Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekke koppakking

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 jan. 2005 20:00 
Olie in het koelvloeistofreservoir en bubbels als het blok draait. De conclusie lijkt me duidelijk: doorgeblazen koppakking. Die dingen schijnen ook te slijten dus met een km stand van 132.000 is dat niet zo opzienbarend.

Even de moed en de juiste spullen verzamelen en ik ga:
- koppen ontkolen en polijsten
- kleppen slijpen
- nieuwe klepseals monteren
- idem nieuwe koppakkingen

Ben ik nog iets vergeten? Dit is de eerste keer dat ik deze klus doe, en ik wou 't graag goed aanpakken. Is het waar dat CX-koppen niet hoeven worden afgevlakt? En hoe controleer ik na het slijpen of de klepzittingen gasdicht zijn?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 jan. 2005 22:22 
Floris, WAAROM is de koppakking gaan lekken?Te heet geweest?Arm mengsel, ook omdat ie van tevoren niet goed liep?Hier eerst goed over nadenken , anders neiuwe kppkg weer snel kapot.
dan heb je in volgorde wel een goede werkwijze,Kijk wel of er gen groeven van evt gebroken zuigerveer zichtbaar zijn.Grote stootrand, dan is de cil wand ver uitgesleten.
Leg een rij op het kopvlak en kijk of die vlak is, zo niet , wel vlakken.
Uitmeten of de kleppen dan niet de ziuger raken.
Kleppen inschuren met lappasta , draagvlak kun je dan controleren.
Succes, Theo.
theo cx ds

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 jan. 2005 23:42 
Floris,

het klopt dat de kop niet behoeft te worden gevlakt. Dat hoeft eigenlijk nooit bij " 1-cylinders" .
Je hebt alles redelijk opgesomd; toch nog 2 opmerkingen:
1. heb je wel alle benodigde gereedschap paraat? Dus: m.n. momentsleutel (kop in 2 etappes aan- en natrekken), klepverentang, inbrenghuls voor de seals, kleppasta, -zuignappen en 'blauwsel" voor het controleren van het draagvlak vand e klep op de zittingen.
2. vergeet ook niet het 0-ringetje van de oliedoorvoer in de koppakking te vernieuwen (alleen is die voor zover mij bekend niet meer leverbaar; dus vorzichtig met die er reeds in zit: hergebruik).

Het is een klus die op een regenachtige (er zijn er veel inaantocht) achternamiddag hee goed zelf is te doen. En het is ook nog en leuke klus!

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 jan. 2005 07:31 
Theo: geen idee wat de oorzaak is. Wel weet ik dat de temp meter op warme zomerdagen op 3/4 van de schaal stond bij file/stadsverkeer. De afstelling is niet te arm, dus ik verdenk de thermostaat. De radiator heb ik al een keer doorgespoeld.

Hans: alles wat je noemt is paraat echter dat 'blauwsel' ken ik niet. Kun je dat nog even uitleggen? Dank, Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 jan. 2005 08:52 
Floris breng de koppen maar naar mij toe,dan maak ik ze wel in orde
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Guernica
Gast 
#6 | Geplaatst: 22 jan. 2005 17:56 
Alweer eens een bewijs waarvoor deze site zo speciaal is!!!
Het lijkt bijna sociaal dienstbetoon :-)

Daniël

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 jan. 2005 18:15 
Floris,

dat 'blauwsel' of welke kleur dan ook is een hulpmiddeltje te kunnen zien of de klep na het inslijpen overal eveneel/voldoende op de klepzetel draagt (en dus zijn warmte voldoende kwijt kan en voldoende afdicht).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 jan. 2005 19:43 
Vandaag heb ik de koppen eraf gehaald. Bij inspectie een grote tegenvaller: het vlak (aan de onderkant van de kop) is ingerot. Er zitten 'kraters' in van zeker 1,5 mm diep. Dat kan echt niet meer afgevlakt worden, dus die koppen zijn rijp voor de schroot. Gelukkig heb ik nog een paar reserve liggen.

Vraag is hoe zoiets komt. Hoe kan een aluminium vlak ingerot raken?

Iedereen bedankt voor de adviezen. OJ: wat een mooi aanbod, ik bel je vanavond even.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 jan. 2005 21:07 | Aangepast door: Hans 
Dat inrotten van aluminium heeft vrijwel altijd als oorzaak het gebruik van verkeerde koelvloeistof.
Voor de CX moet koelvloeistof gebruikt kunnen worden die geschikt is voor aluminium motoren (en silicaat vrij is). De meeste huis-tuin-en-keuken koelvloeistoffen van bijv HEMA, GAMMA, Praxis, Aldi. Lidl e.d. zijn dat vrijwel altijd zeker niet. Die zijn bijv. wel geschikt voor automotoren die meestal een gietijzeren onderblok hebben.
Daar is in het verleden al veel over te doen geweest op dit forum. Dus voor hen die dat willen nazoeken gebruik de zoekfunctie in de banner.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 jan. 2005 22:02 
Dat kan best wel kloppen want ik heb geen beste indruk van het onderhoud dat door de vorige eigenaar is gedaan. In de kanalen zit veel bruine aanslag, hetgeen duidt op gebruik van slechte koelvloeistof of (nog erger) water.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 jan. 2005 23:12 
Floris,

Ik heb hier nog wel een kleine verzameling koppen liggen die er nog redelijk uitzien maar moeten gereviseerd worden.. ook heb ik nog kppen zitten op mijn ouwe CX blok die nog goed zouden moeten zijn. Deze rammelde wel ietsjes maar heeft mischien te maken met slect gestelde kleppen. Je kane een paar hebben van me indien nodig. Ik hoor het wel.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 feb. 2005 19:35 
Update: ik had nog een reserve set koppen liggen. Die is gedemonteerd, kleppen zijn geslepen en ik heb nieuwe seals gemonteerd. Afgelopen week het zaakje teruggeschroefd plus nog een heleboel andere dingen (lees: euro's :-( Vandaag even proefgereden in de sneeuw want ik kon me niet beheersen. Moeten nieuwe koppakkingen worden ingereden of valt dat wel mee? Iedereen bedankt voor de adviezen, met name Ouwe Jan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 feb. 2005 09:25 | Aangepast door: Hans 
Hoi Floris

De koppakkingen van een CX hoeven niet te worden 'ingereden' waarmee je naar ik aanneem bedoel dat ze na een aantal honderden kilometers nog zouden moeten worden nagetrokken.
Dat natrekken is dus niet nodig en de motor kan direct gewoon worden belast. De koppakkingen worden ook gewoon'droog' gemonteerd, dus zonder zonder extra vloeibare pakking of wat dan ook. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat de pasvlakken 100% gaaf zijn. Het aantrekken van de koppen moet in 2 stappen gebeuren; de 1e tot ca 60% van het uiteindelijk aanhaalmoment.

En Floris, gelet op jouw positieve bericht; het vervangen van een koppakking bij een CX is dus inderdaad een fluitje van een (euro)cent ???
Trouwens, dat zul je ook met me eens zijn, zo'n CX zit helemaal niet moeilijk in elkaar. Met een beetje technisch inzicht en goed gereedschap kun je zo'n beetje alles zelf doen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 feb. 2005 11:59 
Verschillende deskundigen hebben inderdaad bevestigd dat de koppen van een CX niet hoeven te worden nagetrokken. Wat wel verstandig is, is het controleren van de klepspeling na 500 kilometer gereden te hebben. Het schoonmaken van de pasvlakken is een precieziewerkje, ook omdat de pakkingkruimels niet in het carter mogen vallen. Met een stofzuiger erbij lukt dat prima.

Het is allemaal goed te doen mits alle onderdelen, pakkingen en O-ringen op voorraad zijn. Want niets is zo frustrerend als een klus halverwege moeten staken omdat er een klein O-ringetje ontbreekt.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 21 feb. 2005 22:58 
Zie ook "olie in expansietankje !?!", als je op mijn gegevens klikt.
Ik heb uiteindelijk een pakkingset van Vogel gebruikt. De koppakkingen licht ingesmeerd met Hylomar vloeibarepakking en de koppen na 100 km wel nagetrokken. Was ook nodig! Hierna ook wederom kleppen gesteld.
Voor de O-ringen heb ik een assortimentsdoos bij Vogel besteld, de meeste soorten voor de CX zitten er in.
succes!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekke koppakking

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven