Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koelvloeistof vervangen

 
Schrijver kolibripeter
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 okt. 2004 10:50 
Hallo,

Ik heb een CX500C uit 1981 en weet eigenlijk niet of er koelvloeistof of antivries in zit. AAngezien het vloeistofniveau nu echt wel op het minimum zit wil ik er nieuwe koelvloeistof erin laten lopen maar kan het/de aftappunt(en) niet vinden. suggesties?

Peter

Kolibripeter@yahoo.co.uk

Schrijver jost

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 okt. 2004 11:39 
hoi peet,
onderop de radiator zit een plastic boutje.
wel voorzichtig losdraaien want hij is zo kapot.
heb toen een ster-schroevendraaier heet gemaakt en deze erin gesmolten, ging toen verder zonder problemen los.

gr joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver frans
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 okt. 2004 11:43 
Hoi Kolibri,

Ik zou wel koelvloeistof gebruiken en geen water/antivries.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 okt. 2004 11:51 
Deze koelvloeistof, is dat van dat groen spul? De koelvloeistof die ik heb staan is voor motoren en is absoluut niet aggressief voor aluminium staat erop, zou ik deze gebruiken?
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 27 okt. 2004 12:19 
De koelvloeistof moet geschikt zijn voor aluminium motorblokken en mag geen silicaten bevatten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver kolibripeter
Gast 
#6 | Geplaatst: 27 okt. 2004 12:59 
Hoi Joost, Frans, Daniel, Marcel,

Bedankt voor de tips. Dus alleen dit boutje (voorzichtig) losdraaien, leeg laten lopen, vullen, laten draaien en bijvullen? Hoef ik niet te ontluchten / de cylinders leeg te laten lopen (heb ik ook ergens gelezen).

P.S. Moet ik doorspoelen met water?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 okt. 2004 13:44 
- Je hebt een ’81 Custom dus waarschijnlijk een radiator van de 2e generatie. Die heeft gelukkig een stevige messing aftapbout en niet zo’n klein plastic dingetje dat snel afbreekt.
- De cylinders kun je ook aftappen maar die bouten zitten vaak nogal vast. Liever laten zitten dan ze dol te draaien.
- Doorspoelen is een goed idee. Vul de radiator met water, laat de motor 10 minuten draaien en tap het af. Je kun er een spoelmiddel (bijvoorbeeld Forté Radiator Flush) aan toevoegen. Als je het echt goed wilt doen gebruik je gedestilleerd water (goedkoop verkrijgbaar bij de supermarkt). Kraanwater bevat namelijk kalk en dat slaat neer in je blok.
- Vroeger werd 50% antivries en 50% gedestilleerd water gebruikt maar tegenwoordig gebruiken we kant-en-klare koelvloeistof. Goed opletten dat het geschikt is voor aluminium motorblokken.
- Vul je radiator tot in de hals. Het ontluchten wordt in handboeken aangeraden maar als je het vullen heel langzaam doet dan ontstaan er nauwelijks luchtbellen in het systeem. Als de radiator vol is laat je de motor 10 minuten draaien met losse dop en dan is het echt wel goed.
- Vergeet niet om je overlooptank te vullen. Bij koude (!) motor moet het peil tussen MAX en MIN staan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kolibripeter
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 okt. 2004 14:19 
Floris

Wederom bedankt voor de tips. Ik ga het dit weekend proberen!

Groet,

Peter.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 okt. 2004 18:55 
Als je de radiateur aftapt laat dan de dop bovenop de radiateur zitten. Op deze manier wordt als het goed is ook het water reservoir leeg gezogemn. Dit lukt niet altijd maar is wel de moeite waard om zo te proberen. Schroef dan de dop van de radiateur zodra het reservoir leeg is om er zeker van te zijn dat alles netjes onderuit leeg loopt.
Ik heb deze truc ergens gelezen en echt waar het werkt maar niet elke keer om de een of andere vage reden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver frans
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 okt. 2004 20:29 | Aangepast door: frans 
Goede tip Wouter! Klinkt ook aannemelijk, nu je het zegt.

Schrijver j betad
Gast 
#11 | Geplaatst: 27 okt. 2004 21:30 
er zit een termostaat in ,die moet eerst warm worden voorhij open gaat als hij dicht staat dan gaat dat vrhaal van leeg lopen niet op . je kunt ook een beetje druk op je voorraad tankje zetten dan loopt hij helemaal leeg , niet te veel druk aub kan eventueel met de stof zuiger met de blaaskant groeten jan betad

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koelvloeistof vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ dyma99 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven