Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bougies

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 april 2005 12:10 | Aangepast door: Floris 
Voor de bougies van de CX wordt de NGK type DR8ES (-L) aanbevolen. Die 'R' staat voor resistance oftewel een ingebouwde weerstand van 5 kOhm zodat autoradio's niet gestoord worden. Maarrr .... de bougiekappen van de CX hebben al een ingebouwde weerstand van 5 kOhm. Bij elkaar opgeteld is dat 10 kOhm. Is dat niet een beetje teveel van het goede? Ik denk dat ik er maar 'ns D8ES (zonder R) in ga schroeven. Misschien krijg ik dan betere vonkjes.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 april 2005 13:54 
Juist vanwege die reden gebruik ik altijd het type D8ES.
Nog nooit problemen mee gehad.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jost

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 april 2005 15:19 
Hoi Floris, Hans,

Ik dacht dat in het serviceboekje ook alleen gesproke werd van D8ES. Het type DR8ES was volgens mij in '79-'80 nog niet verkrijgbaar.
gr
Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 april 2005 15:33 | Aangepast door: Floris 
Hoi Joost, ik heb hier de originele owners manual uit 1977 liggen. Beide bougies worden daarin genoemd.

NGK DR8ES-L (except General, Australian and South African types)
NGK D8EA (General, Australian and South African types)

'Types' slaat op de verschillende uitvoeringen van de CX. Dat verschilde per land/regio.

Volgens mij is in Nederland het 'General' type CX van toepassing, dus is de D8EA inderdaad de juiste bougie.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 april 2005 16:10 | Aangepast door: Hans 
Klopt de bougieaanduiding is inderdaad D8EA (en niet D8ES).
Dus geen bougie met extra ontstoringsweerstand er in gebruiken, die zit al in de kwetsbare bougiedop. En de CDI ontsteking is heel gevoelig voor extra weerstand.

Floris, je hebt dan wel een heel vroege owners manual; de CX was pas eind 1977 beschikbaar maar in Nederland nog niet leverbaar.
Eind 1977 werd de internationale motorpers in Zuid Frankrijk uitgenodigd met het nieuwe model kennis te maken en proef te rijden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 april 2005 20:18 
oh oh Floris wij hebben veel met je te stellen maar dit is wel een hele goeie,stuur jij maar een e-mail naar Gea en vraag wat in haar motor zit
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver jost

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 april 2005 22:48 
Het klopt Floris, in mijn boekje staat hetzelfde (kan alleen geen drukjaar vinden).

gr. Jost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Pluis
Gast 
#8 | Geplaatst: 19 april 2005 12:12 
Jongens, jongens... Die weerstand 'voelt' de CDI-box écht niet. Eerlijk waar.

Het is een simpel wetje in de electriciteit: die weerstand doet NIETS zolang er geen stroom loopt. En die loopt er in een bougie niet zolang de vonk niet is ontstaan. Tot die tijd is de grootste weerstand de bougie zelf, met de afstand tussen zijn elektrodes. Het is GEEN gesloten stroomkring!

Het enige dat de weerstand doet is de stroomkring onderbreken zodat er geen permanente vonkboog ontstaat, maar slechts een korte vonk, feitelijk alleen gevoed door de capaciteit van de kabel en de bobine. Zo stoort de vonkboog niet op de radio.

De CDI-box zit aan de andere kant van de bobine aangesloten. Omdat een bobine hoogspanning moet leveren, heeft hij aan de bougiekant veel en veel meer windingen dan aan de CDI-kant. Dus zelf als er extra weerstand aan de bougiekant zou ontstaan moet je dat ook nog eens delen door de windingsverhoudingen in de bobine.

Dus Hans, ik ben het altijd met je eens, maar dit is de uitzondering die de regel bevestigt.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 april 2005 17:16 
Pluis,

hoe kan het dan dat als de weerstand in de bougiedop toeneemt de motor slechter tot helemaal niet meer gaat lopen?
Immers als ik jouw verhaal lees moet die extra weerstand (zelfs tot oneindig) helemaal niets uit maken. De ervaring van menig CX rijder is echter wel heeeeel anders!

Maar goed, zoveel verstand heb ik ook weer niet van elektrische circuits dat ik ipv het uitspreken van verwondering gewoon alles inhoudelijk kan pareren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#10 | Geplaatst: 25 april 2005 14:18 
Hoi Hans! (Ik ga die ProMotor zeker kopen, ben heel benieuwd, welk nummer was het precies?)

Een bougiedop kan op twee manieren kapotgaan: of de weerstand komt los te zitten, of hij brandt door.

Een weerstand is een staafje van kunsthars gemengd met koolstof. Hoe meer koolstof, hoe lager de weerstand. Dat kan je niet solderen, dus moet het in een metalen deel geklemd of ertegenaan gelijmd worden. Als die lijm veroudert of de klemwerking van het metaal slechter wordt, gaat de weerstand los zitten. En weerstandslijtage gaat zo: met elke (hoge) stroomstoot door een weerstand, oxydeert 'ie een beetje, tot hij op het laatst uit meer as dan koolstof bestaat. Dat laatste gaat heel geleidelijk, en op het laatst ineens heel snel. Dan is hij doorgebrand. Bij onze bougiekappen is het weerstandje meestal nog goed, maar is het een beetje los komen te zitten. Meet een kapotte kap maar eens twee keer: je zal zelden dezelfde afwijking meten.

Dan geldt, dat de weerstand ineens niet meer 5 kOhm is, maar 50 of zo, of zelfs meer. Een factor 10 is dan ineens wel interessant, omdat dat de weerstand van de elektrodenafstand benadert. En dan is het alsof de bobine in een keer twee vonken moet leveren: een in de bougie en een in de kap. En dat is teveel gevraagd.

Zo komt het ook dat een bougiekap niet iets is dat langzaamaan slijt: hij doet het heel lang goed, en dan ineens, (bij dagelijks rijden) over een paar maanden, is het afgelopen met ze.

Overigens rij ik wel met R-bougies, zonder problemen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 april 2005 16:42 
Pluis,

weer wat wijzer geworden (maar helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet; ligt niet aan jou overigens!).
Het klopt inderdaad dat de weerstandsmeting van een kapotte bougiedop fluctueert. Ik heb die dingen wel eens uit elkaar geschroefd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Resultaat was vaak, dat ineens helemaal geen weerstand zelfs geen contact meer werd gemeten. Dat vind ik dus wel heel vreemd.

Het nummer van Pro-motor is dat van mei (althans dat is mij gezegd). Niek van der Heijden heeft mij geïnterviewd. Ben zelf niet op dat blad geabbonneerd en koop het ook nooit los. Te modern die fietsen die daarin worden beschreven.
Ik heb hem trouwens nog gewezen op iemand in Zuid-Limburg die meer dan 1.000 (!!!) bromfietsen bezit (daar is zijn opa vele jaren geleden mee begonnen te verzamelen), maar dat was verder niet interessant; Pro-Motor behandelt alleen motorfietsen.
Ik heb zelf het artikel ook nog niet gezien. Ik krijg het vantevoren nog wel te lezen. Ik laat mij dus maar verrassen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bougies

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven