Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Swingarm, lagers en vervangen

 
Schrijver frans
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 okt. 2004 17:25 
Graag wat meningen en/of tips over het volgende:
Binnenkort gaat mijn motor helemaal uit elkaar om gepoedercoat te worden. Mijn vraag is nu: moet ik de swingarmlagers er uithalen of kan ik ze laten zitten? De kant in het frame is geen probleem, het lager in de swingarm lijkt me moeilijk te vervangen. (of niet?).
Heeft iemand hier ervaring mee, of heb je wellicht wat tips? kan het lager bv. afgedkt worden waardoor het kan blijven zitten. Of is het vervangen wel zelf te doen?

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 okt. 2004 17:49 
Als je een stuk pijp hebt wat op de buitenrand van het lager rust kan je het lager van buiten af incl de bolle buitenkap er uit tikken want met peodercoeten gaat (zeg maar het plastic) overal zitten Dus het rechter lager er van buitenaf naar binnen uit tikken of persen en dan het lager in de swingarm, het beste is om dit lager te vernieuwen want als je geen binnentrekker hebt is dit moeilijk er uit te krijgen Ik heb het met een Dremel er uit geslepen (dus lager doormidden slijpen) en de stukjes er uit tikken en nieuwe na afloop poedercoaten er intikken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 okt. 2004 18:20 
Dat binnenlager uit de swingarm kun je er ook met een slagtrekker uithalen. Met een beetje creativiteit fabriceer je zelf zo'n ding.
Het betaat immers uit niet meer dan een stuk draadeind met aan de ene kant 2 (verstelbare) haken en aan de andere kant een stop met daartegenaan een slaggewicht.
Je kunt ook eventueel dat binnenlager afdekken met een stukje plaat dat je heel provisorisch op een paar plaatsen lichtjes vastlast. Dat is dan voldoende afdichting tegen het straalgruis en het inlopen van de coating. En natuurlijk ook weer gemakkelijk te verwijderen.
Let er wel op dat je alle boringen / draadbussen op het frame afdekt (gebeurt meestal door het plaatsen van rubberen stoppen; een goed coatingsbedrijf doet dat uit zichzelf al) en dat je voordat je lagerschalen plaatst je eerst de coating verwijderd. Anders zijn de pasboringen te klein.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver udent

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 okt. 2004 21:27 
alles eruit en kaal aanleveren.
draadgaten evt met oude bouten erin afsluiten.
Dan heb je pas goed werk.
dat lager tik je van een zijde naar de andere kant eruit.
Zorg je wel dat ie weer rijdt als het Vechta tijd wordt???

Groeten Theo.
theo cx ds

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 18 okt. 2004 21:45 
Is het niet beter om de lagers te laten zitten en deze pas na het poedercoaten te vervangen door nieuwe?
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver frans
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 okt. 2004 09:03 
Het betaat immers uit niet meer dan een stuk draadeind met aan de ene kant 2 (verstelbare) haken en aan de andere kant een stop met daartegenaan een slaggewicht.

Hans, wat is het principe van deze slagtrekker? Wat doet het precies?



Is het niet beter om de lagers te laten zitten en deze pas na het poedercoaten te vervangen door nieuwe?


Coen, dit was ook eerst mijn plan. Echter dit was mij door iemand afgeraden: in het lager zit vet dat door het stralen over de swingarm wordt gespoten. Daardoor zal de lak moeilijker dekken. Dus het zou wel kunnen maar dan moet het lager helemaal vetloos gemaakt worden.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 19 okt. 2004 15:37 
Frans, een slagtrekker (het woord zegt het al) is een apparaat waarmee je met een slag aan iets kan trekken.Als een soort hamer, maar dan de andere kant op.Wordt veel gebruikt in de schadeherstelbedrijven om bv deuken uit een stuk plaatwerk te halen. Maar ook om ingeperste lagers ergens uit te kunnen trekken.Hans heeft het eigenlijk al prima omschreven. Hier een plaatje van zo'n trekker.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pluis
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 okt. 2004 10:50 
Coen, je moet het lager niet laten zitten!

Poedercoating is vrij dik spul, ik heb een laag van ongeveer 0,25 mm, en hier-en-daar zelfs 0,35 mm. Met andere woorden: je krijgt het er nevernooit meer uit!

Je kan we de buis waar het lager inzit helemaal afdekken. Eerst goed ontvetten en dan iets goed passends erin tikken. Een conservenblikje is geen slecht idee, houdt het meeste gruis tegen en wat er nog inkomt heeft weinig snelheid dus richt geen schade aan. Dat kan je met een lapje ScotchBrite weghalen. Het lager hoeft dan mijns inziens niet vervangen te worden.

Overigens heb ik het over de messing lagerschaal, niet over het rollager zelf... Maar dat kwam er bij mij meteen uit, dus dat zal wel niet vast horen te zitten.

En als je een klein blikje soep of boontjes of zo erindoet, kan je die meteen opeten als je frame uit de oven komt. :-)

Hans, weet je zeker dat zo'n slagtrekken makkelijk kan maken? Op de foto van MAST ziet hij er tamelijk moeilijk uit...

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Swingarm, lagers en vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven