Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wat heet normaal? Voor een CX dan...

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 mei 2005 14:49 | Aangepast door: brinkcx 
Na het nodige kopen/ruilen/sleutelen rijdt m'n CX (een Z van 79) inmiddels. Bij gebrek aan ervaring met CX-en heb je dan van die dingen waarvan het nou niet zo duidelijk is wat "normaal" is, b.v. :

- temperatuur cardan

Bij een testritje van een kilometer of vijftien wordt de mijne behoorlijk warm, kan je de hand niet op houden. Kan iemand eens vertellen hoe dat is met een bekend goed exemplaar?

- niveau koelvloeistof

Ja, ik heb soms ook een druppeltje onder de waterpomp een zal dus ook uiteindelijk de keramische afdichting wel moeten vervangen. Hoelang gaat dat nog goed? En het verschil tussen warm (hoog) en koud (laag) in het tankje is ongeveer de helft van het verschil min-max. Is dat normaal?

- ventielen

Heb ik net nieuwe banden (Bridgestone, voelt prima aan tot zover) maar blijkt er een ventiel te lekken langs de velg. Ja, had ik beter ook kunnen laten vervangen, inderdaad. Nou schrijft Honda heel specifieke types ventiel voor. Zijn die anno 2005 nog zo bijzonder, of heeft iedere (motor) bandenboer wel een type dat goed is?

- bandenspanning

Bridgestone geeft voor de BT45s die ik heb 2,5 voor en 2,8 achter op. Da's nogal wat meer dan volgens het Honda boekje. Wat gebruiken andere CX rijders met die banden (solo)?

Alle wijsheid/ervaring hartelijk welkom!

Dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 16 mei 2005 16:42 
Ach dat druppeltje onder de ring heb ik al 2 jaar verder heb ik niets aangedaan, Ik rij ook tevens met solo spanning geen nadelige gevolgen

Groeten

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 mei 2005 17:03 | Aangepast door: ouwe_jan 
wie is anoniem,svp maak je bekend
of log je in voor dat je hier op antwoord geeft
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 20 mei 2005 18:13 
Hallo Frans, volgens mij is het niet normaal dat je cardan na 15 km al te warm is om beet te pakken. Zit er wel genoeg olie in?
Wat betreft het lekken, ik zou het goed in de gaten houden, een keer je koelvloeistof verversen schijnt wel eens te helpen, en wat betreft de banden en ventielen: de CX was een van de eerste motorfietsen met tubeless banden, waarschijnlijk is het daarom dat ze bij Honda over speciale ventielen spreken. Tegenwoordig zijn tubeless banden normaal en als je een nieuwe band laat omleggen, hoort daar ook een nieuw ventiel bij. De spanning in de banden kan ook wat hoger zijn dan Honda aangeeft.
zoek anders een in het prikbord, daar is al regelmatig over deze onderwerpen geschreven. BV hier.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 mei 2005 21:26 
Hallo Mast,

dank voor de info. Cardan olie is vers, maar er zat (te?) weinig in bij uitbouw na aankoop. Het slijtagebeeld op tandwielen zelf leek me ook niet fraai. Ík heb er nog eentje, maar die heeft weer te weinig smering op de meeneemkrans (wielzijde) gehad.
Koelvloeistof is vers. Het ventiel is inmiddels vervangen, is blijkbaar geen bijzonder type meer voor nodig.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wat heet normaal? Voor een CX dan...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 3 [ brinkcx, PHGL500, MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven