Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoofdstandaard

 
Schrijver johan koets
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 maart 2005 18:07 
Hallo allemaal.

Van mijn CX500 uit 1978 heeft de hoofdstandaard "de geest gegeven". Dat wil zeggen dat het pootje links onder is afgebroken. Ik wil de standaard nu demonteren, maar dat lukt me (nog) niet. Ik heb de splitpen links verwijderd en de beide klembouten links en rechts los. Als ik het goed bekeken heb, moet ik de holle buis er nu van links naar rechts uit kunnen slaan. Dit lukt niet. Mogelijk erg vastgeroest.
VRAAG: ben ik goed bezig? Heeft iemand tips ?
Alvast bedankt voor uw reacties.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 maart 2005 19:01 
de standaard zit maar met tweeboutjes vast ,haal deze los en geheel er uit trekken dan is hij los ,denk om de veer waar dan nog spanning op zit.
ik doe het als de motor op het jiffie staat dus motor naar links.eerst links los maken en daarna rechts
ouwe-jan groet je
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 maart 2005 19:05 
is het nou de standaard of de achterbrug engelse naam is swing arm
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 maart 2005 20:30 
Pas hetzelfde probleem gehad bij demontage van een '79 CX, uiteindelijk heb ik de steunen op het frame wat open geforceerd en de buis doorgezaagd. Daarna met veel geweld de buis alsnog uit de standaard gekregen. Maar dat was met een verder kaal frame. Probeer anders een met een stevig draadeind door de buis heen een trekker te maken. Succes!
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 maart 2005 20:42 
De hoofdstandaard roest inderdaad graag muurvast op de buis waar ie over heen draait en die vastgeklemd zit in het frame (gebrek aan onderhoud/smering). Ook het breken van het linkerpootje komt door roest veel voor (nog geluk gehad dat de motor bij het opbokken niet is omgevallen) want daar komt bij het opbokken immers de volle kracht op te staan.
Je kunt het beste de beide frameogen helemaal openbuigen en de standaard met buis en al er onder uit halen. Dan flink warmstoken en met flink gewel proberen de buis eruit te krijgen (slaan). De standaard zelf zou ik overigen weggooien; niet lassen want het blijft altijd een zwak punt en je zult de motor maar op je been laten vallen!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#6 | Geplaatst: 18 maart 2005 10:40 
Ik heb afgelopen zomer m'n middenbok er met een snijbrander vanafgebikkeld. Was wel leuk om te doen. :-)

De as van de nieuwe bok heb ik met HEEEEl VEEEEEL kogellagervet eringezet en de uiteinden met kopervet dichtgesmeerd. Kopervet wordt namelijk hard en sluit dan goed luchtdicht af waardoor het kogellagervet niet uitdroogt.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoofdstandaard

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven