Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Metaaldeeltjes in oliefilter!

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver jthole
Gast 
#16 | Geplaatst: 3 april 2005 13:00 
Hier komt het geklop vandaan (geluisterd met een schroevendraaier):

http://www.xs4all.nl/~jthole/bron_geluid.jpg

Schrijver Anoniem
Gast 
#17 | Geplaatst: 3 april 2005 16:18 
Versnellingsbak?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 3 april 2005 17:31 
Lijkt me stug dat het de lagerschalen van de krukas zijn. Als ze eenmaal gaan 'vreten' dan is het binnen de kortste keren (zeker binnen 40 km) afgelopen.
Heb het zelf een keer meegemaakt dat een lagerschaal is gaan vreten. ter hoogte van het oliegaatje is gebroken en de beide helften onder elkaar zijn geschoven. Resultaat motor muuuurvast.
En ja de kleur brons bij de lagerschalen, die heb ik niet kunnen ontdekken (gisteravond nog even gekeken naar die lagerschalen, maar door en door witmetaal hoor); brons is trouwens ook veel te zacht materiaal voor de hoge toeren van de CX. Tja de vroegere engelse motoren die liepen gewoon op brons, maar ja dan was het met 4.000 t/min echt wel afgelopen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver udent

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 3 april 2005 22:29 
zijn de deeltjes nu wel of niet magnetisch, roer eens met een magneet door die deeltjes!!!!

groeten Theo.
theo cx ds

Schrijver jthole
Gast 
#20 | Geplaatst: 3 april 2005 23:36 
Nee, ze zijn niet magnetisch!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 4 april 2005 00:40 
Dan is het dus aluminium en heeft de nokkenasketting wegens 'slapte' het achterste krukasdeksel liggen uitfraisen. Klaarblijkelijk heeft hij daarbij een van de bevestigingsbouten nog niet bereikt.
Los die boel, ketting + spanners vervangen, natuurlijk nieuwe olie + filter, daarna na 500 km opnieuw de olie + filter vervangen en je bent weer uit de brand.
Succes
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jthole
Gast 
#22 | Geplaatst: 4 april 2005 10:58 
Iemand die me daarmee kan helpen? Of kan ik hem toch het beste naar Menkel brengen?

Schrijver udent

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 4 april 2005 21:42 
Ik zou je best willen helpen,maar helaas heb ik het erg druk op dit moment, met een verbouwing.
succes met verder zoeken .
Groeten , Theo.
theo cx ds

Schrijver jthole
Gast 
#24 | Geplaatst: 4 april 2005 21:53 
In ieder geval bedankt voor het aanbod! en succes met de verbouwing.

Johan

Schrijver Hans

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 5 april 2005 08:59 
Als je het blok langs brengt, natuurlijk met alle onderdelen, pakkingen en O-ringen die daarbij nodig zijn, dan wil ik dat wel even voor je doen.
Je moet dan wel naar Zuid-Limburg komen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jthole
Gast 
#26 | Geplaatst: 8 april 2005 14:08 
Bedankt!

Ik wacht even af wat Menkel zegt, en dan zal ik kijken wat ik ga doen.

Schrijver bobber
Gast 
#27 | Geplaatst: 15 april 2005 13:01 
Kwam 13 april pas van vakntie terug en heb alles eens doorgelezen. Ben het eens met dikkezeug; het zijn absoluut je big-end schaaltjes en niet te vewarren met je krukas hoofdlagers. Ook de plaats die je aanwijst duidt daarop. Bij extreme speling zal je krukas in de uitlaatslag je drijfstang een eindje ophooggooien voordat de speling oplost en de krukas je zuiger weer omlaag trekt. Dit verklaard een kloppend geluid.( zie ook Jost ) Heb precies hetzelfde euvel gehad zo'n 10 jaar geleden, en bij het openen van het carter zat alles nog keurig op zijn plaats en was speling op de kruktap haast niet waarneembaar. Echter na het losmaken van de onderste big-end kap, vielen er twee kwart lagerschalen uit, ipv een halve. Na ronddraaien van de krukas, kwam de kruk vrij van het bovenste big-end deel, en vielen er opnieuw twee kwart schaaltjes uit de drijfstang. Bij de andere drijfstang precies hetzelfde verhaal.Heb dit overigens allemaal van binnenuit gedaan, zonder verwijdering van de cylinder koppen ! Omdat ik een week later een toerrit door Ierland zou maken, heb ik als de donder een paar nieuwe schalen gemonteerd zonder meten en heb daarmee vervolgens alsnog zo'n 30 duizend km mee gereden. Nadat ik het blok voor de derde maal opnieuw voor revisie uit elkaar nam, bleek dat de kruktap, die in een vlak moet liggen zodanig versleten dat er twee krukvlakken waren ontstaan die een paar tienden van mm uit elkaars lijn lagen. Dit zal dan ook de oorzaak zijn geweest dat de schalen het niet zolang volhielden, maar ja, het was ook maar een noodreparatie. Terug naar jou probleem, ouwe jan zei het al, geen meter meer mee rijden; blok uitbouwen en helaas de krukas vrijmaken. Dit kan je allemaal zelf doen, alleen heb je een speciale sleutel nodig om je nokkenas moer los te draaien. kun je maken van een stuk pijp en een oude dop sleutel. Voor het meetwerk van de kruk en lagerschalen kun je beter een beroep doen op iemand die daar verstand van heeft, want dat is wat moeilijk voor de leken onder ons. Het weer monteren is eigenlijk een fluitje als je het goede boek erbij hebt en een beetje technisch gevoel. Zorg ook voor nieuwe krusas hoofdlagers als je toch bezig bent. Mocht jou kruktap nou ook versleten zijn, je kan deze laten chromen en slijpen bij revisie bedrijven ( heb ik ook gedaan ) een nieuwe kruk, als die al te leveren is kostte 10 jr geleden al 2000 gulden ! Helaas, geen snelle goedkope oplossing, maar als je hem goed aanpakt heb je er jaren plezier van. Ik rij inmiddels ruim 15 jaar op mijn CX en heb meer dan twee ton afgelegd met het blok voor de reviesie en inmiddels al weer 30 duizend sinds dus laat je niet afschrikken door de kosten. succes en groeten Bob br

Schrijver Hans

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 15 april 2005 23:29 
Kan dat laatste verhaal niet helemaal volgen. Zo maar lagerschalen monteren is absoluut vragen om moeilijkheden. Volstrekte onzin dat een motor daar zolang op loopt (tenzij je gewoon ontzettend veel mazzel hebt gehad). De eerste CX hadden vanuit de fabriek te 'strakke' lagerschalen gemonteerd gekregen en liepen dus na een paar honder kilometer vast. Toen hebben de big ends wat meer speling/tolerantie gekregen en ging het goed.
Meten = weten; dus gewoon het blok los en kijken wat er aan de hand is.
En zo heel vaak komen defecte lagercups echt niet voor bij een CX. Dus zeer waarschijnlijk aluminiumslijpsel van de nokkenasketting.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver bobber
Gast 
#29 | Geplaatst: 18 april 2005 11:55 
Ook goed hoor Hans, maar voor de sport zet ik er tien Euro op.
ben benieuwd.
En ja , inderdaad, ik vond ook dat hij het lang heeft uitgehouden.
Had de boottocht reeds betaald en geheel tegen mijn eigen principes in heb ik dat ff opgelapt; dacht dat hij in frankrijk al in zou storten maar nee, met te ruime schaaltjes houd hij het blijkbaar langer uit dan de te strakke, zoals je al zei,maar ik ging er vanuit dat het blok na de vakantie toch open ging, dus zat ik er niet zo mee.
Wacht af, groetjes Bob

Schrijver jthole
Gast 
#30 | Geplaatst: 19 april 2005 13:17 
Vanmiddag weet ik meer, maar ik gok op dit moment ook op de nokkenasketting.

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Metaaldeeltjes in oliefilter!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven