Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Scheef trekken bij remmen

 
Schrijver boni
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 april 2005 14:58 
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een CX 500, van 15-04-1978.
Ik heb momenteel ene problemepje bij het remmen waar in even niet uit kom. Wanneer ik krachtig rem met de voorrem, treke de motor scheef. Ik bedoel de voorvork. Het is net of de ene schijf harder remt dan de andere schijf. Ik heb de remklauwen er al af gehad, zuigers schoongemaakt, remvloeistof vervanen en uiteraard goed ontlucht etc. Hij bijft echter scheef trekken.
Is er iemand die weet wat de oorzaak en uiteraard de oplossing voor dit probleem is? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetend,

SAJA.

Schrijver post94er
Gast 
#2 | Geplaatst: 30 april 2005 15:42 | Aangepast door: post94er 
Boni,
Ik ben geen expert, maar betwijfel toch dat een CX zou scheef trekken omdat je meer remkracht hebt op één schijf. Uiteindelijk blijf je op hetzelfde wiel remmen.
Bij een auto heb je dat probleem wel, omdat dan het ene wiel sneller gaat draaien. Je zal dan uiteindelijk afwijken naar de kan die het beste remt.
Als je cx scheef trekt bij het gebruik van de voorrem, zou ik eerder naar de kader, en dan vooral de zachterbrug, kijken.
Hoe reageert je CX als je op de snelweg een beetje aan je stuur schudt (niet te hard natuurlijk.)?

Raf

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 april 2005 16:09 
Kwestie van je wiellagers en balhoofd lagers controleren. Zet de motor op de bok en probeer je wiel heen en weer te bewegen. Als er speling in zit dan zijn je wielagers versleten. Beweeg ook het stuur van links naar rechts of andersom. dit moet gemakkelijk kunnen zonder dat je enige onregelmatigheden voelt.
Wat ik mij ook kan bedenken is dat de interne delen van je voorbork zijn versleten maar dit zou niet alleen tijdens het remmen moeten voelen maar ook tijdens rijden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver yamaha
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 april 2005 18:57 
Als een schijf vettig is zal deze minder remmen waardoor het torderen van de voorvork mogelijk is

Wies

Schrijver ffroidbise
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 april 2005 19:17 
Check de ontluchting nog eens, want het kan zijn dat 1 van de remleidingen wel degelijk verduurd is en dat ie stilaan lucht inlaat bij het remmen, en misschien remolie naar buiten duwd bij krachtig remmen. Dus als één van de leidingen vettig aanvoeld = remleidingen vervangen.

ffroid (hij die spreekt uit ondervinding en nu stalen remleidingen heeft)

Schrijver aquaman
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 april 2005 19:37 
"Als een schijf vettig is zal deze minder remmen waardoor het torderen van de voorvork mogelijk is "

Dat zou straf zijn want er zijn CS'en gemaakt met 1 schijfrem vooraan en die zou dan ook scheef trekken??
Lijkt me niet realistisch.
Ik zou ook denken dat er iets mis is in een van de vorkpoten.

Groetjes

Schrijver aquaman
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 april 2005 19:38 
"Als een schijf vettig is zal deze minder remmen waardoor het torderen van de voorvork mogelijk is "

Dat zou straf zijn want er zijn CX'en gemaakt met 1 schijfrem vooraan en die zou dan ook scheef trekken??
Lijkt me niet realistisch.
Ik zou ook denken dat er iets mis is in een van de vorkpoten.

Groetjes

Schrijver vlijm
Gast 
#8 | Geplaatst: 30 april 2005 21:16 
jongens, het heeft niets te maken met remschijven of vettigheid. Als een schijf meer remt dan de andere heeft dat geen enkele invloed op het al dan niet scheeftrekken. motoren of bromfietsen met één schijf zouden dan trouwens ook scheef moeten trekken. Ik denk eerder dat het frame niet recht is. Als het voor- en achterwiel niet in exact hetzelfde spoor lopen zal de remkracht op het voorwiel de motor scheef doen trekken. Alleen de achterrem gebruiken zou dan de motorfiets (in mindere mate) de andere kant op moeten trekken.

sterkte!!

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 april 2005 21:23 
Zou het kunnen zijn dat de vorkpoten ongelijk dempen? Check de veren en de hoeveelheid vorkolie.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver vlijm
Gast 
#10 | Geplaatst: 30 april 2005 22:54 | Aangepast door: vlijm 
ook dat zou in theorie niets uit mogen maken. de as zit immers in iedere vorkpoot gefixeerd (kan niet of nauwelijks "kantelen". zodat de beide poten gezamenlijk optreden als 1 schokdemper. Ook het antiduiksysteem is trouwens maar in 1 van de poten (linker) aanwezig (bij de 500e/Gl enzo) zodat er zowiezo geen sprake is van gelijke werking van de poten.
Het kan wel zijn dat de glijlagers van een van de poten grondig is versleten, zodat die bij het remmen naar achteren slaat. makkelijk te controleren door de poten afzonderlijk op zijdelingse speling te checken.

Schrijver Pluis
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 mei 2005 13:05 
Er is, in mijn ogen, maar één verklaring: de ene vorkpoot heeft meer zijdelingse speling dan de andere. Bij het remmen worden ze beiden (nagenoeg) gelijkmatig belast: de remkracht van de band op het asfalt, daar komt de grootste kracht vandaan, die duwt tegen de as en de as tegen de vorkpoten. Als één poot dan meer kan bewegen, komt de as fractioneel scheef te staan en trekt de motor scheef.

Dus; balhoofd op speling controleren, evt. nastellen. Dan voorwiel eruit en aan de vorkpoten voelen. Voelt er één rammelig aan, dan is het tijd voor revisie of vervanging.

Oh ja: als dit het geval is, dan trekt de motor altijd in de richting van de vorkpoot met de meeste speling. Dus trekt hij naar links: dan is de linker vorkpoot naar de haaien.

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 2 mei 2005 16:55 
ik lees veel conetaar over de vorkpoten maar heb je ook gedacht aan de lagers van de swing-arm. als daar spelind in zit remt hij ook niet zo als het moet lijkt mij

Schrijver Pluis
Gast 
#13 | Geplaatst: 9 mei 2005 15:58 
Anoniem, dan moet er wel ERG veel speling inzitten. Als je swingarm een millimetertje speling heeft (dat is al erg veel), merk je dat al snel aan een duidelijk 'omvalmoment' bij het wisselen van bocht (rotonde op/afrijden bijvoorbeeld) maar scheef trekken, nee. Dat weet ik uit ervaring.

Dit is echt iets van de voortrein, niet achter.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Scheef trekken bij remmen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven