Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Zijspan

 
Schrijver gilbert
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 mei 2005 00:06 
Ik ben op zoek naar een zijspanbak die past of pasend te maken is voor een cx 500 c

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 mei 2005 19:20 
Aan een CX is niet zomaar en even simpel en snel een zijspan te hangen.
Daarvoor is ten eerste een hulpframe noodzakelijk, Ook de voorvork moet worden aangepast. Door experts wordt geadviseeerd om bij een CX-zijspan- wens een kant-en-klare zijspancombinatie te kopen (die zijn er weinig) mede ivm de hoge kosten voor het zelf aanhangen van een zijspan aan een CX. Ook zal het geheel opnieuw gekeurd moeten worden omdat de CX niet al reeds een type-goedkeuring heeft voor zijspangebruik.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jasper
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 mei 2005 19:55 | Aangepast door: jasper 
Hoi,

ik heb een gl500d met zijspan (velorex).
Als je wilt, ben je welkom om te komen kijken hoe dat is gedaan.
Ik heb het ding zo kant en klaar gekocht, dus echte ervaring met het bouwen van een vaste zijspan aan een cx heb ik niet voor je, maar ik weet inmiddels wel veel adressen/info voor je op te hoesten/in te laten zien, omdat ik me er wel verder in verdiept heb (ben zelf een zijspan aan het bouwen aan een XT600 Tenere).

Let op:
Het RDW heeft mij onlangs doorgegeven dat er geen herheuring/typekeuring (meer) van toepassing is.

Meer info?
mailme maar: tornij_ede@zonnet.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 mei 2005 21:30 
Da's nieuw voor mij en wel heel bijzonder die opstelling/coulance van de RDW.
Dat moeten ze eerst maar eens schriftelijk bevestigen.

Mij is bijgebleven (heb ook ooit eens een zijspan een een oldtimer motorfiets gehangen; daar ben ik toen wel gigantisch mee onderuit gegaan dus voor mij geen zijspan meer) is dat indien het hulpframe alleen wordt aangeschroefd een ander (minder stringent) wettelijk regime geldt dan indien het (bijv. een zijspankogel) wordt aangelast. Dat laatste mocht je absoluut niet zelf doen. En als de dealer het deed dan moest de fabriek een certificaat van instemming (m.n. dat dat het frame niet verzwakt) afgeven.

Ik ben heel benieuwd hoe Gilbert e.e.a. afgaat. Mooi onderwerp voor een fotoreportage en verhaal.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver gilbert
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2005 01:06 
Ik heb inmiddels een hoop info vergaart en inderdaad je hoeft niks te melden aan de RDW. Zijspan staat ook niet in de papieren van de motor vermeld.Velorex is volgens mij HET merk voor een zijspan . Het bevestigen komt erg precies ( motor 2 graden uit het lood )Speciale voorvork is wenselijk maar niet perse nodig.Hadden ze vroeger ook niet. Als ik weer iets weet en een plan van aanpak heb dan meld ik het hier wel en als ik begin zal ik zeker foto's maken.

Schrijver jasper
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 mei 2005 13:20 | Aangepast door: jasper 
kijk ook eens bij hetderdewiel.nl
landelijke zijspanklub met veel know-how.
en een leuk boekje over zijspanrijden en zijspan (bouw-)techniek. Zaken als vlucht, toespoor, naloop, voorloop etc.

heb je dat van het RDW trouwens (ook) zwart-op-wit?
mag ik een kopietje? ik ben in diskussie met de plaatselijke hermandad over de zelf-bouw van een zijspan.

Schrijver gilbert
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 mei 2005 19:17 
Het is heel simpel aan te tonen Jasper. Je zoekt een fabrieksmotor met zijspan op internet of zo en typt dan het kenteken in op de RDW site. Dan zal je zien dat er over de zijspan niets staat vermeldt.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zijspan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven