Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

veren voorvork

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 april 2005 15:43 
Ik heb gisteren de vorkpoten van mijn cx500c van 1982 uit elkaar gehaald. Had olielekkage rechts, dus de oliekeerringen vervangen en in elke poot 220 kubieke cl vorkolie gedaan. Nu komt het: in de rechtse poot zaten twee veren , een lange en een korte. In de linkse zat er maar een lange. Deze motor rij ik al ongeveer tien jaar mee, nooit wat van gemerkt. Zo laten , of toch maar achter zoeken??
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 april 2005 18:29 
is het geen gebroken veer

Schrijver ffroidbise
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 april 2005 19:24 | Aangepast door: ffroidbise 
Volgens het handboek bevat de voorvork, een bovenste (kleine) vorkveer, daartussen een veerzitting ring en een onderste (grote) vorkveer.
Er is echter enkel de rechter vorkpoot gedemonteerd afgebeeld, maar naast elk onderdeel staat er het aantal stuks voor de hele voorvork.
en bij bovenste- en onderste vorkveer staat er 2st. Dus dit impliceerd dat er in elke vorkpoot 2 veren zitten (terugslagveren (nog kleiner)1st/poot) NIET meegerekend.
Detail tekening kan bekomen worden via mail. (later ook op mijn website http://www.hondacx500.tk )

ffroid

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 april 2005 23:08 
Ik heb ooit eens een gebroken veer gehad in de vork van een lichte motorfiets, daar was niet meer mee te rijden. De vering hoort symmetrisch te zijn, ongelijkheid kan alleen worden opgevangen door de vooras en dat lijkt me niet echt de bedoeling. Als er ongelijke veren in zaten zou ik een stel nieuwe kopen, niet apart vervangen. Ik dacht dat er in de originele vorkpoten van een 82 C twee veren horen te zitten, maar zeker hetzelfde voor beide poten.

Als de beide uitgekomen "lange" veren even lang waren, en je de poten niet helemaal uit elkaar hebt gehad, is er dan soms een korte veer onderin de binnenpoot blijven zitten, die waar alleen de "lange" uitkwam? Dat dan omdat een vorige eigenaar ze verkeerd om heeft terug gezet, dus een korte er eerst weer ingedaan, die je er zelf bij demontage niet uit gehaald hebt? Dan zou ik me ook kunnen voorstellen dat je nooit veel gemerkt hebt.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 april 2005 11:05 
Heb poten helemaal uit elkaar gehaald, niets blijven inzitten. Beide veren even lang, alleen rechts zat er nog een kleine bovenop.Ja, met een schoteltje tussen. Hoor van collega's dat er asymmetrische poten bestaan, vooral dan bij crossmotos.Tussen haakjes, zo'n (gedwongen) revisie van de vorkpoten doet werkelijk wonderen voor je wegligging/comfort!!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 april 2005 23:19 | Aangepast door: brinkcx 
Dan begrijp ik 't niet, maar als ie nu beter rijdt is dat in ieder geval mooi. Maar nu wil ik 't ook weten, en laat ik nou toevallig een paar vorkpoten van een 82'C hebben staan. Die ga ik dus morgen even open schroeven. Overigens staat hier bij vordergabel-2 een tekening die dacht ik van die voorvork zou moeten zijn.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 april 2005 21:30 | Aangepast door: brinkcx 
In de twee vorkpoten van een 82-er CX die ik nog had staan zaten echt twee veren elk, lang en kort. Meer kan ik er ook niet van zeggen ....

Die waren overigens zo'n ongeveer zo 64 en 465 millimeter lang, dat is anders dan voor een CX-Z/A/B. Weer iemand hoe lang die van de C horen te zijn ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 april 2005 08:15 
Van de vorige eigenaar (een goeie vriend van me) hoorde ik dat er na een val aan deze moto zijn voorvork is gewerkt. Misschien toen niet zo goed opgelet?? Ik ga via de dealer toch maar een extra veer aanvragen. Volgens het handboek moet je de poten bovenaan vastzetten, maar ik heb ze gelijk de streepjes vastgezet. Ben daar pas achteraf achter gekomen, maar ik vind deze "verlaging" niet verkeerd. Ik ben 1m70 en door het wat brede zadel mag mijn cx500c best wat lager.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 april 2005 08:50 
Altijd als complete set vervangen lijkt me. Er zijn van meerdere fabrikanten sets te koop die ook wat strakker zijn dan die van Honda, schijnt goed te rijden.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver janreb
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 april 2005 00:07 
Ik heb jaren geleden een vervangingsset veren van WP geinstalleerd op mijn CX500A. Ze hadden ze in 2 soorten, normaal en stug/sportief. Ik heb voor de stugge veren gekozen. Hij stuurt fantastisch, hoewel er misschien enkelen onder ons zullen zijn die het te stug vinden. Bij hele sterke hobbels in de weg voel je het beuken in je polsen, maar ik ken eigenlijk maar een zo'n wegsituatie. Wel moet je er enigszins mee rekening houden dat door de stuggere veren de lengte van de veerweg in de praktijk wordt bekort waardoor de CX niet zo gemakkelijk over grote oneffenheden gaat. Maar crossen doen we er niet mee, of toch wel?
Groeten,
janreb

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 april 2005 11:19 
Bedankt voor de reacties. janreb, ik vind de vering nu ook al redelijk stug. Telkens bij beton wegdek in mindere staat is het best onkomfortabel.Maar sturen doet hij nu echt goed. Maar nog straffere veren zou ik niet direct aanbevelen.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 juni 2005 15:12 
Ales is nu zoals het hoort, een korte veer bijgestoken en nu is het symmetrisch zoals handboek voorschrijft. Weinig verschil, maar voor mijn gemoedsrust is het zo beter.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver janreb
Gast 
#13 | Geplaatst: 27 juni 2005 16:29 
Fijn dat het weer voorelkaar is. Rijden maar!
Groeten,
Reyer

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 veren voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven