Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

sputterende motor CX 500 E

 
Schrijver francis
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 feb. 2005 23:06 
Tijdens een rit begon de motor plots te sputteren met vermogenverlies tot gevolg.Ben tot op de pechstrook geraakt,waar ik nog enkele tientallen meters al knallend en hortend ver ben geraakt,waarna de motor stilviel.
Kreeg hem in neutraal onmiddelijk weer gestart,draaide normaal stationair,maar als ik het koppelingshendel intrek en hem in zijn 1ste versnelling schakel ,met nog altijd ingehouden koppelingshendel,valt de motor spontaan weer stil,het lijkt alsof de motor in neutraal mooi ronddraaid,maar te weinig kracht heeft als de versnelling wordt geschakeld.Onsteking werdt nagekeken en goed bevonden,daarentegen zaten er roestdeeljes in de benzinnetank en in de vlotterkamers van de carburatoren.Deze werden tot driemaal toe gereinigd tot alles zuiver bleek,maar zonder resultaat????

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 feb. 2005 09:12 
Francis je moet enkele dingen controlleren voor dat je hem weer start en deze zijn :bogie doppen is daar de weerstand nog goed van,haal weerstand er uit en doe daar een veertje van een balpen er in de tegen woordige bogie zijn al ontstoord met een ingebouwde weerstand,dan de bogie`szelf er uit draaien en controlleer de kleur licht bruin ,wit dan moeten de carburateurs afgesteld worden en electrode afstand,mijn ervaring is vernieuw deze elk jaar ongeacht de aantal kilometers die je gemaakt hebt verders als de motor weer loopt haal een bogie dop van de cylinder af en de motor moet op een cylinder blijven lopen doet hij dat niet dan ga je de anderen kant het zelfde doen blijft hij wel door draaijen dan kan de bobiene of de onstekking spoel niet goed zijn maar controlleerd dan eerst of de stekkertjes niet geocideerd zijn maak deze schoon en probeer het overnieuw
doet die eene cylinder nog niet mee ,vermeeld dit even op de site dan gaan we verder voor je zoeken
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver JosvanR
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 feb. 2005 09:39 
even iets heel stoms misschien: je zegt dat hij in zijn vrij wel netjes draait. Zit er wellicht een beveiliging op de koppelingshandel? Op mijn "andere" motor (een bandit) kun je de motor niet in de versnelling zetten zonder de koppeling in te trekken; dat is beveiligd dmv een knopje in de koppelingshendel. Wellicht zit zoiets op een E ook??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 feb. 2005 11:58 
In de koppelingshendel zit een elektrisch contacje. Dat voorkomt inderdaad dat je de motor in zijn versnelling kunt starten zonder dat de koppelingshendel is ingetrokken (soort startbeveiliging).
Werkt dat contact niet meer dan zal de motor bij het inleggen van een versnelling ogenblikkelijk afslaan.

En ouwe-jan, voorzichtig met een CDI onsteking indien je een bougiedop van de boegie afhaalt en de motor laat lopen. Dan kan de CDI zijn spanning niet meer kwijt en bestaat er kans op schade.
Dus altijd dan een bougie in de losse dop stoppen en deze massa laten maken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Orm
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 feb. 2005 12:52 
Ik had dat verschijnsel ook eens en toen bleek mijn luchtfilter geheel dicht te zitten.

Orm.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 feb. 2005 13:27 
Ik heb een neusje voor electronica, en kan geen reden zien waarom een CDI moeite zou hebben met het lostrekken van een bougiedop.

De condensator wordt dan niet ontladen en blijft dus op spanning. Dat is zelfs minder belastend dan wanneer hij in één keer weer ontladen wordt.

Ik zie geen problemen, dus.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 feb. 2005 15:51 | Aangepast door: ouwe_jan 
pluis eindelijk een die met mij mee denkt bedankt nog voor de kaart
ouwe-jan
verders nog een vraag aan of francis was het van de week s`morgens dat het koud was of`s`middags
ouwe-jan
probleem staat er twee maal op maar deze is de goede
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 feb. 2005 17:39 | Aangepast door: Hans 
Dat met de CDI heb ik niet zelf bedacht (heb meer verstand van techniek) maar komt van de vrienden op de zweedse CX site.
Heeft blijkbaar iets te maken met het elektronisch-ontwerp van de CX CDI ontsteking.
Toen ik dat las, ben ik dus altijd voorzichtig geweest met een dergelijke handeling. En trouwens, als de CDI wil/moet ontladen en kan zijn stroom nergens aan de massa kwijt dan zal dat intern de CDI moeten gebeuren; dat lijkt mij echt niet bevorderlijk voor dat tere onderdeel ?

Enne Francis,

De 'sensor' voor de schakelaar aan de koppelingshendel bevindt zich onderaan op het achterste motordeksel. Het kan dus zijn dat daar zich een defect voordoet of dat de draad tussen beiden ergens massa maakt/is doorgeschuurd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 feb. 2005 18:08 
wat geeft nu de vonk de cdi of de bobine
ikke niete weten
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 feb. 2005 21:21 
Ouwe Jan,

Daar heeft Rupert een heel leesbaar artikel over gewchreven. Dat staat onder "Techniek" in de banner.

De bobine geeft uiteindelijk de vonk aan de bougies, daardoor aangestuurd door de CDI die op zijn beurt weer wordt aangestuurd door .... enz.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 feb. 2005 12:16 
[quote Hans:] En trouwens, als de CDI wil/moet ontladen en kan zijn stroom nergens aan de massa kwijt dan zal dat intern de CDI moeten gebeuren; dat lijkt mij echt niet bevorderlijk voor dat tere onderdeel ? [end quote]

Die condensator verliest die spanning amper, dus die gaat niet zo snel weg. Alleen door lekstroompjes en interne weerstand.

Daarbij zijn de onderdelen waar de CDI van is gemaakt allemaal behoorlijk stevig, kunnen makkelijk een paar ampere krijgen zonder door te branden. En in zo'n condensator zit niet veel, alleen een vrij hoge spanning maar bijna geen vermogen.

Als je een foliecondensator helemaal oplaadt, kan je hem rustig een paar weken laten liggen en nog steeds een leuke schok oplopen. Dat was een grappig spelletje dat ik nog wel eens met de andere nerds deed: een 250V condensator opladen en dan naar een vriendje gooien. Die ving hem, en kreeg een lekkere tik in z'n poten. (zucht... goeie ouwe tijd...)

En Ouwe Jan: de CDI maakt inderdaad de vonk niet. Hij geeft alleen een flinke stroomstoot aan de bobine, en die maakt een vonkspanning van. (vonk = veel volts, bijna geen amperes)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 feb. 2005 17:18 
Pluis,

Ik hoop dat je gelijk hebt, dan ben ik altijd te voorzichtig geweest.
Vergeet niet dat de CDI's inmiddels tenminste 20 jaar oud zijn. De condensatoren lijden behoorlijk door ouderdom (dat wordt geloof ik 'doorslaan' genoemd). Ook de overige componenten schijnen daar met de jaren last van te hebben/krijgen, net als veroudering en breuk in soldeerverbindingen, getuige de toename in defecte CDI's.

Misschien dat Rupert aan deze discussie nog iets kan bijdragen ???
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver zapateiro
Gast 
#13 | Geplaatst: 16 april 2005 21:30 
Heeft iemand onder jullie zo'n cdibox al open gehad? En kan je daar eventueel zelf in gaan herstellen? Met zelf bedoel ik een handig iemand, maar met beperkte kennis van electronica.

Schrijver rupert
Gast 
#14 | Geplaatst: 17 april 2005 20:28 
Kijk eens onder "Techniek", "hulpmiddelen en tips". Daar staan fotos van wat erin zit. Testen kan, herstellen zal moeilijk/onmogelijk zijn. Wat ik aan het verschroeide exemplaar van Ray merkte was dat veel onderdelen roest vertoonden, hoewel alles ingegoten is.
Rupert

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 sputterende motor CX 500 E

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven