Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remvloeistof bewaren

 
Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 maart 2005 16:37 
Hallo,

Remvloeistof moet je om de ca. twee jaar vervangen, met name omdat er water/condens in komt. Betekent dit ook dat je een aangebroken fles remvloeistof niet meer kunt gebruiken?

Marcel

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 maart 2005 17:44 
je kunt altijd de remvloeistof die in een fles of plastic budon gebruiken zelfs na tien jaar als deze maar goed afgesloten is
Jou vraag was hoe komt er water in de vloeistof nou bij remmen komt er een flinke warmte vrij deze word over gedragen door de rem zuiger wardoor de olie gaat koken,en bij afkoelen vormt zich condens ,daarom eens in de twee jaar rem olie vernieuwen ,daarvoorkomje oxidatie in de leidingen en rem cup houders,let wel op cx en gl enkelt maar dot 4 gebruiken en anders niet
ouwe_jan graag een weer wordt hier op

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 maart 2005 19:09 
Ouwe-Jan weer eens bedsnkt. Ik dacht dat de remvloeistof het water op de een of andere manier uit de lucht opnam. Jouw theorie kende ik niet maar klinkt logisch. Was al even bang dat ik de fles (dot-4) weg kon gooien. Scheelt weer wat euri.

Groeten Marcel

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 19 maart 2005 21:14 | Aangepast door: MAST 
Hallo Jan en Marcel, lees dit verhaal over remvloeistof eens. Met name dit stukje tekst:
Verder is een belangrijk kenmerk van hydraulische olie het aantrekken van vocht, zodra de olie in aanraking komt met de lucht begint dit proces.

Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 maart 2005 09:27 
Tja,dat verhaal klinkt wel overtuigend. Dus toch maar voor de zekerheid de aangebroken fles weggooien - en in het vervolg een kleinere kopen.

Bedankt,
Marcel

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 maart 2005 19:30 
Het is echt flauwe kul om een aangebroken fles remvloeistof weg te gooien. Als deze met een goed gesloten dop bewaard is kan er alleen een heel klein beetje condens uit de lucht in de fles door de remvloeistof worden opgenomen. Dit is echt te verwaarlozen.

Schrijver Gerard
Gast 
#7 | Geplaatst: 20 maart 2005 22:04 | Aangepast door: Gerard 
Waarom risico's nemen.
Toch heel vervevelend als je net dat kleine beetje remkracht tekort komt om een noodstop tot een goed einde te brengen. Dus gewoon die oude weggooien en geen risicos lopen voor die paar eurie's.

Gerard

Schrijver mkersten
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 april 2005 16:47 
Weggooien dus, water heeft een veel lager kookpunt dan olie. Gevolg daarvan is dat er zich veel sneller dampbellen bij de remklauw voordoen. Remklauw is wel vochtdicht maar niet dampdicht. Damp ontsnapt, remdruk ineens weg. Meestal kan een tweede keer pompen wel maar soms, en juist als het nodig is en er dus extra grote hitte ontstaat, niet. Gevaarlijke zuinigheid. Niet doen.

Schrijver post94er
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 april 2005 19:27 
mkersten,
ik volg jouw theorie niet helemaal.
Het kookpunt van water ligt inderdaad lager. Bij normale druk is dit 100°C.
Als je dampvorming hebt, valt je druk niet weg omdat die damp ontsnapt. Je zal wel sponzig remmen omdat deze dampen samendrukbaar zijn. Vloeistof daarentegen is niet samendrukbaar. Het blijft steeds hetzelfde volume behouden. Dat is ook de reden dat in een gesloten remcicuit alleen vloeistof mag zitten. Deze vloeistof mag niet koken bij de aanwezige temperaturen en drukken. Pas dan worden alle krachten 100% overgezet op de remklauw.

Groetjes
Raf

Schrijver Jan van Wilma

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 april 2005 20:37 | Aangepast door: Jan van Wilma 
Beste mensen,

Naast het feit dat ik de distributieketting van mijn CX aan het vervangen ben, was het ook nodig om de remmen van mijn Pan te reviseren. Na 200.000km mocht dat wel! Zuigers en rubbers vervangen, zaak schoongemaakt en........jawel remolie van, denk ik, 1,5 jaar toegvoegd uit een goed dichtgedraaide flacon. Nothing on the hand, remt als vanouds en voelt zeker niet sponsig aan. Bedenk, een Pan weegt 300kg naakt, heeft iets meer vermogen als een CX en dient ook dito te stoppen.
Mijn mening: uit een goed afgesloten flacon is het goed remolie tappen! Daarnaast spaar je het milieu (jawel...) en hou je je centen in je zaak.
Advies: koop wel een beetje fatsoenlijk merk in inderdaad niet te grote hoeveelheden en ontlucht verschrikkelijk goed!

groeten Jan van Wilma

ps: kijk ook eens bij de agenda, er is weer een wonderschone datum bijgekomen..........
Stoker

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remvloeistof bewaren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven