Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nokken-as & nokken volgers versleten.

 
Schrijver f.j.miedema
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 jan. 2005 21:26 
Hallo,

Sinds twee maanden ben ik in het bezit van mijn 2e CX. Deze heb ik vrij goedkoop gevonden, maar er zat een TIK in het blok. Nu heb ik het blok uit elkaar gehaald en het blijkt dat dat Big-end lager versleten is. Dit is vrij snel op te lossen. Maar na wat verder gesleutel blijkt nu dat de nokken-as en de nokken volgers ook versleten zijn. Hier zitten slijtgroeven in. En in de nokken-as kun je gaatjes zien zitten van het gietwerk. Nu is mijn vraag: kun je een nokken-as repareren (slijpen en bv. hard-verchromen) en hetzelfde met de nokkenvolgers. Of is het antwoord "Gewoon Nieuw", of goed gebruikt.

Zo ja, wie heeft er dan nog een goeie nokken-as met nokkenvolgers liggen.

groetjes, Folkert Miedema

Oh ja, ik ben inmiddels al weer maanden terug uit Finland en de CX heeft de reis prima volbracht. Maar na 15.000 km in 4 maanden is zij ook aan groot onderhous toe. Bedank voor de vele e-mail die ik heb gekregen.

Hoi

Schrijver cx500 1981
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 jan. 2005 21:38 
bij de moter zaak waar nogal eens ga helpen heb ik een vertegen woordiger leren kennen .die nog veel nieuwe onder delen heeft liggen ook nok assen en klepstoters en volgers ik kom daar maandag en vraag dan even zijn adres en speel je dat dan wel toe groeten old harry

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 jan. 2005 23:58 
Hallo met Beussie ik heb net vandaag een blok gesloopt en daar de nokkenas plus krukas met zuigers uit gehaald je mag het hele spul hebben voor 25,00 euro volgens mij in nog redelijk goede staat (CX500)

Schrijver f.j.miedema
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 jan. 2005 10:13 
Hoi,

Old Harry, heb je al iets gevonden?

mail me anders direct op folkertmiedema@hotmail.com

Beussie: kun jij me vertellen waar ik eventueel jou geboden spul op kan halen.

Gr. Fokert

Schrijver Anoniem
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 jan. 2005 00:09 
kl*te kl*te kl*te kl*te. Ik heb ook een tik in m'n blok die ik niet kan vinden.

Zou het bij mij dus ook de nokkenas of het big end kunnen zijn?

Zeg Folkert, hoe klonk die tik, leek het op een kleppentik?

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 jan. 2005 00:14 
Barst, die vraag was ik dus (Pluis)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 jan. 2005 16:17 
In een CX blok zit (vrijwel) altijd een tik. Zeker als ze al behoorlijk wat km hebben gelopen.
Ik heb me daar (= lichte tik, net of er een klep teveel speling heeft, alleen komt die tik dan ergens uit het midden van het blok) nooit veel zorgen over gemaakt. Dat doe ik pas bij een wat zwaardere, bonkende tik; dat zijn dan de big-end lagers die op hun laatste wit-metalen beentjes lopen heb ik ooit eens gemerkt.
Mijn woon-werk CX (dagelijks 50 km in weer, wind en sneeuw) met toch al een boel km's in de 200.000 + heeft al jaren zo'n licht tik in het blok. Als ik dan weer eens de kleppen en de nokkenaskettingspanner stel wordt het tijdelijk iets minder. Maar het blok zelf (ook qua prestaties) heeft daar zelf helemaal geen last van. Ik begin mij dan ook pas zorgen te maken als ik die tik niet meer zou horen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 jan. 2005 23:16 
Precies Hans, ook ik heb altijd wel "ergens een tik" Maak me daar geen zorgen meer over; hij rijdt toch wel. Beetje op tijd kleppen en distributieketting stellen en op tijd olie verversen is alles wat ik doe.

Schrijver Pluis
Gast 
#9 | Geplaatst: 16 jan. 2005 18:59 
*phew*

Klinkt wel weer een beetje geruststellend.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 jan. 2005 18:40 
Hoi Pluis,

als je dit:

http://www.forgottenfords.org/bike.mp3

geluid hebt dan is er echt niets aan de hand.
Het is het geluid van de kleppentrein en metalen nokkenasketting. Een beetje licht getik dus.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 jan. 2005 18:45 
Wat je nog zou kunnen doen is alle stelschroefjes van de kleppen controleren op slijtage. De kopjes moeten bol zijn en niet ingesleten noch dat het geharde oppervlak butsen mag hebben. Ook de klepsteel mag niet ingeslagen zijn.
Bij twijfel kun je de stelschroefjes allemaal gemakkelijk vervangen (vervanging van kleppen is wat omslachtiger, maar ook goed te doen). Ze zijn echter best wel duur (ik geloof zo'n E 8,-- per stuk)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#12 | Geplaatst: 22 jan. 2005 22:18 
Het is toch wel een harde tik, hoor. Ik ga eerst die MP3 eens beluisterern

Schrijver Pluis
Gast 
#13 | Geplaatst: 22 jan. 2005 22:24 
Nou jaaaaa, zeg! Krijg nou helemaal de Bengaalse Blafhik!

Ik dacht dus serieus dat er iets mis was met m'n CX. Dat die harde tik een ernstig probleem was, dat ik er waarschijnlijk niet lang meer op kon rijden voor de nokkenas in drie ongelijke stukken zou breken.

Maar die MP3 klinkt PRECIES HETZELFDE als mijn CX!

Vanaf nu zal ik een stuk lekkerder, zekerder op m'n motor rijden.

BEDAAAAANKTTT!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nokken-as & nokken volgers versleten.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven