Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

DENK EENS NA! (ofwel, wat is er aan de hand met Ge

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Ray
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 april 2005 22:47 
Beste CX vrienden,
Zoals jullie weten heeft de Cx van Gea al wat werk opgeleverd, en is ie al een stukkie beter dan ie was. Echter, betrouwbaar is de motor nog niet, tot groot verdriet van Gea!
De motor start en loopt vaak OK, maar slaat ook wel eens af, zomaar, als ie warm is het meest volgens mij. Daarna wil ie echt niet meer starten en na een hoop keer proberen en opgave door de berijdster, slaat ie dan toch ook wel weer ineens een keer aan. De luchtvoorziening en carburatie is OK, en de bekabeling is door mijzelf helemaal nagelopen. Ik verdenk zelf het contactslot, want dat bleek tijdens de eerdere sleutelsessie niet echt solide. Andersgezinden verdenken de ontsteking (stator?) omdat ie het meestal laat afweten als ie warm is of lijkt. Hij slaat nooit af tijdens het rijden, maar bij een stoplicht stationair lopend, of wil na het tanken niet meer aanslaan.
Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn, en Gea:geef nog eens een toelichting als het nodig is..
Groetjes
Ray (die als ridder de jonkvrouwe niet in de steek laat :-))

Schrijver terry

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 april 2005 23:12 | Aangepast door: terry 
Aan de koene ridder :
waar komt dus de naam Startie van ?
Juist ja, weekend in Boekel en de daarbijhorende startproblemen.
Na heel wat gesukkel ginder en ook nog een tijdje nadien,en ook als de motor warm was dat het probleem zich voordeed;de carbs gewisseld voor een ander setje en sindsdien net wat kilometers afgelegd zonder problemen.
Bleek de chokeklep te zijn die niet meer in orde was.(veertje) Maar als de carburatie reeds gecheckt is ? Iemand anders een oplossing ?
Moet wel in orde zijn tegen 12 Mei want dan gaat Gea mee met ons over de grote plas.

groeten
Terry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 april 2005 23:19 
Afslaan bij warme motor riekt naar een defect in een winding. Stator of bobines.
Ook kan een condensator het probleem (doorslaan) zijn; en daar zitten er 2 van in het CDI kastje.
Dus mijn tip: help Gea met het vervangen van bewezen goede bobines en een CDI unit.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver old_harry
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 april 2005 09:06 
hans heb je de compressie al ge meten?veel al wat motoren verliezen namelijk al snel compressie als hij warm word dat heeft te maken met het uitzetten van de cilinders als de zuiger veren dan wat zijn versleten kunnen ze de afsluiting niet bij houden,wat dan weer resulteerd in een slechte warme start,mocht het zo zijn dat het aan de bobines licht,dan heb ik hier een setje liggen met bij be horende cdi die mag ze dan wel ge bruiken om het te proberen , maar ik geef ze helaas weinig kans dat het uevel dan is verholpen meten is weten gr o_h

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 13 april 2005 09:18 
Hans en terry: alvast bedankt!
Nog wat aanvullende info: Gea heeft onlangs een toerrit gereden, en daar deed de CX het de hele dag vlekkeloos, en is dus goed warm geweest. Alleen bij het tanken was ie daarna niet aan de praat te krijgen, en dat gebeurde zondag ook!! Dus twee keer niet willen starten na een tankbeurt (kouwe benzine?)...is dat toeval?
Gea vertelde me ook dat bij het starten ( na het uitvallen) er regalematig een afterburn te horen is, dus wel onsteking. Benzinelucht is ook vaak niet te harden! Dus naast mijn theorie over het contactslot is Terry's suggestie misschien wel goed. Stel dat ie erg rijk staat, dan slaat ie bij het stoppen als ie warm is meteen heel nat op de bougie, en verzuipt ie zichzelf dus? Is dat een plausibele theorie?
Hans: hij heeft dus vele warme km's gemaakt, zonder onstekingsproblemen. Alleen afslaan bij stoplicht en niet starten na tankbeurt is dan het euvel. Denk je er nu anders over?
Ik hoor het graag weer, en iedereen is welkom om te reageren!
Groeten
Ray(die tegen deze draak blijft vechten)

Schrijver Ray
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 april 2005 09:24 
Harry: ook bedankt, maar dat zou toch ook vermogensverlies moeten betekenen bij het rijden als ie warm is? En dan zou ie ALTIJD slecht starten als ie warm is, en dat is niet zo.Over vermogensverlies bij warme motor hoor ik Gea niet klagen...
Wat denk jij van het carburateurverhaal, Harry?
Groeten
Ray (die ouwe ridders wel kan waarderen)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 april 2005 09:36 
Ray,

Nee ik denk er (nog) niet anders over. Juist bij starten en stationair draaien is extra weerstand in spoelen en het lekken van condensatoren merkbaar.
Tijdens het rijden merk je van dat euvel vaak helemaal niets (voldoende stroomvoorziening vanuit de dynamo).
Ik denk dat het relatief simpel is om die componenten even uit te ruilen.

En wat ook belangrijk is, mocht het euvel blijven dan is zijn weer twee mogelijke oorzaken geëlimineerd.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 april 2005 14:51 
Hoi Hans,
Dat klopt inderdaad, maar Gea's motor staat erg ver van me weg, dus vandaar ook deze brainstorm. Maar je theorie begint wel aan te slaan bij me...
Nog even ter info: benzineverbruik van Gea's fiets is ongeveer 1 op 13 en dat wijst ook wel weer op rijke carbs. Maar misschien is het een én-én verhaal..
Anybody else nog ideas of bevestigingen?
Groeten
Ray

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 april 2005 17:25 
1 op 13 zeg. Wat doet ze met die fiets? Ik kom zelfs bij 'scheuren' met mijn trouwe en veellopende woon-werk fiets echt niet boven de 1 op 17.
Het zou kunnen dat de sproeiers en sproeiernaalden zijn versleten. Daar zijn (wel prijzige) revisiesetjes voor te koop. Kan het ook zijn dat het luchtfilter volledig is dichtgeslibt of anderszins de ademhaling is verstoort?

Ook hier geldt eerst de goedkope en gemakkelijke oplossingen checken voordat je gaat doemdenken en veel geld uitgeven.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 april 2005 18:18 | Aangepast door: Floris 
Ray, het lijkt wel alsof de chokekleppen blijven hangen (zie ook de reactie van Terry). Dat verklaart het slecht starten bij warme motor en het hoge benzineverbruik.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Jan
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 april 2005 18:35 
De mijne liep op het laatst 1 op 10 en trok erg slecht op, starten was ook een ramp. Oorzaak een combinatie van factoren, vervuild luchtfilter, sproeiernaalden zijn nagekeken, defecte ontsteking aan de dynamo (boven de 4000 toeren werkte een cilinder niet meer), dus een nieuwe dynamo, kassa. En hoera, voor het retourritje Bunnik afgelopen zondag had hij een liter nodig per 19 kilometer grotendeels over de snelweg. Zo zuinig heb ik hem niet eerder meegemaakt. Maar ik ben bang dat Gea hier niets mee opschiet.

Jan

Schrijver old_harry
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 april 2005 19:08 
ray ik hebook niet beweerd dat het zo zou zijn als dat het aan de zuiger veren licht maarwel aan geraden de compressie te meten dan sluit je dat al uit maaik zouw de carburaters eerst eens goed af stellen

Schrijver old_harry
Gast 
#13 | Geplaatst: 13 april 2005 19:41 
sorry was nog niet klaar er kwam iets tussen,meestal zijn het de benziene problemen voor al als je een goede vonk op de boegies hebthet is michien wel nuttig om eens na te gaan of de carps wel orgieneel zijn, het kan zijn dat die niet op deze cx thuis horen dater andere zijn op ge zet die wel van een 650 af komen of eventueel de sproeiers ooit zijn ver vangen als je daar nuniet zeker van bent,deed ik dat als eerste controleren omdat het ver bruik zo hoog is moet je echt in die hoek gaan zoeken.het kan ook geen kwaat om de warmte graat van de boegies eens onder de loep te nemen,en dan ge lijk eens kijken of ze niet zwart branden . ik hoop dat je hier iets mee kunt gr o_h

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 13 april 2005 23:49 
Hallo, even een update, de motor van Gea loopt geen 1 op 13, maar 260 km op een tank. Aangezien er max. 17 liter ingaat, en ze 'm nooit helemaal leeg rijdt,is het ongeveer 1 op 18 mijns inziens. Het vreemde is, dat de motor zo aanslaat als je 'm aanduwt...
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 13 april 2005 23:55 
Als de motor wel aanslaat als je het duwt zal het in mijn ogen toch ergens iets elektriek zijn waar het fout is. Kan echter niet het contactslot zijn anders zou hij niet aanslaan als je het duwt. Ik denk dat het toch zaak is om de draadboom na te kijken voor slechte of gebroken contacten.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 DENK EENS NA! (ofwel, wat is er aan de hand met Ge

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven