Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rotte achterbrug

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 feb. 2005 21:46 
Het is een berucht euvel: de roestduivel die de holle ruimtes van onze CX-frames aanvreet. En helaas gebeurt dat van binnenuit, zodat ..... je er op een kwade dag zomaar doorheen kunt prikken. Ziehier het trieste resultaat van wat ooit mijn achterbrug was. Gelukkig zit er inmiddels een nieuwe onder!



Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver avanduren
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 feb. 2005 21:51 
Hoi Floris,

kun je een foto plaatsen?

Groeten,

André

Schrijver Guernica
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 feb. 2005 23:12 
Waar, wat, hoe???
André, laat die man even, zit nog wel met dat blok (!) bezig.
Zeg Floris, alle gekheid op een stokje, mag je eigenlijk zomaar stukken lassen aan een 'chassis'? Kan je dat ongestraft of staat daar ook een 'veiligheidsregel' op?
Daniël

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 feb. 2005 23:24 
Neen, je mag niet zomaar aan een frame lassen. Dan wijk je af van hetgene ooit ter keuring is aangeboden.
Nu is het wel zo dat er niemand over zal vallen. Het is net zo iets als sex voor het huwlijk: zolang er maar niets van komt, zal niemand er iets van zeggen.
Maar stel dat er wel iets gebeurd, een ongeval o.i.d. dan geef je de verzekeringsmaatschappij buskruit om je, ook buiten je schuld om, alsnog af te branden.
Dit moet je dus afwegen. Zelf heb ik het wel eens gedaan, maar dan uiterst netjes. Nadien het frame laten poedercoaten zodat het echt niet meer zichtbaar was/is.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 feb. 2005 08:16 
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen reparatie en verbouw. Als je gaat verbouwen dan gelden een heleboel regeltjes en moet je je voertuig ter keuring aan bieden (in NL bij de RDW).

Daarentegen: een reparatie mag altijd. Als het maar goed gedaan wordt en je er weer veilig mee kunt rijden. Maar of dat met mijn oude achterbrug nog mogelijk is ...
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 feb. 2005 16:04 
Floris maak van die achterbrug maar een artistieke beeld van en neem deze dan mee naar Bunnik de hoogste bieder mag hem dan mee nemen,maar dan ook meenemen en niet achterlaten zou zonde zijn van je werk
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 feb. 2005 09:26 
Hoi,

Ik had bij mijn eerste CX een achterbrug die nog veeeeeel erger verroest was dan die van Floris. Daarvan was in feite het hele middenstuk weg. Door een vriend een nieuw middenstuk er in laten lassen, en richten ging goed door dat we de as gemonteerd lieten zitten. Dus reparen kan, als je je gezonde verstand gebruikt. En de gemiddelde agent weet echt niet hoe een originele brug eruit ziet hoor! Dus repareren die handel!
Groeten
Ray (die nooit een brug te ver gaat)

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 feb. 2005 12:48 
Je zou ook eens kunnen kijken wat een brug op de sloop doet. In de goeie ouwe gulden tijd heb ik er bij Branie in Katwijk nog wel eens een gekocht voor 75 gulden. Zal so omstreeks 2001 zijn geweest. Het ding was nagelnieuw

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 feb. 2005 17:25 
Het 'gevaar' van verrotting zit niet zozeer in de 'doos' van de achtervork.
Het blijkt dat als zich dat voordoet m.n. het linkervorkbeen wordt aangetast (het water loopt die kant uit bij het op de jiffy zetten).
Daar rot dan een gat in waardoor de sterkte van de constructie van dat deel van de achtervork wordt aangetast. Het zal je maar tijdens het rijden afbreken!
Bij een van mijn CX'en was binnenin die 'doos' dat gedeelte van de achtervork helemaal verdwenen en kon ik die 'poot' gewoon met de blote handen afbreken!

En inderdaad zo op het eerste gezicht is de door Floris getoonde achtervork in nog heel acceptabele staat. Ben wel benieuwd hoe het linkervorkbeen in de 'doos' er uit ziet.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 feb. 2005 18:26 
Een jaar of vijf geleden heb ik (na lang zoeken) mijn finaal doorgerotte achterbrug door een gaaf exemplaar vervangen. Een sloperij in de buurt van Ommen had er nog een liggen voor 75 gulden als ik me niet vergis. Om te voorkomen dat er weer gaten in zouden rotten, heb ik de naden (vooral waar de rechterbuis naar binnengaat) hermetisch dicht laten lassen. Vervolgens heb ik onderin een gaatje geboord en de holle ruimte met tectiel vol laten lopen en uit laten lekken. Alles overgespoten en klaar was kees. Tot nu toe houdt de brug zich uitstekend.
Groet Marcel

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 feb. 2005 18:29 
Bij een maat van mij brak de poot van de achterbrug plotseling af bij het wegrijden. Cardanas schoot uit de overbrenging. Kortom, feest. Een jaar of vijf geleden heb ik (na lang zoeken) mijn finaal doorgerotte achterbrug door een gaaf exemplaar vervangen. Een sloperij in de buurt van Ommen had er nog een liggen voor 75 gulden als ik me niet vergis. Om te voorkomen dat er weer gaten in zouden rotten, heb ik de naden (vooral waar de rechterbuis naar binnengaat) hermetisch dicht laten lassen. Vervolgens heb ik onderin een gaatje geboord en de holle ruimte met tectiel vol laten lopen en uit laten lekken. Alles overgespoten en klaar was kees. Tot nu toe houdt de brug zich uitstekend.
Groet Marcel

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rotte achterbrug

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven