Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nokkenasketting

 
Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 jan. 2005 15:01 
Ik heb mijn blok open liggen ivm het laten wikkelen van de stator. Ook een blik geworpen op de nokkenasketting- en spanner. Het ziet er allemaal nog prima uit, maar er zit wel een klein beetje speling op de ketting. Is dit toegestaan? Het gaat om een ketting met handmatig stelmechanisme.

Schrijver attema
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 jan. 2005 16:57 
Hoi Jos, je moet kijken naar de ruimte in het sleufgat waar mee je de nokkenasketting spanner vast zet.
Als je een nieuwe ketting en spanner hebt , dan kan je deze nog een heel eind spannen. Als de ketting slijt, en ook de spanner, dan komt de ruimte van het sleufgat aan de andere kant.
Kijk bij jouw spanner waar de ruimte zit en dan kan je bepalen of de boel aan vervanging toe is.
Idsart Attema

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 jan. 2005 19:19 
En bij twijfel toch maar vervangen, zou ik zeggen. OK het kost je nog meer geld (en een stator is ook niet goedkoop) maar als het blok nu toch open ligt ... Ken je de Wet van Murphy?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 jan. 2005 21:49 
Jos,

beide voorgaande heren hebben gelijk en toch ook weer niet.
Om de echte slijtage aan de nokkens(morse)ketting vast te stellen moet je de zgn over-dwarse doorhang meten (net als bij een fietsenketting) en daarvoor moet de ketting er af.
Als je de CX wat langer wilt houden dan zou ik de suggestie van Floris opvolgen en de ketting zowel als beide spanners vervangen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 jan. 2005 23:27 
Tja wat is wijsheid? Ik zit nu op het eind van de stelmogelijkheid (had ik al gezien). Aan de andere kant ben ik op deze manier makkelijk 3 a 400 EURO kwijt (stator, ketting etc en uiteraard was de mech. keerring ook al naar zijn moer), en dat voor een motor die 250 euro heeft gekost. Tis echter wel een mooi fietsje en het blok is ook nog wel fris (zie motor 56 in de showroom onder CX500A) dus ik ga me in de komende twee weken dat het blok toch open ligt eens goed beraden en het zaakje nog eens goed inspecteren. Bedankt voor zover!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 jan. 2005 09:06 
Hoi Jos,

inderdaad een hele mooie CX voor bar weinig! (waar vindt je nog zoiets ?)
Dus wat zeur je nu? Uit jouw woorden maak ik op dat als je 1.000,-- Euro zou hebben betaald je die kosten met plezier zou maken?
Grapje. Die fiets is het gewoon helemaal waard; dus doen. Want uiteindelijk kost ie je dan toch maar slechts zo'n 600,-- euri.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#7 | Geplaatst: 20 jan. 2005 14:25 
250 euro voor de fiets + 400 euro aan onderdelen = 650 euro.

Waar vind je anders voor dat geld zo'n lekkere motor?

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nokkenasketting

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven