Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

krukaslagers

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 april 2005 16:00 
Beste techneuten,
Hoe kondigt het zich aan als de big-end lagers/krukaslagers op hun einde lopen? Een plotse vastloper met alle risico's van dien zou ik graag voorkomen...
Bij de kogellagers van de krukas van een bromfiets kon je het horen aan een "grommend" cq "dreunend" geluid. Geldt dat ook voor glijlagers?
Graag jullie kommentaar,
Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver ranchoman
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 april 2005 21:09 
moeilijk vast te stellen door middel van geluid.
Eerder te constateren door je oliedruk te meten. Als deze laag is en loopt snel op met gas geven "zou" het kunnen dat je lagers er aan zijn. De beste methode is uiteraard de boel uitelkaar nemen en nakijken als je twijfeld.
Heb je soms rare "kloppende" geluiden?

Groetjes

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 april 2005 22:43 
Nee, niet verdacht nee. Wel een oliedruklampje dat bij heel hete motortemperatuur soms net aan knippert als het stationair heeeeel laag staat: zo rond de 500 toeren.
Anders niet.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 april 2005 23:52 
Een bonkend geluid kondigt het spoedige einde van de lagerschalen aan. Het is te meten zoals R'man het beschijft vanuit de oliedruk.
Meten=weten; dus blok uit elkaar is de beste manier om de speling op de lagerschalen te meten.
Mijn ervaring is dat je maar zelden een vastloper krijgt bij de hogere toerentallen/snelheden; dan is nl de aanwezige oliedruk ondanks de slijtage behoorlijk stabiel (de oliepomp zorgt daar wel voor).
Die oliedruk en de daarbij behorende oliefilm valt juist weg bij lagere toerentallen (bijv bij afremmen op de motor voor een stoplicht) met als gevolg vreten en vastlopen.

Sorry Kaspar dit is niet het antwoord waarop je hoopte met wel de werkelijheid.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver janreb
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 april 2005 00:30 
Het geeft te denken dat bij 500 rpm het oliedruklampje gaat branden. Mijns inziens duidt het op versleten lagerschalen. Zorg dat je op toeren blijft en je kunt nog een tijd doorrijden. Alleen als ket bonkend kloppen wordt moet je er wat aan doen. Overigens, heb je wel de juiste olie? Het zou natuurlijk ook aan het oliepompje kunnen liggen, alleen heb ik nog nooit gehoord dat hij stuk gaat. Zijn er onlangs reparaties aan de kop uitgevoerd? Ik denk aan het ontbreken van de oliedoorvoersproeier tussen blok en kop?
Groeten,
Reyer

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 april 2005 00:47 | Aangepast door: brinkcx 
Als je volgens 't Honda boekje afstelt loopt ie stationair 1100 +/- 100 toeren.
Dan lijkt me 500 toeren een mooi bewijs dat alles prima is afgesteld. Maar niet echt vreemd als bij 500 rpm en hete motor de oliedruk wel erg laag wordt. Of moet ik nog een ander boekje lezen?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 april 2005 08:41 
Er zijn motorrijders die graag met een laag stationer toerental willen stilstaan ,maar owee dat is juist verkeerd de motor krijgt niet genoeg koeling en de olie wordt daardoor ookte heet plus geen oliedruk want pompen !!oilipomp en waterpomp draaijen dan te langzaam .
Stel je motor af op 1100 toerenen niet langzamer dan krijg je ook geen problemen met lagers etc etc door geslagen koppakkingen .
Het kost meer geld om alles wat stuk is tevernieuwen dan de toeren van je motor boven de 1000 af te stellen
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 april 2005 23:02 
Zorgt iets dikkere olie voor hogere oliedruk?
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 april 2005 12:25 
Als de lagers versleten zijn krijg je kopergruis in je olie. Bij regelmatig olieverversen moet je dus ook altijd het oliefilter goed inspecteren want dit kan je veel ellende besparen. Als de olie er koperkleurig uitkomt dan is het eigenlijk al foute boel en moet je niet verder rijden want je kan dan geheid wachten op een vastloper.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 april 2005 09:37 
nu komt het waar koop je de lagers die je moet vernieuwen voor de 500 en de 650
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 krukaslagers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven