 7.5 Ohm aan. Ik heb andere (nieuwe, maar niet voor CX) bougie doppen erop gedraaid, maar wil nog steeds niet vonken.

Waarom heb ik niet gewoon een lekke band? Dat is makkelijk te vinden! ;)

Maar goed, ik geef nog niet op....

Gr. Thijs

Schrijver thijs
Gast 
#27 | Geplaatst: 15 dec. 2002 15:45 
Hans,
Nou zag ik dat de dealer het groene draadje van mijn kill schakelaar had gemold (lees doorgeknipt). Misschien een gekke vraag, maar zou die niet gewoon weer aangesloten moeten worden?
Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 15 dec. 2002 20:50 
Thijs,

Je kunt dat draadje weer aansluiten; het kan zijn dat de kill-schakelaar de ontsteking kortsluit op de massa en dan is het draadje niet nodig, maar ook dat de kill schakelaar het ontstekingscircuit onderbreekt en dat m oet dat draadje natuurlijk gewoon zijn aangesloten.

Wees overigens gerust, mijn eerste lekke band kwam vorig jaar,na 26 jaar motorrijden dus het zal jouw ook nog wel eens gebeuren.

Hoeveel weerstand geven de CX bougiedoppen? Je moet trouwens de bougies bij het kijken of het vonkt niet op de klepdeksels leggen. Die hebben nl geen contact met de massa omdat ze helemaal (muv de bevestigingsschroeven) in rubber zijn opgehangen. Een stuk eletradraad om de bougie en bevestigen aan goede massa is noodzakelijk.

De CDI ontsteking is buitengewoon (veel te complex) ingewikkeld gemaakt en dus navenant storingsgevoelig. DE CX vanaf '82 heeft dan ook gewoon weer een transsistorontsteking.
Het mooiste is nog steeds contactpunten zoals mijn overige motoren allen hebben. Nooit last en zo ja, dan gemakkelijk repareren.

Je zou de CDI box eens moeten demonteren en door de honda dealer (met het betreffende speciale doormeetapparaat) moeten laten doormeten. Weet je gelijk of er weer een storingsbron kan worden geelemineerd.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver thijs
Gast 
#29 | Geplaatst: 16 dec. 2002 20:52 
Hans,

Ik heb de bougie doppen gemeten en er kwam bij beide 4,7 Ohm uit (verschilt volgens mij ook per multimeter)

Vervolgens heb ik toch maar, met het werkplaats boek erbij, de CDI kasr met de multi meter doorgemeten.
(ik zette de meter op stand 2000k)
Bij het doormeten van het grote stekkerblok vanuit de CDI kast, kreeg ik overal waardes uit. Welliswaar niet dezelfde waarde als in het boek staat beschreven, omdat zij daar twee andere meters aanbevelen, maar er kwamen toch grote waardes uit.

Hierna de kleine blokstekker vanuit de CDI kast met de wit/blauwe draadjes en daar kon ik geen waarde uit krijgen. Het zou erop kunnen duiden dat dat het euvel misschien is.

Nou ga ik vandeweek weer langs mijn dealer om te vragen of zij nog die CDI hebben liggen toen hij mij motor daar mee ging doormeten, dan kijk ik of ik daar wel waardes uit krijg.

Ik weet niet of het veel werk voor je is, maar zou jij voor mij de kleinestekker vanuit de CDI kast van jou CX (als je die hebt) kunnen meten?
Als jij daar nou wel wat uit krijgt weet ik weer meer.
Ik heb deze stekker met alle mogelijke Ohm standen geprobeerd:
-2000k
-200k
-20k
-2000
-200

Ik hoor het wel, alvast bedankt

Groet Thijs

Schrijver Hans

Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 18 dec. 2002 20:56 
Hoi Thuis,

heb nu een CDI box voor me op het buro liggen en de multimetger aangesloten.
DE aansluitingen zijn:
grote blokstekker (7 draden)
kleine blokstekker (2 draden)
ronde stekkers (3 aansluitingen)
Geen van de draaden heeft contact met de massa.

Je moet er wel rekening mee houden dat in de CDI box diodes verwerkt zitten die de stroom maar naar 1 kant doorlaten. Het kan dus zijn dat je bij het meten aan de zelfde aansluitingen met zwart-rood vanuit de meter niets en met rood-zwart wel weerstend meet.
Dit is dan ook de reden dat de dealer het best kan meten.

De volgende contacten/verbindingen op de kleine blokstekker (blauwe en witte draad)worden gemaakt:
(op de eerstegenoemde draad zit de rode draad van de multimeter)
- blauw - zwart/wit (rond) 10,90 MOhm
- wit (rond) - blauw 38,10 MOhm
- geel (rond) - blauw 39,90 MOhm

Andersom aansluiten van de draden van de multimeter geeft geen doorgang.
Op de witte draad heb ik geen doorgang op welke stekker/ronde stekker dan ook kunnen meten.

Het type CDI box waarop ik heb gemeten is: TIA02-14
Het lijkt mij dat het even wisselen van CDI box meer zegt dan welke meting ook.


Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ontstekings problemen CX500C

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven