Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

DENK EENS NA! (ofwel, wat is er aan de hand met Ge

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 14 april 2005 00:45 
Ben het met Wouter eens : bij aanduwen blijft het volle accuvermogen beschikbaar voor het maken van de noodzakelijke vonkjes. Als de startmotor wordt gebruikt, heeft dit een zekere spanningsval ten gevolg, en worden er dus minder sterke vonkjes geproduceerd door de bougies.
Daar het zo'n "wazige" klacht is, sluit ik een ordinaire draadbreuk en/of slecht contact ook niet geheel uit. Succes!!!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver old_harry
Gast 
#17 | Geplaatst: 14 april 2005 08:56 
andere start moter mischien?

Schrijver Anoniem
Gast 
#18 | Geplaatst: 14 april 2005 11:18 
Is het geen vervroegings probleem.
Als een motor stationair draait, veranderd het ontstekings tijdstip, als hij dan afslaat, en niet meer aan de praat te krijgen is, klinkt mij dit in de oren, als zijnde een vervroegings probleem van de ontsteking.
Het lijkt wel of er iets niet gereset wordt.
Starten, stationair lopen, warme motor, tijdens deze handelingen verandert automatisch het tijdstip van de ontsteking, dit is nou het mooie van een elektrische ontsteking.
Gaat er iets fout tijdens deze handelingen,denk ik toch dat je het in het elektrische gebeuren moet gaan zoeken, dus stator (Spoel defect, of hapert).
Zeker als het niet constant is, verdenk ik de stator spoelen, het kan heel goed zijn dat er nog meer speelt, maar je moet ergens beginnen, en ik denk echt dat het met de vervroeging te maken hebt, die met een elektrische ontsteking in principe volledig automatisch moet verlopen.
Ik heb dit nog voor de zekerheid na gevraagd bij een officiele motordealer, en deze theorie klonk hem zeer bekend in de oren.

Groeten,

Ron

Schrijver Anoniem
Gast 
#19 | Geplaatst: 14 april 2005 11:19 
Is het geen vervroegings probleem.
Als een motor stationair draait, veranderd het ontstekings tijdstip, als hij dan afslaat, en niet meer aan de praat te krijgen is, klinkt mij dit in de oren, als zijnde een vervroegings probleem van de ontsteking.
Het lijkt wel of er iets niet gereset wordt.
Starten, stationair lopen, warme motor, tijdens deze handelingen verandert automatisch het tijdstip van de ontsteking, dit is nou het mooie van een elektrische ontsteking.
Gaat er iets fout tijdens deze handelingen,denk ik toch dat je het in het elektrische gebeuren moet gaan zoeken, dus stator (Spoel defect, of hapert).
Zeker als het niet constant is, verdenk ik de stator spoelen, het kan heel goed zijn dat er nog meer speelt, maar je moet ergens beginnen, en ik denk echt dat het met de vervroeging te maken hebt, die met een elektrische ontsteking in principe volledig automatisch moet verlopen.
Ik heb dit nog voor de zekerheid na gevraagd bij een officiele motordealer, en deze theorie klonk hem zeer bekend in de oren.

Groeten,

Ron

Schrijver Anoniem
Gast 
#20 | Geplaatst: 14 april 2005 13:04 
Veel mensen hebben al verschillende oorzaken aangeroerd.
Zelf heb ik er nog een zelf ondervonden; sluiting over de dodemans switch ! Heb me rot gezocht omdat het zich zonder enige regelmaat voordeed. Had alles doorgemeten, maar dit soort storingen hangen vaak samen met grote stuuruitslagen in combinatie met te strak opgebeugelde kabels, dus hij moet net sluiting maken als je staat te meten anders weet je nog niets. Kwam er pas uit toen ik het schuifstekkertje van de zwart-wit kabel onder het zadel van de CDI los trok. Het is maar een gedachte en deze kost echt helemaal niets.
Succes en groeten van Bob

Schrijver janreb
Gast 
#21 | Geplaatst: 17 april 2005 23:59 
Het verhaal van het aanduwen klopt niet. De ontsteking wordt uitsluitend gevoed door de onstekingsspoelen samengebouwd in de dynamo. De accu speelt hierin geen rol. Wel natuurlijk voor het rondraaien van de startmotor. Wellicht dat bij het aanduwen de motor en daarmee de dynamo sneller draaien en derhalve meer spanning leveren voor de ontsteking dan bij gebruik van de startmotor. Dat zou het verschil tussen starten en niet-starten kunnen verklaren. Zelf hou ik het op defecte ontstekingsspoelen. De vershijnselen doen mij sterk denken aan mijn eigen ervaring: tweemal een defecte dynamo (ontstekingsspoelen). Ook heb eens meegemaakt dat de stopknop sluiting maakte door inbranden, soms deed ie het wel en soms niet. Inderdaad de zwart witte kabel losmaken.
Groeten,
Reyer

Schrijver Hans

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 18 april 2005 08:57 
Zonder (een beetje) accuspanning kun je een CX met aanduwen echt niet aan het lopen krijgen.
Test dat maar eens door de accu af te koppelen; wel goed voor de conditie.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver janreb
Gast 
#23 | Geplaatst: 18 april 2005 15:18 
Hans,
Ik ga het niet proberen, maar kun je me uitleggen waar die spanning dan voor nodig is?
Groeten,
Reyer

Schrijver rupert
Gast 
#24 | Geplaatst: 18 april 2005 20:08 
Pas op, er zijn ook CXen met transistorontsteking en die hebben zeker "een beetje" batterijvermogen nodig om aan te duwen . . .
Rupert

Schrijver old_harry
Gast 
#25 | Geplaatst: 18 april 2005 20:47 
beste mensen als je een slechte accu hebt zal deze bij het aan duwen de meeste stroom in slikken je zuld dan ook zo hard moeten duwen dat er ook nog wat over blijft voor de onsteking je kunt hem het beste starten met een auto accu start hij dan wel dan weet je dat het aan je start motor licht het is nammelijk zo dat een start motor als hij be gint te slijten op zijn top lagertje hij scheef gaat trekken en het veld dan ge vaarlijk dicht bij de kand komt edn dan meer sluiting veroor zaakt dan goed voor hem is waar door de stroom zo word af ge nepen van de ontsteking bij een auto accu zal hij dan meer ver mogen over houden. ik mis toch wel de kik starter in zo,n situatie gr old_harry

Schrijver janreb
Gast 
#26 | Geplaatst: 18 april 2005 23:49 
Ik heb het over een CDI fiets. Volgens mij zijn er in de dynamo 2 aparte spoelen die de ontsteking van ontstekingsspanning voorzien. Die zijn opgenomen in het ontstekingscircuit en staan op geen enkele manier in verbinding met de accu. Dus aanduwen met lege accu zou geen verschil moeten maken tov van een geladen accu. Wie kan dit bevestigen cq onderbouwen. Of heeft de CDI unit ook stroom van de accu of laadstroom nodig?
Groeten,
Reyer

Schrijver Floris
Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 19 april 2005 07:51 
Onlangs wilde ik een CDI fiets met volledig lege accu starten. Extra auto-accu erbij, kabels erop en er kwam leven in het blok. Maar toen ik meteen daarna de auto-accu afkoppelde, sloeg hij af.

Opnieuw gestart, een paar minuten laten lopen en toen kon ik de auto-accu wel afkoppelen.

Conclusie?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 19 april 2005 09:16 
The proof of the pudding is in the eating!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rupert
Gast 
#29 | Geplaatst: 19 april 2005 20:05 
Sorry maar de CDI is een volledig zelfvoedende kring. De dynamo levert al het vermogen voor de ontsteking. De enige manier om een CDI CX te stoppen is dan ook een kortsluiting van de voeding die uit de speciale statorwikkeling naar de massa (via de dodemansknop). Volgens mij moet een CDI motor trouwens blijven lopen wanneer je de batterij loslegt terwijl de motor draait. Mag theoretisch allemaal niks uitmaken. Wie test dit eens ?
Rupert

Schrijver MAST

Moderator 
#30 | Geplaatst: 19 april 2005 20:32 
Hallo Rupert, daar is al eens eerder over geschreven. Lees deze topic maar.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 DENK EENS NA! (ofwel, wat is er aan de hand met Ge

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven