Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olieverbruik

 
Schrijver dickje
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 maart 2005 23:37 
Er is al veel geschreven over het olieverbruik van de CX en klepseals. Bij mij gebruikt 1 cil ongeveer 1 liter olie op 100km. Compressie van beide cils ongeveer 11bar. Ik heb de kop er al eens af gehad, dan zie je een oliespoor van een klep naar de bougie lopen. Klepseals dacht ik. Deze laten vervangen (geen tijd), maar hielp nihil komma nul.
Heeft iemand de kop weleens bekeken van een olieslurpende CX? Ik wil er niet aan dat de zuigerveren rot zijn met deze compressie.

Schrijver Bobber
Gast 
#2 | Geplaatst: 22 maart 2005 06:54 
Hoe heb je geconstateerd, dat je olie verbruik wordt veroorzaakt door 1 cilinder? Ik zou niet weten hoe je dat meet. Sommige CX blokken hebben last van een wat hoge carterdruk, waardoor onwijs veel olie via je luchtfilterdrain verdwijnt. Trek je de pluggen van je slangen er wel eens af, of zitten die er niet eens in ?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 maart 2005 07:56 
Ik moest onlangs de koppakkingen vernieuwen en heb gelijkertijd de klepseals vernieuwd. Ik ben benieuwd of het olieverbuik nu gaat dalen. Tot nu toe te weinig km's gemaakt om dat goed te kunnen meten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#4 | Geplaatst: 22 maart 2005 09:23 
Floris wordt tijd dat je meer klm maakt dan weet je het,nog even dan weet je het naar Schotland neem maar wat olie mee ,doe ook niet te veel olie in het carter maar hou het wel op pijl
groeten ouwe_jan
antwoord voor Dickje ,Als de cylinder wanden erg glad zijn krijg je meer olie verbruik vooral bij motoren die veel klm hebben gemaakt

Schrijver jost

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 maart 2005 11:35 
Hoi ouwe-jan,

onderweg pikken we wel wat noordzee-olie op, is lekker dik dus weinig verbruik :))).

jost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver krukel
Gast 
#6 | Geplaatst: 22 maart 2005 16:59 
beste dickje
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan 1 ltr per 300 km, ook bij een compressie van 11 a 11,5 bar. Eerst motorcleaner door de benzine geprobeerd. Geen verbetering. Ook hele einden hard gereden. geen resultaat.Koppen eraf en dezelfde verschijnselen als bij jou. Het olie spoor op de zuigers duidt op een versleten of kapotte schraapveer.
Koppen en motor naar een revisie bebrijf gebracht, waar ze de koppen hebben gereviseerd. Na hohnen van de cylinders zijn er ook nieuwe sets veren in gezet, en nu we toch bezig waren uiteraard alle seals vervangen . Ben de boel u weer aan het monteren en denk dat ik nu van het probleem af ben. Dit alles bij zo'n 80.000 km stand.-- jaap

Schrijver dickje
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 maart 2005 23:00 
Tja, op die van mij staat zo'n 54000km. Ik weet dat slechts één cil olie verbruikt, omdat daar de bougie binnen een 150km baggervet van is. De ander ziet er perfect uit. Het oliespoor loopt overigens niet over de zuiger, maar over de binnenzijde van de kop, van klep naar bougie.

Bedankt voor de reacties, Dick

Schrijver Bobber
Gast 
#8 | Geplaatst: 23 maart 2005 07:22 
Dickje, heb er nog eens over gedacht, maar ik denk dat het bewuste oliespoor er niets mee te maken heeft. Bij mijn oudje was zowel de carterdruk als het olie verbruik hoog. De zuigers en veren zagen er redelijk goed uit ( 80.000 km)Toen ik de klephoedjes wilde vervangen viel de radiale speling van de kleppen op. Bij het demonteren bleken sommige kleppen een ruimte te hebben van meer dan 0.7 mm ! je kon ze heen en weer gooien in de geleiders en toch had ik geen noemenswaardig vermogen verlies geconstateerd. Klepgeleiders en hoedjes vervangen en probleem was over. De slijtage was overigens door de geleiders opgenomen, dus dezelfde kleppen konden er zo weer in.
Nogmaals succes Bobber

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 maart 2005 23:41 
Vorig jaar koppen laten reviseren van CX 500 Z. Van beide koppen is er toen één (uitlaat) klepgeleider vervangen, vanwege speling. Is niet bevordelijk voor een laag olieverbruik.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven