Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

balanspot

 
Schrijver kees
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 nov. 2004 21:54 
hoi allemaal
Weet iemand hoe van binnen en balanspot er uit ziet,zoja!!Heb je er dan mischien een tekening of een foto van zodat ik deze kan na maken van rvs.
Groetjes Kees

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 3 nov. 2004 23:16 | Aangepast door: MAST 
Hallo Kees, Kijk hier maar.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver hobbelduif
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 nov. 2004 01:02 | Aangepast door: hobbelduif 
Vorig jaar een nieuwe pot eronder gezet en heb toen de oude doorgezaagd.
Er zat niks in.
Heb er nu een niet orginele (en slecht passende) balanspot onder zitten gemaakt van ronde buis en werkt perfect (na een middagje vloeken en tieren om het passend te krijgen).
zie: http://www.motozoom.nl/pics/pdf/ANL/10029324_I.pdf
Gezien de slechte passing had ik achteraf er beter zelf een in elkaar kunnen lassen, succes.

Schrijver jost

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 nov. 2004 09:28 
Hoi Kees,

'k heb eventueel wel een (slechte) orinele voor de zaag of de maten.
De balanspot van de tekening van Marcel heb ik er nu onderzitten en bevalt prima.

gr joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver kees
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 nov. 2004 17:50 
Hoi allemaal
Bedankt voor jullie info.
Alleen ben ik toch benieuwd wat de functie van die balanspot is omdat er in de pot niks in zit(kamertjes of zo)
Moetik overigens aan de onderzijde (laagste punt) nog een gaatje boren of is dit niet nodig en moet ik nog iets aan de afstelling doen van de motor zelf?
Groetjes Kees

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 nov. 2004 20:06 
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de balanspot op de cx bedoeld is om de tegendruk van beide cylinders te balanceren voor optimale performance.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 nov. 2004 20:12 
zie:http://www.hondacx.500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&f orum=6&topic=2174[url=][/url]

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 4 nov. 2004 21:26 | Aangepast door: MAST 
hallo anoniem, bedoel je deze topic?
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver kees
Gast 
#9 | Geplaatst: 4 nov. 2004 22:42 
nou hobbelduifje door jou verhaal heb ik de balanspot (CX 500 E) maar eens doogezaagt(hij was toch zo lek als een mand)en kwam ik tot conclusie dat er wel degelijk een paar geleidingspijpen in zitten die de uitlaatgassen een bochtje om sturen voordat ze de dempers in gaan en vooraan zitten een plaat met 3 gaten erin die de gassen de pot in blazen langs die 2 pijpen.
Dus de balanspot is niet leeg van binnen!!!!!

groetjes kees

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 4 nov. 2004 23:30 
Volgens mij zit het zo: de balanspot zorgt inderdaad voor tegendruk/compressie, en dat doet de eerste pot onder een auto ook. De laatste pot bij een auto is de demper, om het geluid te dempen.
Je weet dat een auto voor geen meter meer trekt als hele uitlaat eronderuit is, en ook minder hard loopt. Onder een motorfiets moet dus ook zoiets komen, en dan ook nog een dubbele functie hebben omdat je minder meters hebt om tegendruk en demping te realiseren. De balanspot heeft dus twee functies: tegencompressie richting cilinders, en een gedeelte demping door het verdelen van de uitlaat-gasstroom over twee dempers, die dus samen beter dempen dan als de uitlaatgassen direct door 1 demper geperst worden. Over twee dempers is de druk dus de helft lager en dus is het geluid beter te dempen. Vandaar dat die HD's zo'n takkeherrie maken, mede ook omdat de drijfstangen qua hoek niet gelijkverdeeld zijn op de krukas. En dat geeft het onnavolgbare Harley geluid, waar overigens patent op zit! En is trouwens ook de oorzaak van de onbetrouwbaarheid van die krengen, maar dat terzijde.
Maarre Kees, wat gaat een RVS balanspotje kosten voor clubleden?
Groeten
Ray (die wel een fan is van Yoshimura)

Schrijver kees
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 nov. 2004 21:06 
Nou Ray laat ik er maar eerst een voor m'n eigen CX maken en als die goed werkt dan laat ik dit zeker aan jou (en iedereen) weten.
En wat dat potje gaat kosten..... wie weet.

groetjes Kees

ps nog bedankt voor alle info

Schrijver hobbelduif
Gast 
#12 | Geplaatst: 5 nov. 2004 22:16 | Aangepast door: hobbelduif 
Hobbelduifje?????? beetje meer respect keesie jongen.
Mijn nog orginele pot (CX 500 B) was wel degelijk leeg, misschien latere aanpassing op de E types?
Mijn huidige pot (in twee delen) is in ieder geval wel leeg en werkt net zo goed als voorheen, doe er je voordeel mee.

Met (iets minder) vr. gr. Dre

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 balanspot

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven