Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

bout uitboren

 
Schrijver kluiver
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 feb. 2005 22:02 
Goedenavond ik heb een probleempje. 1 bout waarmee mijn uitlaatbocht vast zit aan de cilinder is afgebroken.
Nu moet ik die uitboren. Nu is mijn vraag kan is kan ik hem helemaal wegboren en kan ik dan nieuw schroefdraad in mijn cilinderwand draaien of moet ik proberen om het oude schroefdraad te laten zitten.

groetjes Piet

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 1 feb. 2005 23:14 
Uitboren kan (gebruik wel een heel goede, hardstalen en scherpe boor, dus niet zo eentje van de bouwmarkt, die kost een paar eurootjes maar dan heb je ook wat) maar dat kost je geheid de schroefdraad. Dus opnieuw daarna draad tappen. Dat kan een grotere diameter zijn en dan moet je darop het gat in de opsluitring van de uitlaatbocht ook aanpassen.
Je kunt geluk hebben dat als je het restant uitboort en niet te diep boort achter het stuk nog originele schroefdraad waanwezig om simpel een nieuw draadeind in te zetten.
Ook mogelijk is om op het draadeind een bout te lassen waarmee je het afgebroken stuk er uit kunt draaien. Daarvoor mag je best een stukje uit het omliggende aluminium van de cylinderkope wegfrezen; dat luistert niet zo nauw.

Gebruik niet zogenaamde linkse tappen (die worden aanbevolen om een afgebroken tapeind na het boren van een gaatje in dat tapeind er met een linkse draad uit te draaien). Breekt je zo'n tap af (en dat gebeurt gemakkelijk bij kleine diameters en het huidige tapeind is juist afgebroken omdat het restant heel vast in de cylinderkop zit) dan zit ie vast in dat tapeind en omdat een tap van gehard staal is gemaakt is daarna verder uitboren dan niet meer mogelijk. Dan heb je dus pas echt een probleem.

Succes
Hans[b][/b]

Schrijver kluiver
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 feb. 2005 23:53 
Bedankt voor het advies zal heel voorzichtig gaan boren. Het uiteinde zit namelijk heelvast, het laatste restje bout is afgebroken nadat ik geprobeerd heb met een grip-tang de boel los te draaien dat mislukte dus.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 feb. 2005 23:57 
Je kunt proberen met een linkse Tap

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 feb. 2005 08:57 
Dat heb ik dus in mijn antwoord hierboven ten stelligste ontraden.
(dat Anoniem was ik dus)

Jammer dat je het nog uitstekend deel van het tapeinde inmiddels hebt afgebroken; had kunnen dienen als 'lasstomp'. Juist door de hitte van het lassen komt een tapeind nogal eens gemakkelijker los.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kluiver
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 feb. 2005 22:22 
goedenavond allemaal,

Ben een tijdje bezig geweest en het is me gelukt. Ik ben met 3mm begonnen met uitboren en daarna steeds een 0.5mm dikker tot 5mm waarna ik met een rechtse tap de orgineledraad vrij heb kunnen maken er zit nu weer een 6mm draadeind in en mijn uitlaat zit weer vast. Langzaam maar zeker wordt mijn GL 500 weer toonbaar.

Groetjes Piet

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 feb. 2005 17:00 | Aangepast door: Hans 
Chapeau voor het kunststukje priegelwerk met boortjes.
Het moeilijkste is precies in het midden beginnen met boren.
Je hebt ook geluk gehad met die tap; zo'n iel tapje breekt nog al eens gemakkelijk.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 bout uitboren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven