Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

eerst op 1 cil. daarna op 2???

 
Schrijver julius
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 maart 2005 22:07 | Aangepast door: julius 
ik heb mijn cx 500e vandaag weer eens uit de stalling gehaald na een tijdje stilstaan...maar nu liep ik tegen het volgende verschijnsel aan.
hij start bijna in 1 keer maar dan loopt ie op 1 cilinder en rammelt er vanalles zodra ik de gaskraan opentrek knalt het gigantisch maar na een kilometer loopt ie weer als een zonnetje en is het knallen en het rammelen ook helemaal over..is dit een normaal verschijnsel of is er iets flink mis?

Schrijver hgver
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 maart 2005 23:27 
Wellicht stond de vlotterkamer van jouw carboreteur nog droog. Nadat die lege vlotterkamer weer van brandstof is voorzien, kan hij even knallen en gaat de motor weer op twee cilinders lopen.

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 maart 2005 10:15 
tip carberateurs er af halen en vlotternaalden controlleren deze blijven vast zitten in de zitting daarvan ,komt door oudheid en zijn dan aan vernieuwingen toe
deze vlotter naalden met zittingen bestellen bij een dealer van Honda motoren.Of misschien op 10 April in Bunnik bij de ondrdelen beurs
ouwe_jan

Schrijver daytona955iman
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 maart 2005 13:10 
Als ie een tijdje stil heeft gestaan dan kun je beter even de vlotterkamers aftappen (er zit een speciaal schroefje onderaan zijkant van de carburateurs voor als ik het goed heb). De oudere honda carbs zijn van een dusdanig slechte constructie dat de benzine in de vlotterkamers kan verouderen met het verschijnsel van knallen, rammelen enz.

Als je een CB had gehad i.p.v. een CX dan had je nog even door kunnen gaan met cylinder 3 en 4 :-D. Ook die start cylinder voor cylinder op na lange tijd.

Schrijver julius
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 maart 2005 17:13 
bedankt voor de snelle reacties...
kan er doordat dit gebeurd is geen verdere schade ( zijn ) onstaan?

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 maart 2005 19:11 
zeker weeten van niet

Schrijver janreb
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 maart 2005 22:28 
Ik zou nog een opmerking aan het voorafgaande willen toevoegen. Het verschijnsel van het lopen op 1 cylinder en knallen in de uitlaat en tergslaan in de carburateur hangt vrijwel zeker samen met het moeilijk-starten-verschijnsel van vele CX-en. Een paar jaar geleden heb ik mijn carbs ultrasonisch laten reinigen waardoor er weer redelijk fatsoenlijk gestart kon worden. Na enkele dagen tot 3a4 weken stilstand verergert het verschijnsel naarmate de stilstand langer duurt en start de CX op altyd de linker cylinder waarbij de rechter eerst vrijwel niets doet en dan geleidelijk, na ongeveer 20 secs normaal meedoet. Soms gaat dit gepaard met meer of minder ploffen. Ik laat altyd de benzinekraan open staan om de vlotterkamet gevuld te houden zodat er geen condens of gomvorming op kan optreden. Toch doet het verschijnsel zich voor. Ook heb ik een tijdje voor het starten de carbs afgetapt. Ik vermoed dat het aftappen een kleine verbetering geeft, maar met zekerheid valt dat niet vast te stellen. Wel heb vastgesteld dat het starten veel vlotter gaat met vers bijgeladen accu. Ik denk eigenlijk dat het niet alleen een carb probleem is maar tevens een ontstekings probleempje, mede veroorzaakt door de geringe capaciteit van de accu. Na een week of 5 wordt starten vrijwel onmogelijk omdat de accu altyd spanning verliest. Samenvattend hou ik het moeilijk-starten-verschijnsel op een combinatie van factoren.

Groeten,
Reyer

Schrijver dickje
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 maart 2005 23:30 
Bij mijn CX-500 draaide ik steevast de kraan dicht wanneer de fiets stil stond. Bij het opendraaien zag ik door het benzinefilter altijd benzine stromen, met als gevolg: verse brandstof in de carb. Niet van die startproblemen gehad waar je zoveel over leest. Het kan dus verkeren.

Groet, Dick

Schrijver daytona955iman
Gast 
#9 | Geplaatst: 22 maart 2005 14:02 
Na een week of 5 wordt starten vrijwel onmogelijk

Tijd voor een nieuwe accu? Met een goeie druppellader hou je de accu ook in de wintermaanden gezond. Voor dat ik een druppellader had deed ik hooguit twee jaar met een accu, nu al vier jaar met dezelfde accu (motors slijten bij mij sneller :D).
Als een motor langer dan een week stil staat, en alleen in de winter, koppel ik hem aan de druppellader

Schrijver daytona955iman
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 maart 2005 14:04 
Had ik ergens gelezen (volgens mij op deze site zelfs):

Als je de motor voor langere tijd stilzet, benzinekraan dicht en vlotterkamers leeg laten lopen. Bij het starten benzinekraan open en je hebt verse benzine in je vlotterkamers.

Schrijver janreb
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 maart 2005 22:44 
Hallo Daytonaman,

je hebt helemaal gelijk met die druppellader, die gebruik ik ook, zij het niet altyd. Ik rij de CX sporadisch in de winter, als er niet teveel pekel ligt. Wel rij ik de hele winter door op mijn R80. Ik zal de proef op de som nemen en na iedere rit op de CX de kamers laten leeglopen. Ik zal mijn evaring hier melden.

Groeten,
Reyer

Schrijver rupert
Gast 
#12 | Geplaatst: 24 maart 2005 20:32 
Mijn CX-C startte deze lente ook weer heel moeilijk. De carbs waren in de late herfst leeggereden. Met startpiloot in de luchtfilter draaide hij direkt tot de ether op wes. Daarna niks meer. Volle choke of geen choke, allemaal gelijk : niks. In de carbs zat weldegelijk benzine (getest met de aftapvijs). Het is dus zeker niet de batterij of de benzine. Volgens mij plakt er iets toe of zit er iets verstopt in de carbs dat na wat trillen en sputteren lost. Jullie idee ?
Rupert

Schrijver janreb
Gast 
#13 | Geplaatst: 25 maart 2005 01:03 
Dat is ook mijn sterke vermoeden. Mijn CX heeft enkele jaren geleden 1 jaar stilgestaan als gevolg van een kapotte onstekingsspoel in de dynamo. Toen ik dat ding eindelijke had vervangen was het starten een ernstig probleem. Heel lang starten en dan zeker 10 minuten terugploffen in de rechter carburateur met zo nu en dan een knalletje in de uitlaat. Als hij maar 1 dag had stilgestaan dan trad hetzelfde probleem op, maar dan was het een minuut of 4. Daarna de carbs ultrasoon schoon laten maken met als resultaat dat het starten veel vlotter gaat en het ploffen van de rechter cylinder nog maar 1 minuut duurde. Dat is in de loop der tyd verder verbeterd. Nu doet het verschijnsel zich niet voor na 1 tot een dag of 5 stilstaan. In een periode van 2 jaar heb ik niets aan de carbs veranderd, geen bougies vervangen en altyd dezelfde benzine getankt. Het enige dat met het verstrijken van het stilstandinterval verandert is dat de accu (per definitie) spanning verliest en dat er wellicht kritische bestandelen uit de benzine in de vlotterkamer vervliegen. Ik mag aannemen dat het fuctioneren van de ontsteking een constante is. Ik constateer dat een vol bijgeladen accu een veel vlotter start resultaat geeft, dan een accu die een week of 4a5 niet is bijgeladen. In het laatste geval merk je dat de startmotor iets langzamer draait en je toch een keer of 5 zeker 7 seconden moet starten voordat de motor aanslaat en dan ook uiterst plofaarzelend op de rechter cylinder. Dan loopt links wel in een keer meteen goed. Ik heb totduver altyd de benzinekraan open laten staan opdat er geen restanten in de carburateur vergommen. Maar dat is misschien wel een misvatting. In het traject na de vlotterkamer vergomt de benzine natuurlijk wel. Dus krachtiger starten met een volle accu maakt in ieder geval verschil en korte stilstand eeveneens. Met een langere stilstand en volle accu is starten moeilijker. Dus brandstof probleem. En misshien niet optimaal fuctionerende ontsteking.

Groeten,
Reyer

Schrijver rupert
Gast 
#14 | Geplaatst: 25 maart 2005 20:34 
Reyer,
Dat een CX met CDI ontsteking beter start met een goed volle batterij lijkt mij logisch : het is de rotor zelf die de voedingsspanning opwekt voor de ontsteking. Als hij rapper draait is deze spanning hoger en zal je een betere vonk krijgen. Mijn CX heeft een transistor ontsteking. En toch wil hij na enkele maanden bijna niet starten. Het is zeker niet de onsteking want met startpiloot draait hij even tot alles "opgesnuifd" is. Dit blijft toch wel het grote CX misterie !
Rupert

Schrijver janreb
Gast 
#15 | Geplaatst: 25 maart 2005 21:21 
Rupert,
Ik weet het. Dat langzamer draaien door een ietwat ontladen accu wordt nog lanzamer met de toename van het aantal startpogingen. Gedurende een keer of 4 a 5 starten geven geen van beide cylinders een teken van leven. Als je dat gedaan hebt dan begin je te vrezen dat hij niet meer zal starten. Edoch, dan start hij toch nog. Dat kan dan niet meer liggen aan onvoldoende spanning voor de ontsteking, want dan was hij wel eerder aangeslagen. Het lijkt erop dat er enige tijd starten nodig is om brandstof aan te zuigen, waarbij de rechter carb dat meer nodig heeft dan de linker. Daar hou ik het maar op.

Groeten,
Reyer

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 eerst op 1 cil. daarna op 2???

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven