Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

sproeierbezetting

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver daytona955iman
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2005 15:01 
Heeft iemand ervaring met het wijzigen van de sproeierbezetting? Hoe doe je dat?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2005 17:43 
De vraag is ten eerste waarom je de sproeierbezetting wilt wijzigen.
Deze is nl al geoptimaliseerd vanaf de fabriek. Door een verandering zou de motor er alleen maar op achteruitgaan wat snelheid, trekkracht en verbruik betreft.
Of heb je aanpassingen doorgevoerd aan het in- en/of uitlaatsysteem?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 maart 2005 10:22 
Ík wel, dus als je tips hebt Hans.....

Ron.

Schrijver daytona955iman
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 maart 2005 10:26 
Ik ben bezig met een verbouwproject en daar hoort bij: het wijzigen van de uitlaten en het verwijderen van de airbox. Ik neem aan dat ie daarna niet meer zo optimaal is.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 maart 2005 11:36 
Dat klopt. De originele uitlaat is precies zo berekend dat de motor optimaal vermogen levert. Het is een ingewikkelde combinatie van pijplengte, diameter, gasflow en tegendruk. Je zou denken dat een open uitlaat resulteert in meer vermogen. Mispoes. Het kan zelfs gebeuren dat het vermogen juist afneemt. Vraag me niet hoe dat precies zit. Je moet bijna technisch ingenieur zijn om een alternatief en goed presterend uitlaatsysteem te ontwerpen.

De enige oplossing is: zet je motor op een vermogenstestbank, bijvoorbeeld hier. Een goede specialist kan analyseren waar jouw vermogenskromme afwijkt van het origineel. Vervolgens kun je de primaire en/of secundaire sproeiers wijzigen. Succes en laat je ons even weten hoe het afloopt?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver daytona955iman
Gast 
#6 | Geplaatst: 1 maart 2005 16:15 
De enige oplossing is: zet je motor op een vermogenstestbank, bijvoorbeeld hier.

Die zaak heeft een leuke opzet. Jammer dat het zover weg is (ik woon in Tilburg).

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 maart 2005 20:54 | Aangepast door: Hans 
Ron,

Mijn tip, net als Floris ook al stelt, afblijven. Zeker als je dat in eigen beheer (= dmv experimenten) zou willen doen.
Voor de CX komt daar nog eens bij dat de ontsteking niet veranderd kan worden; die is vast en de vervroeging is electronisch afgeregeld. Dus zou je al wat aan de sproeiers veranderen kun je dat op die manier niet verder bijregelen.
Je kunt ook helaas bij een CX geen chip-tuning toepassen.

Op een vermogensbank zou je wel eens andere carbs kunnen testen. D'ellorto's bijvoorbeeld. Die kon ik vroeger altijd zo mooi circuitafhankelijk (bochten - rechte stukken, veel vermogen onderin of juist lekker lang doortrekken etc.) afstellen. Ook met Mikuni's zou dat moeten lukken, die zijn minder weersafhankelijk.
Nu ik dit zo schrijf krijg ik best trek om een van mijn CX'en om te bouwen tot een racertje. Het oude bloed komt weer boven en begint te kruipen.
Misschien ....?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 maart 2005 21:34 
Ja, doen !!!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#9 | Geplaatst: 1 maart 2005 21:39 
Afblijven is te laat Hans, mijn uitlaatsysteem ís al erg on-Honda.
Ik heb bochten gelast van 42mm buis,(specials nr.8) 38mm binnendiameter. Daarop Trumpet-uitlaten, ik merk dat mijn cx wat lastiger op gang komt, maar eenmaal lekker warm en op toeren is 150 goed te halen. Harder vind ik niet interessant. Wat verbruik betreft moet ik zwijgen, dat weet ik nog niet zeker. Een eerste schatting komt uit op 1 op 17/18. en dat allemaal met poep-originele carburateurs.
Het geluid is trouwens om kippevel van te krijgen, mooi vol zonder te hard te zijn. Vooral als het spul goed warm is willen de gassen nog wel eens naverbranden in de hele pijp, om kippe(n)vel van te krijgen!
Met andere woorden, hou me op de hoogte wat die D'ellOrto's gaan doen op je racertje!
Ron

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 maart 2005 08:18 
ga naar een goede werkplaats voor motoren en laat eens een CO test doen misschien help dat een stuk en je wordt er altijd wijzer van.
Op een test bank is het aller mooijste Motor X tra Nijverheidsweg 5 in Kockengen 3628 GD tel:0346-242186 deze helpt je overal mee [wat je moet doen bij een beter gebruik van je motor ]
groeten ouwe_jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver daytona955iman
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 maart 2005 14:11 
Nu ik dit zo schrijf krijg ik best trek om een van mijn CX'en om te bouwen tot een racertje. Het oude bloed komt weer boven en begint te kruipen.
Misschien ....?


Zeker doen!! Niet voor het racen, maar zeker wel voor het uiterlijk :D. Ik wacht met spanning af.

Schrijver daytona955iman
Gast 
#12 | Geplaatst: 3 maart 2005 01:15 
Iemand ervaringen met colortune afstelgereedschap? Zou dat in deze situatie ook een hulpstuk zijn?

En die andere sproeiers zijn die redelijk makkelijk verkrijgbaar?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 maart 2005 10:04 
Ik heb zelf in het verleden heel dankbaar gebruik gemaakt van Color-tune (heb het setje altijd keurig bewaard). Zelf ben ik weliswaar een "beetje" kleurenblind en kan de nuances in de kleuren van het ontbrandingspatroon/vlamfront moeilijk zien, maar met hulp van een niet kleurenblinde kon de afstelling vrij simpel heel optimaal worden.
Ik vind dat echt een hulpstuk waar de hobbyïst heel veel zelf mee kan doen (en het voorkomt te magere afstellingen met als gevolg veel motorschade).
Dus gewoon erin schroeven die doorzichtige bougie en sproeiers uitwisselen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 3 maart 2005 14:33 
Ik heb zelf in het verleden heel dankbaar gebruik gemaakt van Color-tune

Ik heb er net 1 tweedehands gekocht via e-bay. Nu nog even uit zien te vinden hoe zoiets werkt.

Schrijver daytona955iman
Gast 
#15 | Geplaatst: 3 maart 2005 14:34 
Ik heb zelf in het verleden heel dankbaar gebruik gemaakt van Color-tune

Ik heb er net 1 tweedehands gekocht via e-bay. Nu nog even uit zien te vinden hoe zoiets werkt.

Wel even inloggen. Dit was ik dus.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 sproeierbezetting

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ PHGL500, hupypupy ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven