Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startkabels omgedraaid

 
Schrijver dtm
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 nov. 2004 14:14 
een vraag van een onervaren nieuwkomer hier.
Ik ben mijn oude honda cx500c aan het opknappen. Nu was ik BIJNA klaar om te gaan rijden alleen de accu moest nog opgeladen worden.
Nu heb ik dit aan de accu van een auto wel eens eerder gedaan maar ik heb per ongeluk + op - gezet.
Gevolg: geen stroom meer in de motor. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen. Ik gok en hoop op een doorgebrande zekering maar waar die zit en hoe er bij te komen....geen flauw idee... Suggesties zijn meer dan welkom!

alvast bedankt!
DTM

Schrijver post94er
Gast 
#2 | Geplaatst: 15 nov. 2004 14:35 
Hoi DTM,
welkom

Ikzelf heb ook wat probleempjes met mijn hoofdzekering. Zelf rijd ik momenteel met een 650 C.
Daar zit de hoofdzekering achter het linkse zijpaneel. Je moet daarvoor nog wel een klein zwart dekseltje openen. Met wat geluk zit er een reserve zekering in, anders zal je ze moeten bestellen (ik betaalde 89cent).
Moest je het niet direkt vinden, volg dan de kabel van de +-pool naar de startrelaiy. voor de plaats waar de rode en rood/witte kabel vertrekt moet jouw hoofdzekering zitten.
good Luck

Schrijver Pluis
Gast 
#3 | Geplaatst: 15 nov. 2004 14:53 
De hoofdzekering lijkt het mij niet. Ik neem aan dat je de klemmen van de lader op de accu hebt gezet, niet ergens anders. Dan loopt de stroom dus niet door de hoofdzekering.

Volgens mij vindt een accu het niet leuk om een spanning 'verkeerdom' te krijgen. Dus probeer het eens met een andere. En ja acculader, heeft die het wel overleefd?

Ik weet niet hoe het zit met de spanningsregelaar en de andere electronica van de CX, maar als ik dit had gedaan zou ik rekening houden met een paar onaangename verrassingen.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 nov. 2004 17:03 
Een accu mag met maximaal 10% van z'n capaciteit worden opgeladen. Een CX acuu is 14 Ah en mag dus met maximaal 1,4 A worden opgeladen. Een auto-acculader is VEEL te zwaar, daarmee verniel je een motor-accu.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver cx 5001981
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 nov. 2004 17:04 
je kunt het beste eerst met een andere accu bijvoorbeeld van je auto met start kabels verbinden en dan kijken of alles nog werkt en of wat er niet meer werkt,als het nuzo is dat je weer overal stroom hebt een nieuwe accu instaleren of eventueel alle zekeringen na lopen ook op het dasbort van je stuur daar zit een dekseltje ,en daaronder zitten zekeringen als ook de hooft zekering na zien wens je veel geluk en succes harry

Schrijver dtm
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 nov. 2004 18:27 | Aangepast door: dtm 
tot zover bedankt voor de reacties.
ik heb de accu doorgemeten en die geeft netjes 12 V aan...
Moet het (helaas) toch ergens in de motor zitten.
De zekeringen op het stuur zijn nog goed... maar ik lees dus hier dat er nog meer zijn (zoals ik al zei...onervaren :-))
--- Iemand een aanrader waar? ---

En de tip van cx 5001981 heb ik ook geprobeerd....met helaas niets als resultaat.

So close....yet so far away...

Tips zijn nog steeds van harte welkom.

Alles met opknappen was tot nu toe prima gelukt. Ik heb dan ook een cursus sleutelen aan motoren voor beginners gedaan (aanrader!).
Maar helaas hebben we het electrisch circuit niet behandeld....

Schrijver post94er
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 nov. 2004 19:51 
DTM,
kijk eens bij de rubriek "Techniek", dan "Hulpmiddelen en tips" om vervolgens de "bedradingsschema's" te openen. Nu moet je nog weten van xelk bouwjaar jouw CX is en je kan op zoek naar de zekering. Ofwel de 20 of 30 A vlak na de batterij ofwel die van 10A (maart die bij het stuur waren goed).
Op hoop van zege

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 15 nov. 2004 21:24 
Hallo DTM, ik citeer uit het handboek van Peters: de hoofdzekering van 20 A zit in een wit plastic houder in serie met de rode draad van het startrelais. De houder zit dicht tegen de accu. Twee andere zekeringen van elk 10 A zitten in een kleine doos op de stuurklamp. Het deksel van die zekeringen doos zit met twee schroeven vast. (dat is dus op het stuur, met de letters "fuse" erop)
Bij mijn CX waren die zekeringen op het oog nog goed, bij nadere inspectie bleken de (door trillingen of ouderdom?) metalen uiteinden los te zitten van de smeltdraad.(waren dus kapot)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cx 5001981
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 nov. 2004 00:19 
ik snap een ding niet,als ik mijn gelijkrichter verkeerd aan sliut sprinkt direct mijn zekering er uit , deze is zoals bij de meeste laders termiche be veiligt,omdat de zekeringen van een cx nogal zwaar zijn ge beurt dit eerder dan de zekering van de lader verder kan ik u aan raden een druppellader aan te schaffen deze hebben een zeer laag laat ver mogen op zijn hoogst 1000 miniamperedeze ontlaat ook op tijd dus blijft je accu altijd optiemaal groeten harry

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#10 | Geplaatst: 24 nov. 2004 00:07 
Als je de lader verkeerd hebt aangesloten, is het het beste om te proberen alsnog op de goede manier te laden, misschien heeft je accu het overleefd. Om erachter te komen of er iets anders mis is, gebruik je eerst gewoon eens startkabels.
Succes,
Martin/tinusaanhetij

Schrijver dtm
Gast 
#11 | Geplaatst: 24 nov. 2004 12:57 
!!! HET IS GELUKT !!!

Inderdaad was er weinig van de hoofdzekering over. Na raadplegen van de bedradingsschema's eindelijk dat ding gelocaliseerd en kunnen vervangen. Gevolg: een rijklare motor!

Iedereen bedankt voor de serieuze tips want zonder die was ik nu nog aan het zoeken geweest...

mvg DTM 'die een ritje gaat maken op z'n opgeknapte CX'!

Schrijver kees
Gast 
#12 | Geplaatst: 4 jan. 2005 16:37 
Hoi dtm
Nu je zo blij bent dat je cx het weer doet laat er maar eens een mooie foto van zien.
Groetjes kees (vanuit Canada)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startkabels omgedraaid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven