Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

HELP: Benzine overloop

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 mei 2005 21:35 
In de aanloop naar Schotland wisselen vreugde en verdriet elkaar af. Vanochtend heb ik niet zonder trots mijn zelf gespoten brandstoftank gemonteerd. Echt een glanzend juweeltje, met in de bestickering een ode aan de CX500. Foto's en verslag zijn onderweg, Frans!!

Maar goed, na een redelijk langdurig startproces (de carburateurs moesten zich weer vullen) sloeg ie aan en het klonk helemaal ok. Maar toen ie eenmaal stilstond zag ik na verloop van tijd een klein plasje benzine steeds groter worden. Afkomstig uit een slangetje, wat ontspringt in de carburateurs, zo lijkt het. Ik denk dat de carburateurs "overlopen". Wat te doen (met in mijn achterhoofd het aanstaande vertrek (komende donderdag) naar Schotland?

Als ik de vlotternaald wil checken, moeten dan de carburateurs dan in zijn geheel worden losgehaald (het boek is hier onduidelijk over)? Of kan ik voorlopig nog rijden (en bij parkeren de bezinekraan dichtdraaien), zodat ik na Schotland pas hoef te gaan sleutelen. Dat laatste heeft natuurlijk wel mijn voorkeur. Kortom, hellup!!!

NB: Ik krijg woensdag nog twee van onze Duitse CX-vrienden te logeren, misschien kan ik hen vragen jullie tips in de praktijk te brengen ;-)

Groet, Edward

Schrijver jost

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 mei 2005 21:46 
Hoi Edward,

Het is inderdaad waarschijnlijk dat een vlotternaald blijft hangen. Heb er zelf ook af en toe problemen mee. Ik klop dan (zachtjes) met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterkamer en het probleem is opgelost.
Tot op de boot.

gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver terry

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 mei 2005 21:48 
Edward, dit betekent dat je vlotternaald blijft hangen.
Je hoeft hiervoor je carbs niet te demonteren.De vlotterkamer zit vast met drie vijsjes (twee zijn makkelijk te demonteren en zitten aan de zijkant als je naast je motor zit, de derde is iets lastiger en zit naar het midden van de carbs) Als je deze demonteert kan je je vlotterkamer eraf halen. Voorzichtig het vlotterpennetje demonetren er kijken of er geen vuil aanhangt en dan even testen zonder kamer, kraantje open en het pennentje manueel erin duwen.

Tot donderdag
Terry

Schrijver edward
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 mei 2005 22:06 
Beste reisgenoten...bedankt voor jullie snelle reaktie. Ik heb (logisch) eerst de tip van Joost opgevolgd, helaas (!!) zonder resultaat. De benzine druppelt er in hoog tempo uit. Gelukkig helpt het aflsuiten van mijn bezine kraan, anders zou nu mijn schuurtje blank staan. Terry, ik zou jouw aanwijzingen graag opvolgen, maar ik weet niet een shoe een vlotternaald eruit ziet. Voorzichtig demonteren, amai, dat klinkt mij te spannend. You make it sound so simpel, maar ik durf zo vlak voor Schotland geen risico te lopen. Kan ik hier niet gewoon mee rijden of is dit een noodzakelijke reparatie vóór ik naar Schotland ga?

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 mei 2005 22:14 
Hier zijn we dan weer. Edward, heb dit ook al eens voorgehad dat de benzine er via die slangetjes uitliep (elke carb heeft er zo eentje)
Net op een ongepast moment of als je geen tijd hebt om dit even snel te repareren. Lijkt een beetje op de tip van onze vriend Jost : na enkele kilometers op onze Vlaamse wegen (wat dan ook onze vering even controleert) bleek dit opgelost. Vuiltje was door de schokken verwijderd van het pennetje. Tijdens het rijden verbruik je spijtig genoeg benzine dus daar zal je wel niet teveel last van hebben,stop je even dan moet je dus wel op je benzinekraan letten dat je die afsluit. Maar hobbelige wegen zullen we in Schotland wel genoeg tegenkomen en dan kan je probleem opgelost zijn.

Schrijver luud
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 mei 2005 22:19 
Hallo Edwart,
mocht het vuil zijn, laat de motor lopen met de benzinekraan gesloten, tot hij wegens benzinegebrek afslaat, of: tap de carbs af, zodat vlotters in de onderste stand hangen en de vlotternaald geheel open staat. Als je nu de benzinekraan opent, mogelijk spoelt het vuiltje weg.
Sucses,
Luud.

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 mei 2005 22:22 
Fijn dat je zo laat nog online bent, Terry. Ik weet hier in de buurt ook nog wel een kasseienstrook. Hopelijk heb ik geluk. Misschien is één van onze Duitse metgezellen wel een carbo-expert. Ze komen woensdagmiddag hier in Linschoten aan. Ze hebben me voor hun slaapplaats een fles schnapps aangeboden. Het zou zeker tof zijn als, als we nog even nuchter naar die vlotternaald konden kijken. Tot donderdag!!

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 mei 2005 22:27 
Bedankt Luud...ik ga alle trucs uitproberen voordat ik die vlotternaald ga demonteren. Dus laten we hopen dat het vuiltje (als dat het is..) niet al te hardnekkig blijkt te zijn. Morgenavond ga ik experimenteren...

Schrijver ffroidbise
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 mei 2005 01:42 | Aangepast door: ffroidbise 
Treft het nu juist dat ik dit item lees.
Ikzelf heb net hetzelfde probleem gehad, en heb (daar ik toch tijd genoeg had) de carburator dit lekte gedemonteerd en het vlotterbakje open gehad.
Blijkt dat de vlotterpunt aan de vlotternaald van een soort rubber gemaakt is, waar natuurlijk wat vuil kan aanhangen.
Deze heb ik voorzichtig gereinigd met benzine en een penseeltje met zacht haar.
Alles weer gemonteerd, maar probleem bleef.
Terug gedemonteerd, maar niets te zien, tot ik op het lumineus idee kwam dat ik de eerste montage de vlotternaald 180° gedraaid zou kunnen hebben.
Dus de 180° gedraaide vlotternaald weer gemonteerd, en het probleem was opgelost.
Blijkbaar is er na verloop van jaren, en het open en dichtgaan van de vlotternaald, een soort van slijtage op de vlotterpunt opgetreden, en dit was mijn probleem dus ( na het vuiltje dat verwijderd was ).
Ofwel meteen een nieuwe vlotternaald steken,of eens checken of je dit ook niet overkomen is. (lijkt misschien dom, maar kan toch grote gevolgen hebben).
Als je het schema van de carburators en vlotterkamer wilt bekijken, staan ze alle op men site, trouwens alle andere schema's voor de CX 500 zijn ondertussen actief op men site te bewonderen.
Hier nog even de link : http://www.hondacx500.tk

ffroid (die geen vuiltje aan de lucht ziet)

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 mei 2005 08:22 
Beste ffroid, bedankt voor je nachtelijke reaktie. Je moet wel enig geduld hebben om jouw site te bewonderen, ik heb het na 5 minuten opgegeven. Ik probeer het later nog wel. Ik denk dat ik vanavond (na de trucs van Luud) inderdaad toch het vlotterbakje open moet gaan maken. Die zit aan de onderkant, nietwaar? En valt er niet vanalles uit als ik dat bakje los maak?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 mei 2005 09:27 
Edward, als we nou ruim de tijd hadden om je probleem op te lossen dan kwam ik volgend weekend even langs. Maar aangezien je a.s. donderdag technisch op orde moet zijn, raad ik je aan om contact op te nemen met motorXtra. Die zitten dicht bij jou in de buurt en kunnen het wellicht woensdagochtend repareren. Vraag wel even of ze nieuwe vlotternaalden voor je bestellen. Succes & tot donderdag.

MotorXtra
Nijverheidsweg 5
3628 GD Kockengen
Tel:0346-242186
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 mei 2005 09:32 
Dank voor je reaktie. Gert Altena Motoren zit nog dichter bij (Kamerik). Beiden zijn op maandag echter gesloten. Ik ga vanavond die vlotternaalden bekijken, dan kan ik ze indien nodig morgen bestellen...ahum, hoe kun je trouwens zien of ze versleten zijn?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 mei 2005 10:30 
De vlotternaalden hebben een rubber kopje. Kunststof veroudert en verliest z'n soepelheid, en dan sluit het niet goed meer af. Maar als je geluk hebt dan is het alleen maar een klein vuiltje en kun je dat wegspoelen (zie adviezen hierboven).

Het is mij nog nooit gelukt om de vlotterbakjes eraf te schroeven met de carbs op hun plaats. Er is dan onvoldoende ruimte om een schroevendraaier te plaatsen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver terry

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 mei 2005 12:11 
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_H/sleufschroevendraaier s.pdf

Met een flexibele as op een schroevedraaier en het gepaste bitje kun je wel aan de schroefjes van de vlotterbakjes.

Groeten
Terry

Schrijver edward
Gast 
#15 | Geplaatst: 9 mei 2005 21:27 
Beste vrienden, het is me gelukt. De trucs van Luud bleven helaas zonder resultaat, dus ik ben toch maar gaan sleutelen. Ik heb (zonder de carburators te verwijderen) het vlotterbakje kunnen demonteren. De voorste bouten gingen goed en met een elleboog cq knikarm hulpstuk op mijn schroevendraaier kreeg ik ook het achterste boutje los. Mijn buurman drukte het bitje stevig in het boutje en ik draaide. Binnen enkele minuten was het vlotterbakje los. Vervolgens heb ik (door het open en dicht draaien van de benzinekraan) het vlottersysteem goed doorgespoeld. Ik heb de vlotternaald met rust gelaten (ik weet dus nog steeds niet hoe dat ding eruit ziet). Ik heb alleen het vlottertje self op en neer bewogen. Kennelijk is het aanwezige vuiltje weggespoeld, want de overloop was weg. In het vlotterbakje zat wel enig bezinksel, wat ik met benzine heb weggespoeld. Jongens, bedankt voor jullie hulp, ik ben nu helemaal klaar voor Schotland!! NB: Voor de liefhebbers, nog even geduld, na Schotland komt het fotoverslag van het spuitwerk aan mijn tank en de zijkapjes.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 HELP: Benzine overloop

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven