Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koude start, een tip ???

 
Schrijver luud
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 april 2005 17:21 
Hallo Mede CX-rijders,
Via een gesprek met een collega en motorrijder kreeg ik de volgende tip: mijn 81-er CX 500 heeft, zeker in de winter problemen met de echte koude start. Omdat ik de motor onregelmatig gebruik, staat deze ook weleens een maand of zo stil. Zeker in de koude winter geeft dit nogal eens problemen bij starten. Inmiddels heeft de motor meerdere maanden stil gestaan, en verheugde!! ik me op een langdurige koude start.
Via deze collega kreeg ik de tip om de carbs voor te verwarmen met een fohn. Heb dit gedaan tot deze goed handwarm aanvoelden, een druk op de startknop, en binnen enkele omwentelingen liep de motor, en: meteen mooi rond op beide cilinders.
Omdat de koude start nogal eens genoemd word, wilde ik jullie deze tip, die bij mij buitengewoon goed werkte, niet onthouden.
CX-Groeten,
Luud.

Schrijver jthole
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 april 2005 17:26 
Ja, werkt heel goed. De combinatie van kou en vocht zorgt er ook voor dat mijn CX moeilijker start in de winter (maar ik moet ook eens de accu nameten). Wanneer de carburateurs warm zijn start ie echter onmiddelijk na een druk op de knop.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 april 2005 19:04 | Aangepast door: ouwe_jan 
ja ja laat je verzekering dit maar niet horen of zien,als oud brandweer bevelvoerder zeg ik kijk uit en speel niet met open vuur wat een fohn is ,,,maar ga naar een automobiel onderdelen magazijn en haal een spuit bus startpiloot voor diezels en je bent van alles af dit is ook een tip voot tweetakt motoren die slecht aan gaan.ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver aquaman
Gast 
#4 | Geplaatst: 4 april 2005 19:24 
een feuhn is een haardroger hé. Daar komt geen vlam of dergelijks uit, alleen maar warme lucht. Is pertangs geen slecht idee maar moeilijk te verwezenlijken in een garagebox zonder elektriciteit. Groetjes

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 april 2005 21:22 
Yep en waar denk je dan dat die warme lucht wordt opgewekt?
Juist ja met een gloeispiraal vlak achter de uitstroommond van de fohn.
Ben het helemaal eens met ouwe-Jan; dit soort oplossingen hoort absoluut niet thuis in de nabijheid van licht ontvlambare stoffen ! Je zult juist op dat moment maar een back-fire uit de carbs hebben, dan wordt de motor pas echt goed warm.

Een goed startende motor betekent ook dat die goed is/wordt onderhouden. Dus een slecht startende kan best wel wat zorg gebruiken. Dat is ook nog eens veiliger.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Rinus van Gaal
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 april 2005 12:14 
Gewoon vóór het stilzetten, de carburateurs leeg laten lopen,óf door de benzinekraan tijdens het rijden, vlak voor huis al op UIT te zetten!
Als je weer wilt gaan rijden; benzinekraan open, je krijgt dan weer vérse benzine, choke open en gegarandeerd in één keer starten 'lopen'!
In géén geval een föhn gebruiken: = gevaarlijk en droogt je pakkingen 'tot gort'!

Schrijver jthole
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 april 2005 16:14 
Ik gebruik zelf nooit een föhn, maar ik kan de motor soms kwijt in een verwarmde garage. Daarna start hij inderdaad onmiddelijk. Buiten in de winter heeft hij wel een aantal seconden (soms meer dan 10) nodig voordat ie pakt.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 april 2005 19:06 
kkop een spuitbus startpiloot en nooit geen probleem een snuifje en lopen met hem of haar
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver old_harry
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 april 2005 21:32 
mijn kawa had dat start probleem al van nieuw of aan staan ze om be kend ,ik heb dat al eens ge oppert hier ik heb dat opge lost met aan de lucht filter een slangetje te be vestiggen dat uit mondd in de lucht filter heb met twee taierlocs een spuit busje start pilot gemaakt een druk op de spuit bus en lopen met die handel dat kan ook bij de cx zo gr o_h

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koude start, een tip ???

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven