Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koelprobleem

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 mei 2005 09:19 | Aangepast door: Floris 
Mijn CX500 (1978) heeft het warm als de buitentemperatuur boven de 20 graden Celcius komt. Met de hitte van afgelopen zondag was het weer flink raak. Bij file/stadsverkeer schoot de temp naald naar 3/4 van de schaal (gelukkig niet in het rood). Vorige zomer had ik precies hetzelfde verschijnsel. Maar als het buiten koel is dan staat de naald netjes in het midden. Deze winter/voorjaar heb ik geen problemen gehad.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. Het is een miswijzing van de temperatuur meter of
2. Het blok wordt wel degelijk te warm

Een miswijzing is denk ik uitgesloten want de 7 Volt regulator is in orde. De Ohmse waarden (weerstand) van de temperatuur sensor heb ik doorgemeten en ook die zijn prima. Meer oorzaken van een miswijzing kan ik niet bedenken. Het is dus een echt koelprobleem, ik voel de hitte van het blok opstijgen.

- De mechanische ventilator zit niet los en werkt prima
- De thermostaat heb ik vernieuwd en opent netjes bij 84 graden Celcius
- Het systeem is goed ontlucht
- De radiator heb ik inwendig gereinigd en doorgespoeld
- De lamellen van de radiator zijn voor 95% intact

Wie weet raad? Misschien toch maar een andere radiator monteren? Meer mogelijkheden kan ik echt niet verzinnen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2005 10:05 
Floris, vorige zondag ongeveer hetzelfde vastgesteld bij de CX van mijn vrouw. De temperatuur kwam iets hoger dan bij de mijne (ook bijna 3/4) bij rustig rijden. Oorzaak hiervan kan toch de temperatuursensor zijn, daar deze van karakteristiek iets kan verschoven liggen, waardoor deze bij eenzelfde temperatuur toch hoger ligt. Wanneer je deze op kamertemperatuur uitmeet kan deze perfect gelijk zijn aan een andere, maar bij hogere temperatuur toch een andere weerstandswaarde aangeven. Dit is eigen aan dergelijke weerstanden.

Ik zie het niet direct als een probleem, zolang hij maar niet te sterk de hoogte ingaat.

Schrijver fjmiedema
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2005 10:29 
Floris,

Ik had hetzelfde probleem 2 jaar terug. Temperatuurmeter vervangen, maar dit bleek het niet te zijn. Het was de sensor. Ik kom ook geen verschil meten, maar het was er wel degelijk. Ik heb een andere sensor gemonteerd en het probleem was verholpen. Veel suc6.

Gr. Folkert

Schrijver old_harry
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2005 10:39 
even kontroleren met een kook termo meter dan weet je het zo gr o_h

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 mei 2005 19:30 
Licht eerst de tank eens een eindje, en check de koelvloeistof-stand rechtstreeks in de radiateur. Het zou zonde zijn om zaken te vervangen als er niets aan de hand is.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 mei 2005 20:00 
"De lamellen van de radiator zijn voor 95% intact".
Je bedoelt waarschijnlijk ZICHTBAAR voor 95 %.
Het lijkt me dat je toe bent aan een nieuwe?
Zie ook een reactie van een tijdje geleden:"Heb onlangs voor een kleine 80 euro een nieuw koelblok in m'n radiator laten zetten.
Dit werd zeer netjes gedaan bij Autotemp in Alkmaar.
Je kunt bij een vestiging van Cartal in Noord-Holland de radiator inleveren, mits je in de buurt woont natuurlijk(http://www.cartal.nl), en na een dag of twee komt hij als nieuw terug.
Ik ben toen ook nog bij Roukema wezen kijken en die vroeg 170 euro voor een half verrot exemplaar, dus 80 euro lijkt mij een koopje."

Robbie D.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 mei 2005 20:49 | Aangepast door: Hans 
Inderdaad een 2e hands radiator is eigenlijk nooit aan te bevelen.
Een paar jaar geleden ook het koelblok laten vervangen. Voor toen een bedrag van Hfl 200,-- (dus zo'n Euro 90,--). Het geheel kwam als nieuw terug. Tot de dag van vandaag geen enkel probleem met het koelsysteem. Onbegrijpelijk die prijzen ook van de Honda dealer (en natuurlijk zeker ook die van de motorsloop).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Silver
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 mei 2005 21:42 
Zou het het soort koelvloeistof kunnen zijn? Nadat ik de koelvloeisof heb vervangen heb ik hetzelfde probleem. Wijzer slaat 3/4 uit en het blok wordt voelbaar warm. Voorheen nooit last gehad met de koeling.

Silver

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koelprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven